Iranian Agriculture News Agency

در اقدامی جدید برای مبارزه با کاهش جمعیت زنبورها:

استفاده ازحشره‌کش‌ها در فرانسه ممنوع شد

در برخی مناطق جمعیت زنبورها ۹۰درصد کاهش پیدا کرده است

فرانسه اولین کشور اروپایی است که قرار است از امروز برای محافظت از جمعیت در حال انقراض زنبورها قدم بزرگی بردارد. این کشور استفاده از پنج نوع آفت‌کشی را ممنوع می‌کند که محققان معتقدند باعث مرگ و میر حشرات می‌شود.

استفاده ازحشره‌کش‌ها در فرانسه ممنوع شد

به گزارش ایانا به نقل از تلگراف، کشاورزان و فعالان محیط زیست از این اقدام برای ممنوع کردن استفاده از تمام نئونیکوتینوید‌ها حمایت کرده‌اند. اما کشاورزان چغندرقند و غلات هشدار می‌دهند که برای محافظت از محصولات باارزش در برابر حشرات موذی بی‌دفاع هستند.

فرانسه با اجرای این اقدام فراگیر از قوانین اتحادیه اروپا پیشی می‌گیرد که  استفاده از سه نوع  نئونیکوتینوید‌ها-کلوتیانیدین، ایمیداکلوپراید و تیامتوکسام- را از 19 دسامبر ممنوع می‌کند .

این کشور استفاده از این سه نوع حشره‌کش را به همراه تیاکلوپراید و استامی‌پرید را نه‌تنها در فضاهای سرباز بلکه در گلخانه‌ها هم ممنوع کرده است.

بریتانیا در ابتدا مخالف این قوانین سختگیرانه بود. اما حالا به دلیل شواهدی که نشان می‌دهند این ترکیبات شیمیایی در «اختلال فروپاشی کلونی» تاثیر می‌گذارند از قوانینی حمایت می‌کند که به فراگیری قوانین اتحادیه اروپا نیست. اختلال فروپاشی کلونی پدیده‌ای مرموز است که باعث شده تا در برخی مناطق تعداد زنبورها 90درصد کاهش پیدا می‌کند. از عوامل تاثیرگذار دیگر می‌توان به مایت‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها اشاره کرد.

ترکیبات نئونیکوتینوید‌ها که در اواسط سال 1990 وارد بازار شدند دارای ساختار شیمیایی همانند نیکوتین هستند و سیستم عصبی مرکزی حشرات  را مورد حمله قرار می‌دهند. این ترکیب شیمایی جایگزینی برای حشره‌کش‌های قدیمی‌تر و مضرتری است که حالا به میزان گسترده‌ای در گل‌ها، درختان میوه و چغندرقند استفاده می‌شود.

اما تحقیقات دانشمندان  نشان می‌دهد که نئونیکوتینویدها میزان اسپرم زنبورها، حافظه و توانایی آن‌ها را برای بازگشت به خانه کاهش می‌دهد. تحقیقات فرانسوی که در هفته جاری منتشر شده نشان می‌دهد زنبور‌ها می‌توانند به حشره‌کش‌ها اعتیاد شدیدی پیدا کنند؛ همانند سیگاری‌ها به نیکوتین.

با این حال تصویب این قانون خشم بعضی از کشاورزان فرانسوی را برافروخته که می‌گویند شواهد کافی برای اثبات کاهش جمعیت زنبورها بوسیله نئونیکوتینویدها وجود ندارد .

به گفته FNSEA که بزرگترین اتحادیه کشاورزان فرانسوی است، کشاورزان با «بن‌بست تکنیکی و قابل‌توجهی» روبه‌رو هستند. آن‌ها درخواست دارند تا برای برخی از بخش‌های کشاورزی «جایی که هیچ جایگزین یا مواد کافی وجود ندارد» استثنا قائل شوند.

آن‌ها هشدار می‌دهند اجرای این قانون ممنوعیت «رقابت ناسالم را با تولیدکنندگان اروپایی و غیراروپایی» تشدید می‌کند که هنوز استفاده از حشره‌کش‌ها را ممنوع نکرده‌اند.

گزارش آژانس بهداشت عمومی آنسس در ماه می نشان می‌دهد برای اکثر نئونیکوتینویید‌هایی که در فرانسه استفاده می‌شود جایگزین‌های «کاملا موثر و عملی»  وجود دارد. خیلی‌ها هم معتقدند این ممنوعیت باید فراگیرتر باشد.

فابین ون‌هوکه، زنبوردار اهل سن‌الو در برتانی است که در زمستان گذشته 86درصد زنبورهایش را از دست داده است. او به فرانس پرس می‌گوید با اینکه این قانون «خوب است اما ما را نجات نخواهد داد». او پیش‌بینی می‌کند به محض اینکه این ترکیبات شیمایی از رده خارج شوند، «مواد شیمیایی دیگری جایگزین خواهد شد».

بین سال‌های 2014 تا 2016، با وجود کمپین‌های مختلف برای کاهش استفاده از حشره‌کش‌ها، میزان استفاده از آن‌ها در فرانسه 12درصد افزایش پیدا کرد.

بکارگیری قانون جدید امنیت مواد غذایی کلیه ترکیبات شیمیایی را در بر می‌گیرد که عملکر مشابهی دارند.

سازمان ملل سال گذشته هشدار داد که 40درصد از گردافشان‌ها - مخصوصا زنبورها و پروانه‌ها- در حال انقراض هستند.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید