Iranian Agriculture News Agency

کارشناس توسعه بوم­‌گردی میراث فرهنگی در گفت‌وگو با ایانا:

توسعه بوم­‌گردی روستایی مهاجرت معکوس به همراه دارد

دو سال پیش بود که سازمان میراث فرهنگی تصیم گرفت برای توسعه گرشگری و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری تسهیلاتی در نظر بگیرد. حالا با گذشت بیش از یک سال از اجرای این طرح، استان کردستان یکی از موفق ترین استان‌ها در اجرای این طر بوده است. یعقوب گویلیان مسئول تسهیلات امور گردشگری در سازمان میزاث فرهنگی میگوید تاکنون حدود یک میلیارد تومان در بخش بوم‌‌‌گردی مناطق مرزی کردستان هزینه شده است.

توسعه بوم­‌گردی روستایی مهاجرت معکوس به همراه دارد

گویلیان درباره جزئیات ارائه تسهیلات بوم گردی در مناطق روستایی و عشایری به خبرنگار اجتماعی ایانا، توضیح میدهد: سود این تسهیلات 6 درصد ات که همین موجب استقبال از این تسهیلات باشد. وامی که برای توسعه بوم گردی در اختیار افراد قرار داده می­شود یک سال تنفس دارد. از طرفی یک سال هم در صورت نیاز زمان برای بازسازی داده می شود و بازپرداخت وام از سال سوم آغاز می­شود. زمان باز پرداخت هم 6 ساله است.

به گفته او، سازمان میراث فرهنگی به دلیل شرایط خاصی که در روستاهای مرزی حاکم است تصمیم گرفته سود تسهیلات دراین مناطق را 4 درصد اعلام کند. بعد از این توضیحات ادامه می‌دهد: باید برای روستاییان و عشایری که در این مناطق زندگی می­‌کنند شغل ایجاد شود تا از مهاجرت آنها به حاشیه شهرهای بزرگ جلوگیری شود. به همین دلیل تسهلات در مناطق روستایی شهرهای بانه، مریوان و سقز 4 درصد است.­

گویلیان به تاثیرات مثبت توسعه  بوم گردی­ها در مناطق عشایری و روستایی اشاره می­کند و می­گوید: توسعه گردشگری در شرایط عادی اگرچه مزایای زیادی دارد اما متاسفانه در این سال­ها به ویژه در مناطق روستایی و عشایری اثرات منفی هم داشته است. ما به دنبال این هستیم با توسعه بوم گردی این اثرات منفی را کاهش دهیم. یکی از اهداف ما در توسعه بوم گردی دور شدن روستاها از فضای شهری است. ما به همان اندازه که وظیفه داریم شرایط را برای پیشرفت روستاها آماده کنیم باید از اصالت آن هم محافظت کنیم.

او درباره آمار متقاضیان هم می­گوید: از ابتدای امسال تاکنون به 9 واحد تسهیلات بوم گردی پرداخت کرده ایم و در هفته های آتی به 8 واحد دیگر هم این تسهیلات پرداخت خواهد شد. خوشبختانه استقبال اکنون خوب بوده است به صورتی که از زمانی که پرداخت تسهیلات به ما ابلاغ شده روزانه بین 5تا6 متقاضی برای گرفتن تهسلات مراجعه می­کنند.

به گفته گویلیان این بوم گردی توانسته در مناطق روستایی اشتغال ایجاد کند و باعث مهاجرت معکوس هم شده است: در هرکدام از این  9 واحد که تسهیلات گرفته‌­اند به صورت میانگین 5 شغل ایجاد شده. این یعنی در این مدت توانسته­‌ایم برای 45 نفر ایجاد اشتغال کنیم. از طرفی با اجرای این طرح ما نه تنها مهاجرت معکوس داشته ایم بلکه افرادی هستند که از شهرهای دیگر برای راه‌اندازی بوم گردی ادام کرده اند.به عنوان مثال دو خانم که از شرق ایران آمده­‌اند و یکی از موفق‌ترین بوم‌گردیهای منطقه را راهاندازی کرده­‌اند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید