Iranian Agriculture News Agency

یک فعال حوزه کارگری در گفت و گو با ایانا :

تنها راه نجات کارگران، ایجاد تشکل‌های مستقل است

روز گذشته اعتصاب و اعتراض کارگران هفت تپه پس از دو هفته پایان یافت. کارگران هفت تپه بیش از دو هفته است که نسبت به معوقات مزدی خود اعتراض می‌کنند. یکی از موضوعات دیگری که آنها به آنها اعتراض دارند نحوه مدیریت این مجموعه است. حالا با گذشت دو هفته از اعتصاب روز گذشته نماینده کارگران با نماینده کارفرما به توافق رسیده است. با این حال دبیر شورای‌های اسلامی کار در شهر تهران عقیده دارد تنها راه نجات کارگران از وضعیتی که در آن به سر می برند ایجاد تشکل های مستقل کارگری است.

تنها راه نجات کارگران، ایجاد تشکل‌های مستقل است

به گزارش گروه اجتماعی ایانا در حالی که اعتراضات در هفت تپه به پایان رسیده شنیده می‌شود که قرار است تنها حقوق خرداد ماه کارگران در این هفته پرداخت شود و تکلیف بقیه معوقات هنوز روشن نشده است. علی ساری یکی از نمایندگان مردم خوزستان در مورد نحوه برخورد با مشکلات هفت‌تپه به رسانه ها می‌گوید: «معمولا همه به سراغ راه‌حل‌هایی رفته‌اند که بیشتر حالت مسکن برای خواباندن اعتراضات را دارند. این مساله نیاز به اشراف صنعتی دارد اما متاسفانه حاکمیت استان از این طریق اقدام نمی‌کند. تا به این مساله ورود جدی نشود باید گفت که در این حوزه فریادرسی نیست.»

حسین حبیبی دبیر شورای اسلامی کار اما چاره را چیز دیگری می‌داند. او معتقد است تا زمانی که کارفرما و دولت حقوق اساسی کارگر را به رسمیت نشناسند این وضعیت ادامه خواهد داشت. حبیبی به خبرنگار اجتماعی ایانا می‌گوید: اصل مطالبه گری در موضوعات کارگری مهمترین اصل است و تجربه نشان داده کارگران هر وقت به درستی مطالبه کرده‌اند نتیجه بخش بوده است. نوک حمله این مطالبه گری باید دولت باشد چرا که دولت به عنوان ناظر خود بر روابط کار وظیفه‌اش را به درستی انجام نمی‌دهد.

او معتقد است دولت مدتها است که کارگران را در دنیای بی رحمیها و در میان خیل کارفرمایان خصوصی رها کرده است و هیچ مسئولیتی در قبال آنها را قبول نمی‌کند: مشکل ۹۵ درصد کارگران در ایران مشابه کارگران نیشکر هفت تپه است. آنها به دنبال عقد قراردادهای دائم، امنیت شغلی و ایجاد تشکل‌های مستقلی هستند که نه به دست دولت اداره شود و نه در قرق کارفرما باشد. اما به نظر می‌رسد دولت و کارفرما از این مطالبه واهمه دارند.

حبیبی درباره اینکه شورای اسلامی کار در جریان اعتراضات اخیر به مسئله ورود کرده است یا خیر می‌گوید: شورای استان خوزستان باید به این مسله ورود می‌کرده است. بر اساس پرس و جویی‌هایی که ما انجام داده‌ایم گفته شده اعضای این شورا پیشنهاد ورود و همکاری داده‌اند اما کارگران هفت تپه این پیشنهاد را نپذیرفته اند.

او در پاسخ به اینکه چرا کارگران هفت تپه شواری اسلامی کار را خودی نمی‌دانند و علاقه به همکاری با این تشکل ندارند می‌گوید: دلیل این موضوع را خودمان هم نمی‌دانیم اما آنچه برای ما مسجل است این است که کارگران همکاری با شورای اسلامی کار را تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیرند. با این حال بار دیگر با پیگیری کنیم و ببینیم همه اقدامات لازم برای کمک و همراهی با کارگران هفت تپه انجام شده است یا خیر.

قوه قضاییه کشور که در این امور پرداز می‌کند بحث دیوان عدالت اداری دلیل اصلی امنیت شغلی کارگران از بین رفته این است که قراردادهای دائم کار در کارهایی که طبیعت آنها جنبه مستمر دارد نادیده گرفته شده است.

دیوان عدالت اداری قراردادها را به صورت ذاتی موقت می‌داند و و کارفرما با خیال راحت قراردادهای موقت منعقد می‌کنند. در این دعوا هیات‌های تشخیص و حل اختلاف هم صرفا شکلی به این موضوع نگاه می‌کنند. یعنی می‌گویند قرارداد مدت دارد پس موقت است. اما به این موضوع که این قرار داد نهایتا چه می‌شود و ادامه دارد یا نه ورود نمی‌کند.

در حالی که انتظار می رود با وجود شرایط بد در کشور دولت در انعقاد قرار داد حامی منافع کارگر باشد اما متاسفانه با وضع قوانین اشتباه هر روز راه برای کارفرمایان بیشتر هموار می‌شود.

پدیدآورنده:سارا زارع

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید