Iranian Agriculture News Agency

با حضور استاندار فارس

بزرگترین مجموعه کشت و صنعت گیاهان دارویی در مرودشت گشایش یافت.

در هفته تعاون اولین طرح تعاونی کشاورزی به بهره‌برداری رسید.

بزرگترین مجموعه کشت و صنعت گیاهان دارویی در مرودشت گشایش یافت.

فاز نخست مجتمع کشت و صنعت گیاهان دارویی اسپاد رایمون پاسارگاد واقع در شهرستان مرودشت با حضور استاندار و رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس، با اشتغال زایی ۲۰۰ نفری و تولید  ۲۰۰ هزار تن محصول در سال و با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد تومان راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، در مراسم افتتاحیه "مجتمع اسپاد رایمون" محمد مهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس،  با اشاره به این‌که مجتمع حاضر مجموعه ای از همه طرح‌ها و اولویت‌های بخش کشاورزی استان شامل گلخانه، کشت نشاء، گیاهان دارویی، صنعت زنبورداری، آبیاری قطره‌ای، آموزش و توانمندسازی کشاورزان، صنایع تبدیلی- تکمیلی را در بر می‌گیرد،  تصریح کرد: دست اندرکاران این طرح با هدف ایجاد ارزش افزوده در خور توجه‌ از تولیدات کشاورزی، تشکیل زنجیره‌ای از فعالیت‌های مختلف و مرتبط را در کنار هم و با کمک کشاورزان دنبال کردند.

قاسمی افزود: گیاهان دارویی در جهان ارزش بسیار بالایی داشته، به گونه‌ای که سهم تجارت گیاهان دارویی در دنیا 150 میلیارد دلار بوده، این در حالی است که علی رغم همه ظرفیت و پتانسیل اقلیمی کشور ما، سهم ایران چیزی حدود 100 میلیون دلار برآورد می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان این‌که از طرح‌های کاشت و فرآوری گیاهان دارویی حمایت می‌شود، گفت: در تسهیلات توسعه پایدار روستایی یکی از اولویت‌های اساسی ما بعد از گلخانه گیاهان دارویی است، اگرچه توسعه کشت گلخانه‌ای به دلیل افزایش بهره‌وری آب اولویت اول بوده که در مجموعه حاضر به این مهم توجه شده است.

او اظهار داشت: کشت نشاء نیز به دلیل صرفه‌جویی 30 تا 40 درصدی در مصرف آب، یکنواختی کشت و تولید محصول یکنواخت و همگون‌تر از دیگر اولویت های سازمان جهاد کشاورزی بوده که در این مجتمع به خوبی اجرا شده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: ایران با تولید حدود 71 هزار تن عسل رتبه هشتم جهانی داشته و با چین با بالاترین میزان تولید عسل در دنیا، تفاوت زیادی دارد.

قاسمی با اشاره به این‌که نقش زنبور عسل در گرده افشانی و  افزایش تولیدات کشاورزی حدود 150 برابر تولیدات مستقیم آن است و به عنوان مثال پرورش زنبور عسل در مزرعه کلزا باعث افزایش یک تنی در عملکرد می شود، تصریح کرد: این مجموعه با در نظر گرفتن نقش پرورش زنبور عسل، در تامین معشیت خانواده‌ها به دنبال ایجاد صنایع فرآوری عسل بوده، علاوه بر آن زنبور داری با توجه به منابع طبیعی غنی منظقه به توسعه این منابع طبیعی، توسعه کشاورزی و حتی توسعه گیاهان دارویی کمک می‌کند.

 

DSC_0104

مسئولین استان حمایت‌های لازم از زنجیره تولید را در دستور کار قرار دهند.

در ادامه اسماعیل تبادار استاندار فارس، با اشاره به این ‌که مجتمع کشت و صنعت گیاهان دارویی اسپاد رایمون نمونه و الگویی مناسب برای برنامه‌ریزی و اقدام بر اساس نیازهای روز بوده، افزود:کشاورزی سنتی فارس دچار مخاطره شده، لذا در جهت رفع موانع و مخاطرات موجود باید با همفکری مردم، نسخه ای مبتنی بر اقتضای زمان تدوین و در دستور کار قرار دهیم.

تبادار گفت: فارغ از مشکلات مترتب باید ظرفیت‌های جدید هر منطقه، مانندگیاهان دارویی در این منطقه، شناسایی شود و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود معاش را برای کشاورزان تعریف کنیم.

تبادار تصریح کرد: در این مجتمع زنجیره کامل تولید اعم از تولید نشاء گیاهان دارویی، آموزش کشاورزان و روستاییان منطقه، بسته بندی، فرآوری و بازاریابی با هدف گسترش تولید گیاهان دارویی منطبق بر استاندارد‌ها در نظر گرفته شده است.

تبادار گفت:  راه اندازی چنین مجموعه‌هایی باید به عنوان یک فرهنگ ضروری در همه نقاط استان مورد توجه قرار گیرد، چرا که بدون وجود حلقه های پیوسته تولید موفق نخواهد بود.

استاندار فارس تاکید کرد: همه مسئولین امر با توجه ویژه به بخش خصوصی و به رغم مشکلات موجود باید زمینه‌ های لازم پیشرفت از جمله تسریع در صدور مجوزها در دستور کار قرار دهند و بخش خصوصی نیز با همتی مضاعف وارد عرصه فعالیت شده و بیشترین بهره را از حداقل تسهیلات موجود کسب کند.

گفتنی است : تکمیل چرخه های تولید مجتمع کشت و صنعت گیاهان دارویی اسپاد رایمون پاسارگاد واقع در روستای کَمَرزَرد مرودشت در سه مرحله پیش بینی شده که فاز نخست آن مربوط به تولید و فرآوری گیاهان دارویی است و در زمینی به مساحت ۱۸ هکتار  و با اعتباری بالغ بر15 میلیارد تومان راه اندازی شدو با بهره‌ برداری از این طرح سالانه امکان فرآوری ۲۰۰هزار تن گیاهان دارویی ایجاد و همچنین ۲۰۰ فرصت شغلی نیز فراهم می‌شود و پیش بینی شده تا پایان امسال برای ۵ هزار نفر شغل ایجاد و محصولات هم خرید تضمینی ‌شود.    

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید