Iranian Agriculture News Agency

نشست شورای سیاستگذاری دومین جایزه پژوهش سینمایی سال برگزار شد

رییس شورای سیاست گذاری دومین جایزه پژوهش های سینمایی گفت: در سال گذشته پژوهش های پنج سال قبل سال 96 مورد بررسی قرار گرفت اما امسال تنها پژوهش های یک سال مورد داوری قرار می گیرند و محور اصلی پژوهش درباره سینمای ایران به منظور ارتقاء کیفیت و آسیب شناسی سینمای ایران است.

نشست شورای سیاستگذاری دومین جایزه پژوهش سینمایی سال برگزار شد

 

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری، در نشست شورای سیاستگذاری دومین جایزه پژوهش سینمایی محمود اربابی با بیان اینکه متاسفانه تا سال 95 به مقوله پژوهش به صورت یک امر جدی نگاه نمی شد گفت: از سال 95 به دلیل توجه ویژهای که در سطح سینما به وجود آمد و با بهره گیری از فرصت قانونی اعتبارات پژوهشی برای دستگاههای اجرایی، بودجه مجزایی برای امر پژوهش در نظر گرفته شد، و این مقوله ساماندهی و سازماندهی جدیدی پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 95 و 96 پژوهش هایی تعریف و به اتمام رسید یا در حال اتمام است که امیداوارم طی دوره برگزاری جایزه پژوهش، نتایج یافته های جدید به سینماگران عرضه شود. سعی داریم سینما و سینماگران از پژوهش هایی که درباره سینمای ایران است استفاده کنند و خوشبختانه امروز از منظر سازمان سینمایی به توفیقات خوبی دست پیدا کرده ایم.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی با اشاره به طرح حمایت از پایان نامه های دانشجویی تاکید کرد: در مساله پژوهش سینمایی با چند آسیب مواجه هستیم؛ مجموعه ای از پژوهشگران با تجربه داریم که از سینما دور هستند و همچنین با بسیاری از سینماگرانی مواجه هستیم که از دانش سینمایی غنی هستند اما به روش های پژوهشی علمی توجه ندارند. همه تلاش ما این است تا این دو بخش را به هم نزدیک کنیم.

وی با بیان اینکه در دانشگاه ها درباره پژوهش با موضوع سینما و مسائل سینمایی دچار آسیب هستیم، افزود: باید بین کسانیکه در فضاهای آموزشی در رشته سینما و هنر فعالیت دارند ارتباط نزدیکی برقرار کنیم تا بدین طریق توجه دانشجویان به سینما بیشتر شود.

اربابی با اظهار امیدواری از اینکه با برگزاری جایزه پژوهش سینما پژوهش های کامل و غنی بدستمان برسد گفت: مهمترین اهداف این جایزه جهت دهی پژوهش ها و مطالعات سینمایی به منظور شناسایی موضوعات کلیدی و زیربنایی سینمای ایران و همچنین تقویت ارتباط متقابل پژوهشگران دانشگاهی و دیگر مراکز علمی-پژوهشی با دست اندرکاران سینمای ایران است.

در ادامه احمد ضابطی جهرمی دبیر دومین جایزه پژوهشی سینما با بیان اینکه سینمای ایران در دهه 50 از علوم سینمایی خالی بود، افزود: متاسفانه در سال های گذشته بین سینما و دانشگاهیانی که سینما تدریس می کردند شکاف بسیار بزرگی وجود داشت، اما پس از انقلاب روند صعودی قابل قبولی برای پژوهش در سینما شکل گرفت که لازم است به صورت هدفمندتر حرکت کند

ضابطی جهرمی همچنین گفت: باید از درون یک مکانیزم، دانشجویان را تشویق کنیم تا بر روی جنبه های متفاوت سینمای ایران کار کنند و پیشنهادهایی برای سینمای ایران داشته باشند.

وی با بیان اینکه مدیران آموزشی دانشگاه ها باید بسترهای لازم را برای دانشجویان فراهم کنند گفت: باید دانشگاه به سمت سینما و سینما نیز به سمت دانشگاه برود. زمانی سینمای یک کشور پیشرفت می کند که پشتوانه تئوریک قوی داشته باشد. سازمان سینمایی وظیفه دارد از این بستر برای گسترش پژوهش سینمای ایران استفاده کند و جایزه پژوهشی سال یک راه آن است.

پس از آن عماد افروغ، به عنوان یکی از اعضای شورای سیاستگذاری ضمن تاکید بر توجه جدی به جامعه در پژوهشها تاکید کرد: باید در حوزه هایی مانند سینما از تخصصی گرایی صرف پرهیز کرد و در طرح هایی مانند جایزه پژوهش به پژوهشهای سینمایی با محوریت جامعه ایرانی نیز توجه شود.

مصطفی کاظمی، یکی دیگر از اعضای شورا که معاونت دبیرکل شورای عتف را عهده دار است، نیز با معرفی اهداف و سیاستهای شورای عالی عتف، به ضرورت توجه به سیاستهای پژوهشی در جهت هدفمند کردن اهداف این جایزه با اهداف کلان پژوهشی کشور تاکید کرد.

خسرو دهقان دیگر عضو این شورا هم با بیان اینکه جایزه پژوهش در وضعیت نامطلوب پژوهش در سینمای کشور، قدم ارزندهای است، گفت: این اقدام در مراحل نخست خود قرار دارد و لازم است تلاش شود این حرکت به نحو موثری تداوم یابد.

در ادامه منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز با توصیف ویژگیهای مدیریت در سینمای ایران «متمرکز بر شرایط حال» به لزوم توجه پژوهشگران به این امر و نیز مسائل جامعه در کنار مسائل خاص صنفی اشاره کرد.

شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا وسیما نیز با ارائه پیشنهادهایی برای پربارتر کردن دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال، به یکی از موضوعات مغفول در پژوهشهای سینمایی اشاره و بیان کرد: لازم است به «روش پژوهش» به عنوان یکی از شاخصهای انتخاب پژوهش برتر توجه بیشتری شود.

سایر حاضرین نیز به فراخور مباحث مطرح شده نکاتی را برای برگزاری هر چه بهتر دومین دوره جایزه پژوهش سال بیان کردند.

در پایان جلسه اعضای شورای سیاستگذاری این دوره شامل؛ عماد افروغ، شهاب الدین عادل، روح الله حسینی، مصطفی کاظمی، منوچهر شاهسواری، خسرو دهقان، محمد روشن، علیرضا رئیسیان و شهاب اسفندیاری احکام خود را از محمود اربابی دریافت کردند. 

دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال در هفته پایانی آذر ماه 1397 همزمان با هفته پژوهش با دبیری احمد ضابطی جهرمی برگزار خواهد شد

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید