Iranian Agriculture News Agency

اتحادیه‌ها و تشکل‌ها بازوی توانمند بخش کشاورزی هستند

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران با استقبال از حضور و مشارکت تشکل‌های بخش کشاورزی در کمیته‌های فنی، ستاد آبیاری تحت فشار و ستاد توسعه کشت‌های گلخانه‌ای استان تهران گفت: واگذاری تصدیگری‌های معین شده به تشکل‌های کشاورزی طبق قانون در استان تهران پیگیری می‌شود.

اتحادیه‌ها و تشکل‌ها بازوی توانمند بخش کشاورزی هستند

به گزارش خبرنگار ایانا  در تهران، دومین جلسه تشکل‌های کشاورزی استان تهران با هدف تعامل و هماهنگی بیشتر در بین تشکل‌ها و استفاده متقابل از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در تشکل‌های کشاورزی استان به ریاست رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران و باحضور معاونین و مدیران سازمان، مدیر تعاون روستایی استان تهران،روسای اتحادیه‌های استانی مرغ تخم گذار، گل و گیاهان زینتی، دامداران استان ونماینده نظام صنفی کارهای کشاورزی استان تشکیل شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اظهار داشت: تشکل‌ها و تعاونی‌های تولید سرمایه‌های ارزشمند بخش کشاورزی در استان به شمار می‌روند و نقش این تشکل‌های تولیدی در روتق اقتصادی استان انکار ناپذیر است.

وی با بیان اینکه برگزاری مرتب این جلسات باعث هم افزایی اتحادیه‌ها و تشکل‌های کشاورزی می‌شود، افزود: خوشبختانه بخش کشاورزی استان تهران مترقی و توانمند است و بهترین تولیدکنندگان کشور در حوزه‌های مختلف گیاهی و دامی به گواه عدد و رقم در استان تهران قرار دارند.

ذوالفقاری تاکید کرد: درحالیکه برخی استان‌ها درکل یک میلیون تن تولید محصولات کشاورزی دارند اما استان تهران با وسعت یک ودو دهم کل اراضی زراعی و باغی کشور، سالانه 5 و 7 دهم درصد کل تولیدات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

وی با اشاره به تولید 575 هزارتن محصولات گلخانه‌ای در استان تهران گفت: ایجاد گلخانه بخش سودآوری است و حمایت از آن باعث افزایش صادرات و بهینه سازی تولید می‌شود اما تولید باید اقتصادی باشد تا بتواند به حیات خود ادامه دهد و پویا شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه تشکل های کشاورزی استان می‌توانند وارد بخش صنایع شوند، افزود: سردخانه ، حافظ تولیدات بخش کشاورزی است که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای بخش کشاورزی، با شکستن قیمت‌ها و عرضه محصولات خارج از فصل به نفع تولیدکننده و مصرف کننده است.

به گفته این مقام مسئول، ظرفیت سردخانه‌های استان تهران درکل 340هزارتن بود که با پیگیری‌های مدیر صنایع روستایی استان امسال 100هزارتن افزایش خواهد یافت.

سلطان محمدی، رئیس اتحادیه گل وگیاه استان تهران با بیان اینکه گرانی دلار به توسعه صادرات در کشور منجر می‌شود، افزود: چهارفصل در کشور داریم که شرایط اقلیمی خوبی حتی بهتر از هلند را برای تولید رقم می‌زند.

وی پیشنهاد ایجاد بازارعرضه مستقیم گل و گیاه توسط زنجیره تولید برای ایام کساد این بازار مثل محرم و و سردخانه نگهداری گل برای روزهای اوج خرید مثل روز مادر در استان تهران را مطرج کرد و گفت: این اقدام باعث کنترل قیمت ها شده و به نفع تولیدکننده است

سلطان محمدی از واردات بی رویه گل گلایه کرد و گفت: درمقابل ۲۰۰ میلیون دلارصادرات در بخش گل و گیاه، ۵۰ برابر واردات گل داشتیم؛ شمعدانی و پیازگل اصالتا ایرانی هستند ولی وارد می شود؛ واردات باید درحد نیازباشد.

رئیس اتحادیه زنبورداران استان تهران از صدور 125 دفترچه زنبورداری خبر داد و گفت: 6 ماه است که  اتحادیه زنبورداران استان تهران به عضویت اتحادیه سراسری زنبورداران پیوسته است.

وی مکان یابی برای اسکان کندو در فیروزکوه، شمیرانات به ویژه دشت لار، عدم پرداخت غرامت زنبورداران و درنتیجه بی‌انگیزگی به بیمه علی رغم اجباری بودن بیمه برای دریافت وام و کمبود دارو برای مبارزه با بیماری‌ها را از مشکلات موجود عنوان کرد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به ابلاغ وزیر به استان‌ها گفت: طق اعلام وزیر جهادکشاورزی رویکرد خش کشاورزی باید بازارمحور شود نه تولید محور؛ یعنی کشاورزی اقتصادی جای خود را به کشاورزی معیشتی بدهد که نقش تشکل‌ها در این مقوله مهم است.

جلیلی بر بیان اینکه مناطق خسارت دیده از سرمازدگی مشمول طرح استمهال تسهیلات بانکی توسط وزارت کشور اخیرا اعلام شده گفت: پس از ابلاغ دستورالعمل این موضوع توسط بانک مرکزی به بانک‌ها، عملیاتی می‌شود.

گفتنی است مسائل و مشکلات مرتبط با بخش کشاورزی از جمله زنجیره‌های تولید، مشکل گازرسانی یا سوخت به واحدهای تولیدی، مشکلات مربوط به بیمه، شیر خام تولیدی واحدهای دامداری و مشکلات موجود در خصوص تولید و توزیع شیر و افزایش قیمت این فرآورده لبنی از جمله موارد مطروحه نمایندگان تشکل‌ها و تولیدکنندگان بخش کشاورزی در این جلسه بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید