Iranian Agriculture News Agency

اجرای سردر سینمایی پس از سال‌ها در موزه سینمای ایران

مدیرعامل موزه سینمای ایران از نقاشی یک سردر سینمایی در محوطه باز موزه سینمای ایران خبر داد.

اجرای سردر سینمایی پس از سال‌ها در موزه سینمای ایران

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی موزه سینمای ایران، آیین گشایش نمایشگاه «هزار و سیصد و پنجاه بود» عصر جمعه 9 شهریورماه با حضور علیرضا قاسم‌خان مدیرعامل موزه سینما، آسیه مزینانی معاون فرهنگی و هنری خانه هنرمندان ایران و جمعی از علاقه‌مندان به سینما و گرافیک در سالن ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد و چهل سال طراحی اعلان فیلم محمدعلی باطنی در معرض دید عموم قرار گرفت.

در ابتدای این آیین، آسیه مزینانی معاون فرهنگی و هنری خانه هنرمندان ایران درخصوص برپایی این نمایشگاه توضیح داد: نمایشگاه هزار و سیصد و پنجاه بود، پروژه مشترک موزه سینما و خانه هنرمندان است که با حمایت موزه گرافیک ایران، انجمن صنفی طراحان گرافیک و گروه سینمایی هنر و تجربه شاهد برگزاری آن هستیم.

وی ضمن قدردانی از تلاش مدیرعامل موزه سینمای ایران برای برپایی این نمایشگاه، افزود: بیش از ده سال‌ بود که آرزوی برگزاری این نمایشگاه وجود داشت که با همت جناب آقای علیرضا قاسم‌خان، مدیرعامل موزه سینما برآورده شد. برپایی این نمایشگاه اتفاق بسیار مهمی در عرصه سینما و هنرهای تجسمی و از این رو قابل تحسین است.

مزینانی تاکید کرد: این نمایشگاه نخستین پروژه مشترک موزه سینما و خانه هنرمندان است و از این پس شاهد تداوم همکاری‌های این دو مجموعه فرهنگی و هنری خواهیم بود.

در ادامه، ویدئویی که درباره محمدعلی باطنی، توسط رضا جوشنی ساخته شده بود، نمایش داده شد و سپس علیرضا قاسم‌خان مدیرعامل موزه سینمای ایران در سخنانی به تاریخچه اعلان فیلم در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: اگر بپذیریم که نخستین آگهی نمایش فیلم در مهرماه سال 1286 یعنی هفت سال پس از ورود سینما به ایران در روزنامه حبل‌المتین چاپ شده، می‌توانیم به قدمت آگهی سینمایی پی ببریم. دو سال بعد، اعلان سینمای ایران که مردم را به تماشای یک فیلم در سینما فاروس دعوت می‌کرد، منتشر شد.

وی افزود: برای نخستین فیلم صدادار ایران؛ دختر لر، یک پوستر توسط یک هنرمند هندی، طراحی شد. اگرچه جریان تولید فیلم ایرانی به دلایل گوناگون از سال 1317 تا سال 1326 متوقف شد اما پوسترسازی و تصویرگری به راه خودش ادامه داد. همچنین پوسترهای فیلم‌های خارجی در متن و حاشیه با عنوان‌های فارسی تیتر بندی می‌شد.

مدیرعامل موزه سینمای ایران بیان کرد: عباس کیارستمی، علی اکبر شیرافکن، آیدین آغداشلو، محسن دولو و علی مظاهری از نام‌آوران طراح پوستر در دهه چهل و پنجاه هستند اما در بین طراحان و نقاشان اعلان فیلم این دو دهه، محمدعلی حدت و محمدعلی باطنی بخش مهمی از تاریخ طراحی و نقاشی پوستر فیلم در ایران را به خود اختصاص می‌دهند. اینجاست که جایگاه محمدعلی باطنی در تاریخ سینما و به ویژه گرافیک ایران مشخص می‌شود.

قاسم‌خان از اجرای یک سردرسینمایی در محوطه باز موزه سینما خبر داد و در این باره گفت: بعد از نمایشگاه هزار و سیصد و پنجاه بود، دو برنامه دیگری با موضوع فعالیت‌های محمدعلی باطنی خواهیم داشت؛ یکی برگزاری نشست تحلیل آثار این هنرمند با حضور اساتید و محققان برجسته و دیگری نقاشی یک سردر سینمایی 12 متری (پس از سال‌ها) توسط باطنی در محوطه باز موزه سینما و در حضور عموم است. این برنامه‌ها در قالب برنامه‌های مکمل یکدیگر برای بزرگداشت چهار دهه فعالیت هنری محمدعلی باطنی، برگزار خواهد شد.

پس از پخش تیرز نمایشگاه هزار و سیصد و پنجاه بود، محمدعلی باطنی در سخنانی کوتاه از کسانی که سهمی در شکل‌گیری و برپایی این نمایشگاه داشتند، قدردانی کرد و گفت: هدف پوستر این است که مخاطب را به سینما ببرد، از این رو یک پوستر سینما باید به گونه‌ای طراحی شود که خوب دیده شود.

در پایان این آیین، معاون فرهنگی و هنری خانه هنرمندان ایران از همکاری‌های مسعود ناصری، مرتضا آکوچکیان مدیر هنری، سارا خداکرمی مدیر اجرایی، لیلا نقلی دبیر نمایشگاه، مهتاب مفید و فاطمه کافی‌زاده کارشناس گالری‌ها و همچنین خانواده محمدعلی باطنی در برنامه‌ریزی، شکل‌گیری و برپایی این نمایشگاه قدردانی کرد.

حسین فرح‌بخش کارگردان و تهیه‌کننده سینمای ایران و جمعی از بازیگران و عوامل تولید فیلم‌های قدیمی سینما از جمله میهمانان این مراسم بودند.

نمایشگاه چهل سال طراحی اعلان فیلم محمدعلی باطنی با عنوان هزار و سیصد و پنجاه بود از نهم تا ۲۰ شهریور در نگارخانه‌های تابستان، بهار و نامی خانه هنرمندان ایران برپاست.

در این نمایشگاه ۱۶۰ پوستر در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد و به نوعی مروری بر پوسترهای سینمایی محمدعلی باطنی از سال ۱۳۵۰ تاکنون است.


 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید