Iranian Agriculture News Agency

در آستانه اجلاس جهانی اقدامات اقلیمی:

کالیفرنیا و راه‌های مبارزه با تغییرات اقلیمی

قانون‌گذاری و ایجاد انگیزه در کشاورزان به کاهش تغییرات اقلیمی کمک می‌کند

همزمان با به حداکثر رسیدن ظرفیت برداشت گوجه‌فرنگی و آغاز برداشت بادام‌ها، رهبران جهانی در سانفرانسیسکو جمع می‌شوند تا اقدامات بیشتر برای مبارزه با تغییرات اقلیمی را تشویق کنند.

کالیفرنیا و راه‌های مبارزه با تغییرات اقلیمی

با اینکه سیلیکون‌ولی بیشتر مرکز توجه است، اما این سنترال ولی است که در برابر تغییرات اقلیمی هوشمندانه عمل می‌کند و کالیفرنیا را به یکی از قطب‌های اقتصادی تبدیل کرده است.

آب و هوای مدیترانه‌ای کالیفرنیا این امکان را فراهم می‌کند تا کشاورزان بتوانند محصولات غذایی باکیفیت و مغذی به ارزش 20 میلیارد دلار را تولید و صادر کنند. همکاری دولت ایالتی با‌ کشاورزان و مزرعه‌داران تضمین می‌کند که این ایالت کمترین میزان گازهای گلخانه‌ای را در دنیا تولید کند و آسیب کمتری به محیط زیست برساند.

اجلاس جهانی اقدامات اقلیمی که 12 تا 14 سپتامبر برگزار خواهد شد بر پایه تصمیم بزرگ و مهم کشورهایی است که کشاورزی را به طور رسمی وارد توافقنامه سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی کرده‌اند. مذاکره‌کنندگان رابطه دوطرفه میان آب و هوا و تولید مواد غذایی را شناسایی کرده‌اند: کشاورزی هم یکی از منابع اصلی نشر گازهای گلخانه‌ای است و هم یکی از صنایعی است که تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار می‌گیرد.

کشاورزان و مزرعه‌داران  کالیفرنیا تاثیرات آب و هوای نامساعد را تجربه کرده‌اند. آتش‌سوزی‌های جنگلی قسمت مهمی از زمین‌های زراعی را از بین برده‌اند. ضرر خشکسالی پنج‌ساله  در بدترین شرایط معادل 2 میلیارد و هفتصد میلیون دلار در درآمد و از بین رفتن 21هزار شغل بوده است.    

در سن‌هواکین ولی، از هر 8 شغل، یکی کشاورزی است. بنابراین آینده خانواده‌ها و جوامع به سازگار شدن با تغییرات اقلیمی بستگی دارد. پس باید در سیستم‌های آبیاری دقیق و ترویج شیوه‌هایی سرمایه‌گذاری کرد که سلامت خاک و تنوع محصولات را تضمین می‌کنند تا همزمان بتوانند در دنیا رقابت کرد.

کشاورزی همچنین باید بتواند در راستای بخشی از راه‌حل اقلیمی عمل کند. کشاورزی مسئول تولید 8درصد نشر گازهای گلخانه‌ای و 60درصد نشر گاز متان در کالیفرنیا است. کالیفرنیا همچنین بزرگترین مصرف‌کننده آب است،‌ پس صنعت کشاورزی باید بتواند وابستگی به منابع را کمتر کند و به سمت مدیریت پایدار آن‌ها پیش برود.

مزارع کالیفرنیا تاکنون اقدامات بزرگی انجام داده‌اند اما هنوز باید مسیر طولانی را طی کنند. مثلا باید از طریق قانون‌گذاری کشاورزی را مسئول کاهش نشر گاز متان در دامداری‌ها و محافظت از آب‌های زیرزمینی برشمرد.

اما با این حال سرمایه‌گذاری‌های عمومی در انگیزه‌ای‌ که به کشاورزان کمک می‌کند به استانداردهای بالاتری برسند هم به همان اندازه مهم است. این انگیزه‌ها هزینه قابل توجه استفاده از آبیاری با بهره‌وری بالا، جایگزین کردن تجهییزات دیزلی مزرعه یا نصب دستگاه‌های هضم‌کننده در دامداری‌ها برای کاهش نشر گاز متان را جبران می‌کنند.

همگام کردن این انگیزه‌ها با قانون‌گذاری شروع شده و به کالیفرنیا کمک خواهد کرد تا تغییرات اقلیمی را کاهش دهد، زندگی روستایی را پایدار و امنیت غذایی را حفظ کند.

در انجمن جهانی اقدامات اقلیمی، کالیفرنیا می‌تواند اقتصاد زنده و نشر کمترین میزان کربن را با دنیا به اشتراک بگذارد.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید