Iranian Agriculture News Agency

موفقیت صد درصدی، برنامه تغییر الگوی کشت وزارت کشاورزی در مقابله با خشکسالی؛

خشکه‌کاری برنج و صرفه جویی 60 درصدی آب

۳۰ شهریور برداشت محصولات آغاز می شود

ایانا-کشاورزی: در حال حاضر خوشه‌های به بار نشسته برنج خشکه کاری نشان می‌دهد که کمبود عرضه برنج در سال جاری وجود ندارد و به احتمال زیاد نسبت به کشت غرقابی افزایش میزان محصول هم داشته باشیم چون میزان یکنواختی محصول هم رضایت‌بخش است.

خشکه‌کاری برنج و صرفه جویی 60 درصدی آب

برداشت برنج خشکه ‌کاری در حدود 56 هکتار از زمین‌های زراعی استان گلستان از 10 تا 15 روز آینده آغاز می‌شود.

مختار مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان معتقد است که با توجه به میزان کم‌آبی در استان گستان و اینکه سرانه آب در کل کشور کاهش پیدا کرده و در این استان از متوسط سطح کل کشور 200 تا 250 مترمکعب نیز پایین‌تر (استان گلستان 1200 مترمکعب) است، خشکه ‌کاری برنج یک نیاز محسوب می‌شود. او در این‌باره به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا، می‌گوید: تحقیقات و آزمایش برای کشت برنج به شیوه خشکه کاری حدود پنج تا هفت سال پیش آغاز شد اما به دلیل اینکه علف‌های هرز این نوع کشت بسیار زیاد بود و امکان جداسازی علف هرز وجود نداشت، کشت به این شیوه انجام نمی‌شد.

مهاجر در مورد استفاده از تجارب جهانی در این مورد توضیح می‌دهد: با توجه به سفری که امسال به شمال‌شرقی چین و استفاده از تجربه کارشناسان این مرکز برای خشکه کاری برنج و از بین بردن علف‌های هزر و استفاد از تجربه کارشناسان و علف کش‌های ژاپنی انجام شد، به ما این امکان را داد که خشکه‌کاری را بدون علف‌های هرز انجام دهیم.

او اضافه می‌کند: در روش خشکه کاری از چهار شیوه خشک- غرقابی، بارانی، نواری (تیپ) و قطره‌ای استفاده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در باره میزان مصرف آب و هزینه‌های مختلف در کشت خشکه کاری می‌گوید: مقدار مصرف آب در هر چهار شیوه خشکه کاری از 15 تا 18 هزار مترمکعب مصرف آب در شیوه سنتی، به پنج تا هشت هزار مترمکعب رسیده است. در مورد هزینه‌ها نیز حدود 3.5 تا چهار میلیون تومان در مراحل مختلف کشت (کاشت، داشت، برداشت و...) صرفه‌جویی و کاهش هزینه شده است.

او اضافه می‌کند: در خشکه‌کاری بین 40 تا 60 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

مهاجر با اشاره به اینکه میزان محصول برنج در شیوه خشکه کاری بیشتر از شیوه غرقابی و سنتی است می‌گوید: در حال حاضر خوشه‌های به بار نشسته برنج خشکه کاری نشان می‌دهد که کمبود عرضه برنج در سال جاری وجود ندارد و به احتمال زیاد نسبت به کشت غرقابی افزایش میزان محصول هم داشته باشیم چون میزان یکنواختی محصول هم رضایت‌بخش است.

او اضافه می‌کند: در کشت خشکه کاری حدود 40 کیلو بذر مصرف می‌شود در حالی که در کشت نشایی 120 کیلو بذر مصرف می‌شود. این اتفاق نشان می‌دهد که خشکه کاری می‌تواند به صرفه و اقتصادی باشد. در طرح فعلی و برای شروع از ارقام پرمحصول ندا و فجر کشت شده است.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به اینکه 10 تا 15 روز آینده برنج خشکه کاری شده برداشت می‌شود، در مورد قیمت این محصول می‌گوید: پس از برداشت می‌توان تجزیه و تحلیل قیمت‌های واقعی این نوع برنج را محاسبه کرد. با توجه به اینکه برنج خرید تضمینی ندارد و قیمت در بازار به شیوه عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، این محصول به احتمال زیاد قیمت مناسبی دارد.

او اضافه می‌کند: با توجه به اینکه هر هکتار کشت برنج خشکه کاری حدود 3.5 تا چهار میلیون تن کاهش هزینه دارد برای کشاورز هم صرفه اقتصادی دارد که قیمت کالا را پایین‌تر عرضه کند. با این اتفاق برنج ایرانی به لحاظ تولید انبوه‌تر با قیمت پایین‌تر، می‌تواند با برنج خارجی رقابت کند.

مهاجر توضیح می‌دهد: برنج خشکه کاری از لحاظ مصرف آب «مصرف متوسط» دارد و با گیاه سویا قابل مقایسه است و می‌تواند جایگزین سویا هم شود. خشکه کاری برنج در گلستان با توجه به میزان تبخیر آب در این استان بسیار با صرفه و مناسب است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید