Iranian Agriculture News Agency

فرماندار زابل در گفت و گوی اختصاصی با ایانا:

«منطقه آزاد» مهاجران سیستانی را برمی‌‌گرداند

صبح روز یکشنبه بود که نمایندگان در جلسه علنی مجلس لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری-صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی را تصویب کردند. در میان این مناطق نام سیستان در جنوب شرق کشور هم دیده می شود. تبدیل سیستان به یک منطقه ازاد تجاری اگر با مدیریت درست انجام شود می‌تواند تاثیرات مثبت اقتصادی و اجتماعی بر مردم منطقه داشته باشد. فرماندار زابل معتقد است اجرای این طرح می‌تواند مردمی که از سیستان مهاجرت کرده اند را بار دیگر به شهرشان بازگرداند.

«منطقه آزاد» مهاجران سیستانی را برمی‌‌گرداند

به گزارش گروه اجتماعی ایانا پس از اینکه نمایندگان رای به تبدیل سیستان به منطقه آزاد را دادند مردم و مسئولان امیدوارند تا این منطقه از شرایط دردناکی که این روزها به دلیل خشکسالی در آن گرفتار شده رها شود. کشاورزی و دامداری دیگر در این منطقه امکان پذیر نیست و اگر حق‌آبه‌ها هم به هیرمند بریزد صرف رفع مشکلات زیست محیطی منطقه خواهد شد. با این حساب همه امیدها به منطقه آزاد است.

هوشنگ ناظری فرماندار زابل به اجرای این طرح خوش بین است. او درباره اینکه اگر سیستان به منطقه آزاد تبدیل شود روزهای خوشی در انتظار مردم منطقه خواهد بود یا خیر می‌گوید: قطعا چنین اتفاقی به خودی خود در مردم ایجاد امید خواهد کرد. به خاطر دارم در زمانی که این موضوع مطرح شد و قول‌های مساعدی هم برای اجرای آن گرفتیم بسیاری از مهاجرت‌ها لغو شد. مردمی که قصد رفتن داشتن به امید ایجاد اشتغال در شهرشان ماندنی شدند. قیمت اراضی افزایش پیدا کرد و امید به بهبود شرایط بیشتر شد.

ناظری امیدوار است تبدیل سیستان به منطقه آزاد و ایجاد اشتغال در منطقه مهاجرت معکوس را هم به همراه داشته باشد: اصلا بعید نیست کسانی که به دلیل شرایط بد اقتصادی مجبور به ترک شهرشان شدهاند پس از این اتفاق به سیستان برگردند. ما اطمینان داریم که پس از این اتفاق سیستانی‌ها دوباره به دیارشان مهاجرت میکنند. مردم منطقه علاقه به بودن در جایی جز شهرشان ندارند تاکنون هم همه مهاجرتها از سر اجبار و مشکلات ناشی از بیکاری بوده است.

با این همه نیاز است تا این طرح درست مدیریت شود تا در شرایط فعلی کشور موفقیت آمیز باشد. ناظری بر این نکته تاکید می کند و می‌گوید: در منطقه ازاد چابهار مشکلی که داشتیم این بود که درآمد مناطق آزاد باید در این مناطق هزینه میشد و سرمایه ای جز این وجود نداشت. نتیجه این اتفاق این شد که تمامی فعالیت منطقه به واردات کالاهای مصرفی محدود شد و خبری از تولید نبود. تلاش ما این است که در سیستان این اتفاق نیفتد و منطقه آزاد چابهار و سیستان مکمل هم باشند تا بتوانند بازار کشورهای همسایه را در موضوع صادرات در دست بگیرند.

او راه‌حلی هم برای این موضوع دارد. ناظری می‌گوید: موقعیت جغرافیایی سیستان به گونه‌ای طراحی شده که با همه شهرهای منطقه یک مرز مشترک دارد. همین موضوع باعث می‌شود که همه شهرها از مزایایی این منطقه بهره‌مند شوند و هیچ شهری در انزوا قرار نگیرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید