Iranian Agriculture News Agency

ظریف و وزیر خارجه فرانسه تلفنی گفت وگو کردند

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه شب گذشته در گفت وگویی تلفنی در خصوص آخرین وضع روابط دو جانبه، برجام و تحولات منطقه ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

ظریف و وزیر خارجه فرانسه تلفنی گفت وگو کردند

به گزارش ایانا، این دومین تماس تلفنی و تبادل نظر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با 'ژان ایو لو دریان' در روزهای اخیر است که در خصوص مسایل منطقه ای بویژه برجام و تعامل ایران و اروپا صوت گرفته است.
روز گذشته نیز سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه فرانسه، به بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
وزیرخارجه فرانسه پیش تر در مورد برجام اظهار کرده بود که ایران نمی تواند از گفت وگو در مورد برنامه موشک های بالستیک و نقش خود در خاورمیانه «حذر» کند. وی همچنین در اظهارات دیگری گفته بود که یافتن راه هایی برای حفظ فعالیت های تجاری ایران حائز اهمیت است اما ایران نیز باید به بنیان های برجام احترام بگذارد. 
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه فرانسه گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها مواضع روشن و شفاف خود را در خصوص نگرانی های بی مورد و ناشی از برداشت های نادرست و از سر ناآگاهی برخی کشورها اعلام داشته است.
بهرام قاسمی در این خصوص تصریح کرد: مذاکرات برجام که به توافقی مستحکم و بین المللی انجامید، نشانی از حسن نیت ایران و پایبندی به اصل گفت وگو و تلاش در جهت بهره گیری از روش های منطقی و مسالمت آمیز بود که می توانست مبنایی اصولی و خردمندانه برای سنجش میزان حسن نیت و پایبندی کشورهای غربی به تعهدات خود باشد که با خروج یکجانبه یکی از مدعیان غوغا سالار، زیاده جو و زیاده گو و کاستی و کاهلی دیگران کارنامه غیر قابل قبولی از خود برجای گذاشته اند. 
وی تأکید کرد: جهانیان و دولتمردان فرانسه نیز بخوبی می دانند سیاست منطقه ای ایران در راستای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی است و اگر چنین مبارزه ای خوشایند برخی کشورها که اساسا تنش زا و بحران سازند، نیست می توانند سیاست های خود را اصلاح کنند. در خصوص برنامه موشکی کشور هم مجددا تأکید می کنیم این برنامه دفاعی، بومی و مشروع است و برای حفظ و حراست از کیان کشور و مردم ایران حیاتی است و به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: وزیر امور خارجه فرانسه می داند که در این شرایط و بر اساس تفاهمات انجام شده قبلی، آنان را گزیر و گریزی از انجام تعهدات شان نیست و ایران و ایرانی را نیز تا عدم انجام تمامی تعهدات آنان هیچ گزیری و گریزی از بی اعتمادی به آنان نیست. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید