Iranian Agriculture News Agency

روایت فعال اقتصادی از دلایل عدم عرضه کالا به بازار

مشکلات تامین سرمایه تولید را تعطیل کرد

ایانا- اقتصاد: با وضعیت پیش آمده برای تهیه مواد اولیه، اگر امکان تهیه مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید فراهم شود هم با توجه به این که بهای مواد اولیه 2 برابر افزایش قیمت پیداکرده‌ است، بسیاری از کارخانه‌های داخلی قادر به تامین این مواد نیستند و به قولی سرمایه در گردش این واحدهای تولیدی امکان تهیه مواد اولیه با افزایش قیمت‌های دو برابری را نمی‌دهد، به همین برخی از این واحدها متاسفانه تعطیل یا نیمه تعطیل شده‌اند.

مشکلات تامین سرمایه تولید را تعطیل کرد

قیمت کالاها هر روز بیشتر می‌شود. برخی محصولات در بازار به شدت با کمبود مواجه شده‌اند و همین امر باعث شکل‌گیری جو روانی تقاضای بیشتر در بازار شده. این جو روانی در شرایطی شکل گرفته که اغلب کارخانه‌ها با مشکلات تولید و تهیه مواد اولیه خود روبه‌رو هستند و این مسئله باعث شده‌ است که علاوه بر خریداران این محصولات، فشار ناشی از کمبود مواد و ۰افزایش قیمت‌ها بر تولیدکنندگان نیز وارد شود و باعث توقف تولید و یا تعطیلی و نیمه تعطیل شدن کارخانه‌ها شود.

جمشید عدالتیان کارشناس و فعال اقتصادی، در مورد وضعیت تولید کارخانه‌ها در شرایط رکود اقتصادی حال حاضر به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «در شرایط اقتصادی که کشور را تحت تاثیر قرار داده‌ است، برخی از تولیدکنندگان نمی‌توانند از پس تولید محصولاتشان برآیند و یکی از علل این مسئله سرمایه در گردش کارخانه‎هاست و علت دیگر این‌ است که پرداخت ارز به راحتی انجام نمی‌شود تا تهیه مواد اولیه برای واحدهای تولیدی راحت باشد، به همین علت برخی شرکت‌ها به دلیل کمبود مواد اولیه تعطیل شده‌اند.»

عدالتیان ادامه می‌دهد: «کارخانه‌ها در تهیه مواداولیه خود دچار مشکل هستند، برخی کارخانه‎ها 6ماه است که منتظر پرداخت ارز برای خرید مواد اولیه هستند. زمانی هم که ارز پرداخت شود تقریبا دو ماه طول می‌کشد که ماده اولیه وارد کشور شود و در واقع 8 ماه کارخانه در حالت نیمه تعطیل به سر خواهد برد. کارخانه‌ها در ارتباط با ارسال پول و دریافت مواداولیه بسیار ساده نیز دچار مشکلات فراوانی هستند.»

این فعال اقتصادی یادآوری می‌کند: «در حال حاضر مشکل اول شرکت‌های کوچک و متوسط، عدم همکاری شرکت‌های اروپایی با ایران است و مشکل دوم سرمایه در گردش این شرکت‌ها است. با وضعیت پیش آمده برای تهیه مواد اولیه، اگر امکان تهیه مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید فراهم شود هم با توجه به این که بهای مواد اولیه 2 برابر افزایش قیمت  پیداکرده‌ است، بسیاری از کارخانه‌های داخلی قادر به تامین این مواد نیستند و به قولی سرمایه در گردش این واحدهای تولیدی امکان تهیه مواد اولیه با افزایش قیمت‌های دو برابری را نمی‌دهد، به همین برخی از این واحدها متاسفانه تعطیل یا نیمه تعطیل شده‌اند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید