Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه گیاهان دارویی ایران:

صادرات 300 تن زعفران در سال گذشته

ایانا-کشاورزی: میزان صادرات گیاهان دارویی کاهش یافته، زعفران تنها گیاه دارویی بوده که طی 2 هفته گذشته صادر شده است.

صادرات 300 تن زعفران در سال گذشته

گیاهان دارویی می‌توانند جایگزین خوبی برای درآمدهای نفتی باشند اما هیچ‌گاه نتوانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده کرده و وابستگی کشور به درآمدهای نفتی را کاهش دهیم. وابستگی کشور به درآمدهای نفتی با وجود ظرفیت‌هایی که در کشت گیاهان دارویی داریم، در حالیست که درآمد صادرات گیاهان دارویی آلمان با درآمدهای نفتی ایران برابری می‌کند. سالانه گردش مالی گیاهان دارویی آلمان معادل ۳۵ میلیارد یورو و برابر با درآمد نفتی ایران  است، حال آنکه متاسفانه سهم کشورمان در صادرات گیاهان دارویی بسیار اندک است.

در این باره، جلیل مغازه‌ای رئیس اتحادیه گیاهان دارویی و فرآورده‌های غذایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا با بیان اینکه میزان صادرات گیاهان دارویی کاهش یافته است، گفت: زعفران تنها گیاه دارویی بوده که طی 2 هفته گذشته صادر شده است.

او با بیان اینکه تولید گیاهان دارویی در کشور افزایش یافته است، گفت: اکثر این تولیدات برای مصارف داخل استفاده می‌شود.

رئیس اتحادیه گیاهان دارویی و فرآورده‌های غذایی ایران با تاکید بر اینکه صادرات گیاهان دارویی می‌تواند 5 میلیارد دلار ارزآوری داشته باشد، افزود: متاسفانه این مهم به دلیل مشکلات موجود در این حوزه صورت نمی‌گیرد.

مغازه‌ای با بیان اینکه در سال گذشته 300 تن محصول زعفران صادر شده است، افزود: تنها شاهد صادرات زعفران در حوزه گیاهان دارویی هستیم و برای صادرات سایر گیاهان دارویی برنامه‌ای وجود ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید