Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

آمادگی سازمان هدفمندی برای ارایه کارت اعتباری خرید کالای اساسی

ایانا- اقتصاد: تجربه نشان داده پرداخت یارانه، معافیت‌های مالیاتی، ارز دولتی و تسهیلات به حلقه‌های تولید، موثر نبوده است

آمادگی سازمان هدفمندی برای ارایه کارت اعتباری خرید کالای اساسی

یکی از راه‌های دولت‌ها برای افزایش قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه همواره پرداخت یارانه به صورت مستقیم و غیرمستقیم بوده است. در حال حاضر نیز زمزمه‌هایی در جهت اجرای کارت اعتباری برای کالاهای اساسی در راستای این حمایت به گوش می‌رسد. این در حالیست که چنین حمایت‌هایی موافقان و مخالفان بسیاری دارد. موافقانی که از ضرورت‌های این حمایت می‌گویند و مخالفانی که به اجرای نادرست برنامه‌های این چنینی اشاره می‌کنند که تبعات منفی بسیاری را با خود همراه کرده و در رسیدن به هدفی هم که داشته موفق نبوده. آنها معتقد که ابتدا باید شرایط و زسرساخت‌های اجرای چنین برنامه‌هایی را فراهم کرد تا تبعات منفی اقتصادی در پی نداشته باشد و به هدررفت منابع منجر نشود. در این باره، علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه تجربه نشان داده پرداخت یارانه، معافیت‌های مالیاتی، ارز دولتی و تسهیلات به حلقه‌های تولید، موثر نبوده است، به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا، گفت: با توجه به اینکه این اقدامات در گذشته در زمان مناسب  و به حد نیاز صورت نگرفته است؛ جوابگوی کنترل بازار نشده است.

او با بیان اینکه ابزارهای نظارتی موجود نیز جوابگوی این مساله نیست، افزود: این مساله سبب هدررفت منابع مالی شده است.

نماینده مردم شازند در مجلس با بیان اینکه بهترین روش  شکل‌گیری بازار آزاد بدون رانت با رقابت سالم است، افزود: بدیهی است این مساله سبب افزایش قیمت تمام شده خواهد شد که به مصرف کننده تحمیل می‌شود اما می‌توان با پرداخت کارت اعتباری به اقشار کم درآمد آن را جبران کرد.

او با تاکید بر اینکه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نیز در این خصوص اعلام آمادگی کرده است، گفت: قابلیت پرداخت برای افراد به صورت شارژ کارت یارانه‌های موجود هم وجود دارد.

ابراهیمی در پایان با تاکید بر لزوم اجرایی شدن این پیشنهاد، افزود: هزینه زیادی صرف واردات برخی اقلام به کشور و عرضه با قیمت مناسب می‌شود اما در نهایت این کالاها از دسترس عموم مردم خارج می‌شود که با اجرای این پیشنهاد می‌توان قدرت خرید اقشار ضعیف را افزایش داد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید