Iranian Agriculture News Agency

سرپرست آب و خاک استان قزوین اعلام کرد:

آغاز اصلاح طرح‌های کشت شبکه آبیاری

سرپرست آب و خاک جهادکشاورزی استان قزوین گفت: اصلاح طرح‌های کشت شبکه آبیاری دشت قزوین دراستان آغاز شده است .

آغاز اصلاح طرح‌های کشت شبکه آبیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، احمد مستخدمی افزود: طرح  اصلاح طرح‌های کشت شبکه آبیاری دشت قزوین پس از 9 سال تلاش و کوشش کارشناسان مدیریت آب و خاک و امور فنی ومهندسی در ابتدای سال 97 به اتمام رسید.

او اظهار کرد: همچنین طرح‌های کشت اصلاحی با ابلاغ ریاست سازمان از مورخ دهم  شهریور سال جاری  به بهره‌برداران تحویل و از ابتدای سال زراعی 98-97 لازم الاجراست.

مستخدمی تصریح کرد: این پروژه که از سال 88 آغاز شده  نتیجه ساعت‌ها کار کارشناسی است که می‌تواند به عنوان یک پروژه موفق ملی مطرح شود.

او؛ تعیین موقعیت مکانی 30 هزار قطعه زراعی تحت شرب شبکه آبیاری دشت قزوین و ثبت اطلاعات مکانی و توصیفی آنها در سیستم GIS ، تعیین موقعیت مکانی 530 طرح کشت شبکه آبیاری دشت قزوین، تعیین الگوی کشت برای 62 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان  را از مهمترین اهداف  این طرح ذکرکرد .

مستخدمی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود سد مخزنی طالقان، در طرح‌های کشت اصلاحی سهمیه آب تابستانه طرح‌های کشت افزایش یافته است که این امر علاوه بر کاهش اعتراضات در شبکه موجب افزایش درآمد بهره برداران  و تغییر در روند امرار معاش آنها  خواهد شد.

به گفته مستخدمی، با  توجه به افزایش سهمیه آب تابستانه؛ درآمد کشاورزان، بهره‌وری اقتصادی آب آبیاری و کارائی در شبکه افزایش خواهد یافت.

مستخدمی افزود: همچنین با توجه به تعیین الگوی کشت واحد در شبکه و محاسبه سهمیه آب به صورت یکسان برای کلیه اراضی زراعی؛ شاخص عدالت در شبکه آبیاری افزایش یافته است.

وی یادآور شد: در همین راستا؛ با توجه به تغییرات کاربری گسترده در طول بیش از 40 سال بهره‌برداری از شبکه در پروژه مذکور تمامی تغییرات کاربری شناسایی و سهمیه آب آنها قطع شده است.

این مقام مسئول تاکیدکرد: شبکه آبیاری دشت قزوین در حال حاضر با داشتن بانک اطلاعاتی قوی، الگوی کشت کارشناسی و تشکل مردمی موفق یکی از مدرن‌ترین و پیشروترین  شبکه‌های آبیاری کشور است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید