Iranian Agriculture News Agency

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج در مازندران:

۷۵ درصد کاهش هزینه خزانه و نشا با خشکه کاری

ایانا-کشاورزی: خشکه کاری برنج مهمترین و اصلی‌ترین مزیتش نسبت به کشت معمولی (کشت غرقابی) این است که علاوه بر کاهش مصرف آب، هزینه‌های تولید و کشت برنج را نیز کاهش می‌دهد.

۷۵ درصد کاهش هزینه خزانه و نشا با خشکه کاری

خشکه کاری برنج در ایران به تازگی انجام می‌شود اما در برخی کشورها مانند چین و ژاپن سابقه دارد. این شیوه با توجه به نحوه عمل‌آوری خاک و میزان مصرف آب بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مرتضی نصیری عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج در مازندران معتقد است این نوع کشت برای مناطق گرم‌تر و کم‌آب‌تر بسیار مناسب است. او می‌گوید: خشکه کاری برنج مهمترین و اصلی‌ترین مزیتش نسبت به کشت معمولی (کشت غرقابی) این است که علاوه بر کاهش مصرف آب، هزینه‌های تولید و کشت برنج را نیز کاهش می‌دهد.

نصیری، با اشاره به اینکه خشکه کاری برنج روش‌های مختلفی دارد، به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا، توضیح می‌دهد: شیوه کاشت با ماشین‌آلات نشازن و کشت خشک با ابزار و روش‌هایی مانند آبیاری نواری، بارانی و قطره‌ای بهترین شیوه‌ها برای کاهش هزینه‌ها هستند. البته در شیوه خشکه کاری کاشت با دست نیز انجام می‌شود که هزینه‌هایش به نسبت روش‌های دیگر خشکه کاری بیشتر است.

او اضافه می‌کند: در روش کشت مستقیم کمی‌ محدودیت زمان وجود دارد و در مناطقی هوا سردتر است ممکن است بازده بالایی نداشته باشد و زمان برای کشت کمی طولانی‌تر شود. در این موارد با توجه به اینکه نشاها در خزانه رشد کرده و پس از رشد به زمین منتقل می‌شود هزینه‌ها خیلی بالا نمی‌رود.

نصیری با اشاره به اینکه خشکه‌ کاری در کاهش هزینه‌های تولید و اقتصادی کردن کشت و تولید برنج بسیار موثر است توضیح داد: خشکه کاری علاوه بر اینکه در کاهش زمان و مصرف آب موثر است، در کاهش هزینه‌های دیگر نیز موثر است. برای مثال فقط هزینه‌های حدودی خزانه و نشاکاری در هر هکتار حدود دو میلیون تومان هزینه دارد اما در خشکه کاری، این هزینه به طور متوسط 500 هزار تومان تخمین زده می‌شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج در مازندران اضافه می‌کند: خشکه کاری به دلیل نوع کاشت بیشتر با ماشین‌آلات به خصوص ماشین‌آلات نشازن امکان پذیر است. این موضوع می‌تواند به عنوان مزیت مهم دیگر خشکه کاری و توسعه مکانیزاسیون کشاوری محسوب شود. در حال حاضر در خشکه کاری به دلیل حذف مرحله آماده سازی زمین و به شیوه غرقابی، نهایت میزان مصرف آب برای آماده سازی یا در مراحل اولیه کاشت حدود دو تا سه هزار مترمکعب آب است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید