Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

منافع فعالیت کشتی‌های چینی در آب‌های کشور به ایران می‌رسد

ایانا- اقتصاد: کشتی‌های چینی که در آب‌های ایران فعالیت می‌کنند کاملا زیر نظر جمهوری اسلامی ایران هستند و حتی می‌توان گفت ما مستأجر این کشتی‌ها هستیم و آنها را به خدمت گرفته‌ایم.

منافع فعالیت کشتی‌های چینی در آب‌های کشور به ایران می‌رسد

آمارهای رسمی حکایت از این دارند که واردات در پنج ماهه نخست سال 16.6 درصد کاهش داشته است، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی معتقد است که این کاهش به دلیل تحریم‌ها نبوده، بلکه اتفاقاتی که در فضای اقتصادی کشور رخ داده و نوسان فعالیت را به وجود آورده باعث شده است تا با کاهش واردات به کشور روبه‌رو شویم، همانطوری که در سال‌های قبل نیز با این موضوع مواجه بوده‌ایم.

به گزارش ایانا، محمد راستاد با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا ۱۲ شهریورماه ۶۱.۷ میلیون تن کل تخلیه بارگیری کالاهای غیرنفتی در بنادر کشور بوده، توضیح داد: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۲ درصد کاهش یافته است. همچنین واردات در این بازه زمانی ۱۱.۷ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

او با یادآوری اینکه صادرات هم در این مدت کاهش جزئی داشته است، یادآوری کرد: از ابتدا تا ۱۲ شهریورماه امسال ۲۲.۷ میلیون تن صادرات غیرنفتی انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۲ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با تاکید بر اینکه نمی‌توان کاهش حجم تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در پنج ماهه امسال را با تحریم‌ها مرتبط دانست، گفت: علت اصلی آن به نوسان فعالیت‌های اقتصادی مربوط می‌شود که در سال‌های قبل نیز مشاهده شده.

حواشی حضور کشتی‌های ماهیگیری چینی در آب‌های ایران، موضوع دیگری بود که در نشست خبری مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مطرح شد و راستاد در این باره، با تاکید بر ایتکه همه منافع ناشی از فعالیت کشتی‌ها به ایران می‌رسد، توضیح داد که کشتی‌های چینی که در آب‌های ایران فعالیت می‌کنند کاملا زیر نظر جمهوری اسلامی ایران هستند و حتی می‌توان گفت ما مستأجر این کشتی‌ها هستیم و آنها را به خدمت گرفته‌ایم.

تحریم‌های جدید و محدودیت‌هایی که می تواند تردد کشتی‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی را تحت تاثیر قرار دهد، پرسشی بود که از سوی خبرنگاران مطرح شد و راستاد در باره آن گفت: خطوط کشتی‌رانی تاکنون هیچ محدودیتی برای تردد اعلام نکرده‌اند و مسیرهای خود را به اروپا و خاوردور ادامه می‌دهند. درخصوص بیمه کشتی‌ها نیز شرکت‌های بیمه تصمیم‌گیری را به بعد از ۱۳ آبان موکول کردند.

او در باره اینکه در صورتی که شرکت‌های بیمه‌ای کشتی‌های ایرانی را پوشش ندهند، چه برنامه‌ای در دستور کار است، هم یادآوری کرد: شرکت‌های بیمه‌ای بعد از 13 آبان در این باره تصمیم می‌گیرند اما با این حال چنانچه این موضوع انجام نشود، می‌توانیم از بیمه‌‌های داخلی برای پوشش بیمه‌ای کشتی‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید