Iranian Agriculture News Agency

مقامی مسئول در جهاد کشاورزی استان اردبیل خبر داد:

سالانه 400 هزار تن کلش در این استان تولید می‌شود.

فیروز فولادی، مدیر دفتر محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، می‌گوید: هر یک میلیون تن کاه سوخته شده حدود 58 هزار تن دی اکسید کربن در هوا آزاد می کند

سالانه 400 هزار تن کلش در این استان تولید می‌شود.

 به گزارش خبرنگار ایانا از اردبیل، فیروز فولادی با اعلام این خبر افزود: سالانه در استان اردبیل افزون بر 392 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت انواع غلات  بخصوص گندم و جو می رود که از این میزان سطح زیر کشت بطورمتوسط سالانه 400 هزار تن کلش تولید می‌شود.

این مقام مسئول درا دامه سخنان خود افزود : اهمیت حفاظت و نگهداری از کاه و کلش و استفاده اصولی و مناسب از آن بر هیچ کسی پوشیده نیست . بقایای کاه و کلش علاوه برا ینکه میزان ذخیره رطوبت را در طول فصل زراعی در خاک حفظ می کند در صورتی که به هنگام شخم در زمین باقی بماند موجب افزایش میزان حاصلخیزی خاک نیز می شود ولی متاسفانه بنا به دلایل غیر موجه سالانه هزاران هکتار از کاه و کلش باقی مانده در روزی زمین سوزانده شده و خسارت های جبران ناپذیری به خاکهای زراعی وارد می شود و خاک را به سرعت در معرض فرسایش بادی و آبی قرار می دهد و با کاهش میکرواورگانیسم های مفید خاک  باعث کاهش ظرفیت نگهداری رطوبت خاک و عناصر غذایی و موجب فشردگی و سله بندی خاک می شود.

این مقام مسئول درا دامه سخنان خود افزود : بر اساس ماده 45 قانون حفظ و احیاء منابع طبیعی ، آتش زدن نباتان در مزارع و مراتع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون نظارت ماموران جنگلبانی ممنوع بوده و بر اساس ماده 12 قانون هوای پاک آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع و مراتع که موجب آلودگی هوا می شود با متخلفین برخورد قانونی انجام می شود .

مدیر دفتر محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه سخنان خود افزود: در سال گذشته حدود 48 پرونده از طریق اداره کل حفاظت محیط زیست ازمتخلفین در این راستا شکایت شده است . در واقع این عمل باعث بروز مشکلات زیست محیطی برای مردم و اکوسیستم منطقه می شود و باعث افزایش گازهای گلخانه ای و اتمسفر را فراهم می نماید . هر یک میلیون تن کاه سوخته شده حدود 58 هزار تن دی اکسید کربن در هوا آزاد می کند و موجب آلودگی محیط زیست می شود .به همین دلیل می بایست با فرهنگ سازی و ایجاد کلاسهای آموزشی و برنامه های تلویزیونی بهره برداران با مزایای ارزشمند کاه و کلش بیش از پیش آشنا شوند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید