Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد

استیضاح به نفع یا به ضرر کشور؟

اکثر قریب به اتفاق نمایندگان مجلس تاکید دارند که به دلیل رفع مشکلات مردم دست به استیضاح وزرا زده‌اند. اما این ادعاها در شرایطی مطرح می‌شود که برخی فعالان سیاسی هرچند معتقدند که استیضاح حق نمایندگان مجلس است اما تاکید دارند نمایندگان ملت برای اینکه عنوان کنند به فکر مردم و مشکلات کشورهستند،ماجرای استیضاح وزرا را کلید زده‌اند تا از این طریق به اهداف سیاسی خود دست یابند.

 استیضاح به نفع یا به ضرر کشور؟

گروه سیاسی ایانا : در حالی مجلس مصرانه در تلاش است تا وزیران را یکی پس از دیگری استیضاح کند که برخی فعالان سیاسی می‌گویند: برخی از نمایندگان مجلس بنا به دلیلی که انگیزه‌های سیاسی نامیده می‌شود، دست به استیضاح زده‌اند. دراین میان برخی از این فعالان سیاسی، اشاره‌ای به استیضاح وزیر کار کرده و می‌گویند: برخی از نمایندگان مجلس قصد تغییر مدیرعامل یکی از شرکت‌ها را داشتند برخی دیگر نیز سعی داشتند از این راه به مقاصد و اهداف سیاسی خود دست یابند.

این گفته‌ها در حالی مطرح می شود که اکثر قریب به اتفاق نمایندگان مجلس تاکید دارند که به دلیل رفع مشکلات مردم دست به استیضاح وزرا زده‌اند. اما این ادعاها در شرایطی مطرح می‌شود که برخی فعالان سیاسی هرچند معتقدند که استیضاح حق نمایندگان مجلس است اما تاکید دارند که نمایندگان ملت برای اینکه عنوان کنند به فکر مردم و مشکلات کشورهستند،ماجرای استیضاح وزرا را کلید زده‌اند تا از این طریق بتوانند به اهداف سیاسی خود دست یابند. با این حال، سئوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این استیضاح‌هایی که حق مجلس است  می‌تواند کشور را از بحران عبور دهد یا اینکه برمشکلات کشور اضافه می‌کند؟

استیضاح وزرا آری یا خیر؟

درست از همان روزی که فشار مشکلات اقتصادی بر دوش مردم غلبه کرد، نمایندگان مجلس نیز برای پاسخگویی به مطالبات مردم دست به کار شد و بنا به آنچه که عملکرد نامناسب برخی وزرا در حل مشکلات کشور نامیده شد، در اقدامی استیضاح وزرا را کلید زد. برای همین هم در اوایل تیرماه امسال، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از ارسال نامه مشترک با امضای غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به رئیس‌جمهور خبر داد. دراین نامه از آقای روحانی خواسته شده بود تا سریعا تیم اقتصادی دولت تغییر کند. بعد از آن محمدرضا پورابراهیمی در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران صراحتا اعلام کرده بود که اگر رئیس‌جمهور به این مسئله توجه نکند مجلس با استفاده از ابراز قانونی خود ورود می‌کند.

آنها در بیان دلایل خود برای تغییر کابینه دولت، وضعیت نامناسب اقتصادی را مطرح کرده و تاکید کردند که دولت با تیم اقتصادی فعلی راه به جایی نمی‌برد.

این انتقادها از دولت روحانی در حالی مطرح شد که آقای واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز در اظهاراتی بیان کرد که  نظر آقای روحانی بر تغییر تیم اقتصادی دولت است .

اما از آنجا که تغییر در کابینه اقتصادی دولت تنها به سکاندار برج شیشه‌ای میرداماد رسید و ولی‌الله سیف،  رئیس بانک مرکزی بعد از پایان مدیریتش از این ساختمان نقل مکان کرد، دیگر خبری از تغییرات در کابینه دولت نشد.

برای همین هم مجلس استیضاح وزرا و پس از آن سئوال از رئیس‌جمهوری را کلید زد و درابتدای کار، علی ربیعی، وزیر رفاه، کار و تامین اجتماعی را به دلیل عدم توجه به برنامه‌های اعلامی، امنیت  شغلی کارگران،مشکلات بیمه روستائیان و قالیبافان، عدم تعامل با بیمه‌گزاران، مشکلات سازمان تامین اجتماعی و شرکت‌های وابسته، مشکلات شستا، عدم توجه به استفاده از مدیران جوان و مسائلی از این دست استیضاح کرد.

دومین استیضاح مربوط به مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی بود. او که بعد از علی طیب‌نیا ، سکان هدایت این وزارتخانه را عهده‌دار شده بود، به دلیل آنچه که ناتوانی در اداره اقتصادی کشور، بازار متلاطم ارز و سکه و عدم تدبیر در ساماندهی اقتصاد نامیده شد، از سوی نمایندگان مجلس استیضاح شد.

اما این پایان ماجرا نبود؛ چرا نمایندگان مجلس صراحتا اعلام کرده بودند که اگر آقای روحانی تغییری در کابینه دولت ندهد، به استیضاح‌ها ادامه می‌دهند. برای همین استیضاح وزرای صنعت، معدن و تجارت، آموزش و پرورش و وزیر جهاد کشاورزی را نیز در اولویت کاری خود قرار دادند. هر چند استیضاح این وزرا با  چندین محور اعلام وصول شد اما دیروز رسما اعلام شد که  استیضاح وزیر آموزش و پروش منتفی شده است.

استیضاح به صلاح  یا به ضرر کشور؟

اما جدای از اینها مساله‌ای که مطرح می‌شود این است که اصلا این استیضاح‌ها به صلاح کشور است یا خیر؟ آیا می‌توان از این طریق وضعیت نابسامان اقتصاد را سامان داد؟

هر چند نمایندگان مجلس معتقدند که استیضاح وزرا به نفع مردم و کشور است اما در مقابل فعالان سیاسی تاکید دارند که استیضاح وزرا راه درستی نیست و نمایندگان مجلس با این اقدام، راه به جایی نخواهند برد. برخی دیگر نیز عنوان می‌کنند که استیضاح وزرا تبعات جبران‌ناپذیری برای کشور به همراه خواهد داشت.

حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی به ایانا گفته است: نمایندگان مجلس برای اینکه پاسخی برای ملت ندارند سعی می‌کنند با انجام استیضاح اعلام کنند که در حال حل مشکلات مردم هستند درصورتی‌که مشکلات موجود اینگونه حل نمی‌شود بلکه صورت مساله را پاک می‌کنیم.

او همکاری مجلس و رفع موانع قانونی را به جای استیضاح راهگشا دانسته و گفته است: اینکه در یک دولت، تعداد زیادی از وزراء را کنار بگذاریم ، با مشکل عدم ثبات مدیریتی در وزارتخانه‌هایی که کارشان حساس است روبرو می‌شویم.

اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز دراین گفت‌وگو با بیان‌اینکه کوتاه بودن عمر وزرا  تبعات جبران‌ناپذیری بر پیکره دولت وارد می‌کند، گفته بود: قبل از استیضاح اختلاف نظرها کنار گذاشته شود.

محمدهاشمی، نیز با بیان‌اینکه مشکلات فعلی کشور مربوط به یک وزارتخانه و یک وزیر نمی‌شود، به ایانا توضیح داده بود: هرچند استیضاح حق مجلس است اما باید در جهت منافع ملی و حفظ وحدت از آن استفاده شود.

مرتضی حاجی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان‌اینکه اقداماتی مانند سوال از رییس‌جمهورو استیضاح وزیر کار مشکلی را حل نمی‌کند، به ایسنا گفته بود: ما باید در کنار یکدیگر بایستیم و بکوشیم تا مشکلات را با محوریت دولت و با ایجاد یک انسجام داخلی قدرتمند حل کنیم.

دراین میان برخی از نمایندگان مجلس نیز که مخالف استیضاح بودند، تاکید کردند که استیضاح وزرا به نفع کشور نیست.

با این وجود و با توجه به تبعاتی که استیضاح وزرا به‌دنبال خواهد داشت باید دید آیا مجلس همچنان قصد دارد به ادامه استیضاح‌ها  بپردازد یا اینکه نمایندگان مجلس همچون وزیر آموزش و پرورش از باقی استیضاح‌ها منصرف خواهد شد؟

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید