Iranian Agriculture News Agency

اگر هیچ تغییری ایجاد نشود:

خطر جدی 80درصد صید ماهی در دنیا تهدید می‌کند

مدیریت شیلات با در نظر گرفتن تغییرات اقلیمی می‌تواند صید ماهی بیش از حد را جبران کند

با وجود تغییرات اقلیمی، اگر روش‌های مدیریتی ماهیگیری پایدار اجرا شوند، اقیانوس‌ها این پتانسیل را دارند که بتوانند ماهی بیشتری در دل خود جای دهند.

خطر جدی 80درصد صید ماهی در دنیا تهدید می‌کند

به گزارش ایانا به نقل از دیلی نیشن، تحقیق جدیدی که در مجله Science Advances  منتشر شده نشان می‌دهد اگر دنیا به اهداف معاهده اقلیمی پاریس برسد، علاوه بر آنکه میزان گرم شدن کره زمین به 2 درجه سانتی‌گراد نخواهد رسید، بلکه وعده غذای دریایی به میزان 25 میلیارد افزایش می‌یابد و 217 میلیون مترمربع از ماهی در دریا خواهیم داشت که معادل یک سوم بیشتر از آن چیزی است که امروز داریم.

با این حال مدیریت صید ماهی باید به نوعی اجرا شود که تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر باروری موجودات و توسعه محدوده جغرافیایی را در نظر گرفته شده باشد.

مریک بوردن، یکی از نویسندگان این تحقیق، می‌گوید: «اگر بتوانیم قوانین ماهیگیری پایدار بکار ببریم و گرم شدن کره زمین را به کمتر از 2 درجه سلسیوس کنترل کنیم، می‌توانیم مزیت‌های عمده آن را برای شیلات سراسر دنیا درک کنیم. اما برای رسیدن به این مزیت‌ها باید دست به کار شویم. دولت‌ها یا باید شیوه عملکرد شیلات‌ها را تغییر دهند یا فرصت حیاتی تامین امنیت غذایی را از دست بدهند».

محققان برای 915 ماهی در دنیا پیامدهای احتمالی در آینده را مورد بررسی قرار داده‌اند. آن‌ها نمونه‌ای از تاثیرات تغییرات اقلیمی بر بهره‌وری شیلات و توسعه محدوده جغرافیایی را در 4 مدل از پیش‌بینی‌های آب و هوایی اندازه‌گیری کردند؛ از افزایش دمای زمین به میزان 1 درجه سلسیوس (کاهش شدید دما) گرفته تا افزایش 4 در جه سلسیوس تا سال 2100 (ادامه همین روند) که بر تعداد ماهی‌های موجود و محل صید آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

برای هر کدام از این سناریوها،‌ محققان آینده زیست‌توده، برداشت و سود ناشی از آن را با استفاده از روش‌های مختلف مدیریت صید ماهی بررسی کردند.

نزدیک به نیمی از موجودات آزمایش شده از مرزهای طبیعی عبور می‌کنند  و در نتیجه بالا رفتن دمای اقیانوس‌ها، تغییراتی در بهره‌وری آن‌ها بوجود خواهد آمد.

تغییرات اقلیمی

با این حال اگر روش‌های مدیریت شیلات برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی بر بهره‌وری و توسعه محدوده جغرافیایی اجرا شود، زیست‌توده،‌ برداشت و سود‌دهی بیشتر خواهد شد. این روش‌های شامل معاهدات چندجانبه شیلات و سیاست‌های برداشت مسئولانه است که بر تغییرات بهره‌وری ظرفیت موجود تاثیر می‌گذارند.

با این وجود، در آینده سود صید ماهی در کشورهای در حال توسعه کاهش می‌یابد؛ حتی با بکارگیری روش‌های مدیریتی که با تغییرات اقلیمی متناسب است.

استیو گینز، نویسنده دیگر این تحقیق می‌گوید: «حتی اگر تغییرات مدیریتی درست اجرا شوند،‌ تعدادی برنده خواهند بود و تعداد بازنده. موفقیت نه تنها به کاهش گازهای گلخانه‌ای نیاز دارد بلکه به همکاری چند‌جانبه و تغییرات واقعی در مدیریت صید ماهی هم بستگی دارد. با افزایش جمعیت کره زمین و افزایش نیاز به منابع غذایی سالم پروتئینی، اعمال این تغییرات حیاتی است».

خیلی‌ها پروتئین مورد نیاز خود را از ماهی تامین می‌کنند. مدیریت ضعیف صید ماهی باعث شده تا 845 میلیون نفر از سوءتغذیه رنج ببرند.

اگر هیچ تغییری بوجود نیاید، 80درصد شیلات دنیا تا سال 2030 با مشکل روبه‌رو خواهند شد. بیشتر کشورهایی که ماهیگیری در آن‌ها رایج است تغییرات بسیار کمی اعمال می‌شود و برنامه‌های مدیریت موفقیت‌آمیز مرزی نسبتا ضعیفی وجود دارد.

اعمال تغییرات روی بعضی از موجودات کمتر طول می‌کشد. تحقیقات نشان می‌دهند که شیلات‌ها با بکارگیری از قوانین درست می‌توانند در عرض 10 سال،‌ صید ماهی بیش از حد را کنترل کنند.

کریستوفر کاستلو، نویسنده دیگر این مقاله می‌گوید: «انتظار می‌رود تغییرات اقلیمی در بسیار از مناطقی که مدیریت شیلات ضعیفی دارند آسیب‌های بیشتری برسانند. اگر اقدامی انجام ندهیم، شرایط بدتر خواهد شد».  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید