Iranian Agriculture News Agency

طنز قیمتی در بازار خودرو

پراید 11 میلیون تومان ارزان شد!

ایانا- اقتصاد: عوامل زیادی در بحث قیمت‌گذاری خودرو دخیل هستند که از جمله مهمترین آنها تعادل بین عرضه و تقاضا است. در حال حاضر عرضه و تقاضا با یکدیگر هم‌خوانی ندارد و این مقوله را به مرحله‌ای رسانده‌اند که قیمت‌ها به صورت عجیب غریبی روند افزایشی پیدا کرده‌اند. چرا که سایر عوامل دخیل در این ماجرا نیز دیگر به جای سابق خود بازنگشته‌اند! برای نمونه نرخ ارز، هزینه‌های حمل و نقل، قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی هنوز در همان درجه بالا باقی مانده‌اند که این داستان را پیچیده می‌کند.

پراید 11 میلیون تومان ارزان شد!

طنز تلخ پراید 40 میلیون تومانی یکی از داغ‌ترین خبرهایی بود که طی هفته‌های اخیر بازار فروش خودرو را در برگرفت و وِرد زبان مردم شد. به طوری که پراید که به دلایل قیمتی  پُر طرفدار است که هر کسی برای خودرودار شدن ابتدا به سراغ آن می‌رفت، این روزها رویای شبانه متقاضیان این خودرو شده. همین چند روز پیش بود که کارشناسان و فعالان حوزه خودرو، اختلاف میلیونی به وجود آمده بین قیمت‌های بازار خودرو و کارخانه‌ها را کاذب اعلام کردند و بعضاً پیشنهاد دادند که خریداران، فعلاً دست نگه دارند. اما داستان به اینجا ختم نمی‌شد، چرا که این ماجرا توانسته بود به راحتی اعتماد مردم را به این بازار سلب کند، به طوری که بسیاری از متقاضیان خودرو از این سردرگمی، عجیب شاکی بودند. بنابراین چنین نابسامانی در بازار خودرو توانست جو روانی بدی را در بازار خودرو ایجاد کند و خریداران را میان دو راهی خریدن یا نخریدن خودرو مورد نظر خود قرار دهد. بر این اساس در پی افسار گسیختگی بازار خودرو کشور و همچنین تاختن دلالان این حوزه، خبر عرضه 40 هزار دستگاه خودرو، توسط خودروسازان ایرانی، توانست بازار ترمز بریده خودرو را تا حدودی متوقف کند. در این راستا بسیاری از نمایشگاه‌داران و فعالان بازار معتقدندکه قطعاً با پیش فروش خودرو توسط خودروسازان ایرانی، ریزش قیمت اتفاق خواهد افتاد و بازار خودرو متعادل‌تر خواهد شد. آنطور که مشاهده شده هنوز مدت زمان زیادی از انتشار خبر پیش فروش خودرو نگذشته که قیمت کذایی پراید از 40 به 32 میلیون تومان سقوط کرده. طبق بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد، گویا قرار است در سامانه ثبت سفارش سایپا خودرو اولی‌ها در اولویت اول قرار گیرند و افرادی که دارای خودرو باشند یا قبلاً خودرو ثبت نام کرده‌اند، به صورت اتوماتیک از این سامانه حذف خواهند شد.

در این باره بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «عوامل زیادی در بحث قیمت‌گذاری خودرو دخیل هستند که از جمله مهمترین آنها تعادل بین عرضه و تقاضا است. در حال حاضر عرضه و تقاضا با یکدیگر هم‌خوانی ندارد و این مقوله را به مرحله‌ای رسانده‌اند که قیمت‌ها به صورت عجیب غریبی روند افزایشی پیدا کرده‌اند. چرا که سایر عوامل دخیل در این ماجرا نیز دیگر به جای سابق خود بازنگشته‌اند! برای نمونه نرخ ارز، هزینه‌های حمل و نقل، قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی هنوز در همان درجه بالا باقی مانده‌اند که این داستان را پیچیده می‌کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که چون هیچ کدام از مولفه‌های قیمت گذاری سرجایش نیست و بدتر از همه عرضه و تقاضا بهم ریخته، ماجرا به شکاف قیمتی زیادی بین بازار آزاد و کارخانه‌ها کشیده شده که قطعاً نیاز به کنترل دارد.»

او با اشاره به اینکه خودرو سازان ایرانی تنها برای حفظ تعادل قیمت بین بازار و کارخانه به دنبال عرضه خودرو هستند، ادامه می‌دهد: «خودروسازان ایرانی صرفاً برای کاهش قیمت خودرو در بازار اقدام به عرضه محصولات خود کرده‌اند. این داستان تنها متعادل کردن بین عرضه و تقاضا را حل می‌کند، اما سایر مشکلات حوزه خودرو، همچنان به قوت خود باقیست.»

این کارشناس خودرو معتقد است که دولت نیاز نیست کاری انجام دهد، بلکه بهتر است تنها سیاست‌های اقتصادی را مُدوِن کند تا همه چیز برمبنای واقعیات باشد نه شایعات و دستور. همچنین ایران باید درهای خود را بر روی سایر کشورها باز کند تا تبادلات صورت گیرد و صنعت خودروسازی بتواند بهتر در راستای پیشرفت حرکت کند. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید