Iranian Agriculture News Agency

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار در گفت و گو با ایانا

کارگران امنیت شغلی می‌خواهند نه بسته حمایتی

ایانا-جامعه و فرهنگ: در حالی که پس از افزایش قیمت‌ها و رشد تورم نمایندگان کارگری به دولت پیشنهاد دادند تا حداقل دستمزد کارگران را برای نیمه دوم سال افزایش دهد دولت اصرار دارد که کار را با دادن سبد کالا و بسته حمایتی پیش ببرد. بسته حمایتی که وزارت کار،رفاه و تامین اجتماعی از آن سخن می‌گوید قرار است کالاهای اساسی را شامل شود. حسین حبیبی دبیر کانون شوراهای اسلامی کار تهران اما معتقد است مشکل کارگران با دادن چنین اقداماتی حل نمی‌شود. کارگران به دنبال حقوق اجتماعی خود که شامل همان قرارداد دائم و حقوق قانونی می شود هستند.

کارگران امنیت شغلی می‌خواهند نه بسته حمایتی

به گزارش گروه اجتماعی ایانا هفته گذشته بود که اولین جلسه کمیته دستمزد براساس مصوبات شورای عالی کار با موضوع «ترمیم قدرت خرید دستمزد» برگزار شد. آنطور که فرامرز توفیقی نماینده کارگران و رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراها به ایلنا گفته دولت با افزایش دستمزد کارگران مخالف است اما به جای آن می خواهد به کارگران سبد کالا بدهد. موضوعی که مخالفت نماینده کارگران را به دنبال داشته است.

با وجود اینکه نماینده کارگران صراحتا مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده اما روز گذشته سرپرست وزرات کار خبر از اجرایی شدن این طرح داده است. حسین حبیبی دبیر کانون شوراهای اسلامی کار تهران در گفت و گو با ایانا تاکید می‌کند که این اقدام دولت هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد. او می‌گوید: بحران اقتصادی که در حال حاضر در کشور به وجود آمده بیش از همه زندگی کارگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما ما می‌بینیم که کمترین توجه هم به خواسته‌های همین کارگران می‌شود. طبق آمار رسمی تامین اجتماعی ما بین ۴۵ تا ۴۶ میلیون کارگر داریم. مگر می‌شود بیشتر جمعیت یک کشور را نادیده گرفت یا کارش را با سبد کالا راه انداخت؟

حبیبی تامین  سبد کالایی که متناسب با نیاز و شان کارگران باشد را بعید می‌داند. او می‌گوید: دولت با این کار تنها به دنبال مسکن است اما کارگران این را نمی‌خواهند. این رویه شبیه بخشش و صدقه است. موضوعی که جامعه کارگری آن را قبول نمی‌کند و از طرفی سودی هم ندارند.

او تاکید می‌کند که به جای دادن سبد کالا باید به حق و حقوق واقعی کارگران را داد: اگرحقوق و مزایای کارگران درست باشد آنها نیازی به گرفتن بسته حمایتی از دولت ندارند. چیزی که کارگران می خواهند حقوق عادلانه و امنیت شغلی است.

حبیبی پیشنهاد می‌کند دولت یک بار هم که شده به دنبال راه حل‌های واقعی و مثبت باشد: «هر وقت موضوع افزایش دستمزد مطرح شد همیشه کارشناسان دولتی معتقد بودند این کار باعث افزایش نقدینگی و در نهایت رشد تورم خواهد شد اما ما می‌بینیم که این موضوع حالا برعکس شده یعنی همیشه تورم زودتر از نرخ دستمزد کارگران رشد می‌کند و بعد از گرانی و تورم است که در خواست افزایش دستمزد کارگران مطرح می‌شود.»

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار تهران درباره چگونگی اجرا شدن این طرح می‌گوید: «معلوم نیست قرار است چگونه این طرح اجرایی شود. شاید برای شناسایی کارگران و دهک های پایین جامعه می‌خواهند میزان دریافتی‌ها را ملاک قرار دهند و یا از روی منطقه زندگی افراد را تشخیص دهند اما به هر حال اجرای این طرح مستقل از مشکلاتی که برای اجرا شدن دارد طرح مناسبی هم نیست.»

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید