Iranian Agriculture News Agency

اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی آب

وزارت خارجه پیگیر حقابه ایران از رودخانه‌های مرزی باشد

اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول رئیس‌جمهور به موضوع خشک شدن دریاچه هامون در شرق کشور و مصایب ساکنان شهرهای شمال سیستان و بلوچستان از بابت ریزگردها اشاره کرد و از وزارت امور خارجه خواست تا برای تامین منافع ملی از طریق نهادهای بین‌‌‌المللی موضوع حقابه کشورمان از رودهای مرزی را فعالانه و با جدیت دنبال کند.

وزارت خارجه پیگیر حقابه ایران از رودخانه‌های مرزی باشد

به گزارش ایانا؛ اسحاق جهانگیری ظهر امروز در جلسه جلسه شورای عالی آب با اشاره به گزارش‌‌های ارائه شده درخصوص آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم و تلاش‌‌‌های انجام شده برای مهار آتش در این تالاب گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در زمینه خاموش کردن آتش تالاب هورالعظیم کمک‌‌های لازم را به دولت عراق انجام دهد.

وی با بیان اینکه دولت و ملت ایران در مشکلات و مقاطع مختلف از هیچ کمکی به دولت و ملت عراق دریغ نکرده‌‌‌اند، اظهار داشت: دو کشور دوست و برادر باید تمام مساعی خود را برای حل و فصل مشکلات اینچنینی بکار بندند و امیدواریم با استقرار دولت جدید این کشور شاهد گسترش همکاری‌‌‌ها در همه عرصه‌‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و زیست‌‌ محیطی باشیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به روابط مستحکم و صمیمانه تهران و بغداد تصریح کرد: خوشبختانه تردیدی در اراده تهران و بغداد برای افزایش مناسبات فیمابین وجود ندارد. البته برخی مسائل نیز میان دو کشور وجود داشته و دارد که ممکن است به توسعه همکاری‌‌ها آسیب وارد کند که باید از طریق مذاکره و گفت‌وگو نسبت به حل و فصل آنها اقدام شود.

جهانگیری پیامدهای زیانبار زیست محیطی ناشی از آتش‌‌‌سوزی تالاب هورالعظیم بر زندگی ساکنان استان خوزستان را یادآور شد و خاطرنشان کرد: متأسفانه آثار این آتش‌‌‌سوزی شرایط زندگی در خوزستان را به مخاطره انداخته و مردم شریف این استان را در وضعیت بدی قرار داده است که امیدوارم با همکاری دولت عراق هر چه سریعتر شاهد رفع این مسائل باشیم. با وجود محدودیت منابع آب و خشکسالی در کشور، ایران همواره به تعهدات خود در تامین سهم ۲۰ درصدی آب هورالعظیم پایبند بوده و انتظار این است که عراق نیز در تامین سهم خود کوشا باشد.

وی همچنین به موضوع خشک شدن دریاچه هامون در شرق کشور و مصایب ساکنان شهرهای شمال سیستان و بلوچستان از بابت ریزگردها اشاره کرد و از وزارت امور خارجه خواست تا برای تامین منافع ملی از طریق نهادهای بین‌‌‌المللی موضوع حقابه کشورمان از رودهای مرزی را فعالانه و با جدیت دنبال کند.

معاون اول رییس‌‌جمهور از اقدامات صورت گرفته توسط نیروهای مسلح، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و مدیران استان خوزستان در کمک به خاموش کردن آتش تالاب هورالعظیم قدردانی کرد و از آنان خواست تمام مساعی خود را برای کمک به دولت عراق به منظور مهار آتش در تالاب هورالعظیم بکار بندند.

در این جلسه که وزرای نیرو، صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار خوزستان نیز حضور داشتند، رییس سازمان هواشناسی کشور گزارشی از آخرین وضعیت آب و هوای کشور و پیش‌‌بینی بارش‌‌ها برای فصل پاییز ارائه کرد و ابراز داشت: براساس پیش‌‌بینی‌‌ها میزان بارش‌‌ها در کشور در فصل پاییز نرمال خواهد بود.

در ادامه این جلسه، موضوع آتش‌‌سوزی در تالاب هورالعظیم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نمایندگان وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار خوزستان هر کدام گزارشی از آخرین اقدامات صورت گرفته در جهت کمک به خاموش کردن آتش‌‌سوزی در این تالاب ارائه کردند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید