Iranian Agriculture News Agency

هشدار معاون رییس جمهور:

شرایط آب بحرانی است

رییس ساطمان حفاظت از محیط زیست معتقد است: وضعیت منابع آبی کشور مناسب نیست و سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش مصرف آب در کشور اقدامات بسیاری انجام داده است هر چند نتیجه بخش بودن آنها نیازمند همکاری و همیاری نهادهای مختلف و مردم است.

شرایط آب بحرانی است
به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت از محیط زیست، عیسی کلانتری با بیان این مطلب ادامه داد: در کشور ما بیش از ظرفیت از آب استفاده می شود، بر اساس استانداردهای جهانی مصرف 20 درصد از آبهای تجدید پذیر هر کشور مجاز است حتی تا 40 درصد هم مانعی ندارد اما بالاتر از آن یعنی وارد شدن به محدوده خطر؛ در حالیکه در کشور ما از 110 درصد آبهای تجدیدپذیر خود استفاده می کنیم که این روند منابع آبی را با بحران مواجه کرده است.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: مساله مهم صرفه جویی و درست مصرف کردن است، باید کاری کنیم که از بهره برداری 800 میلیارد متر مکعبی از آبهای تجدیدپذیر به 40 میلیارد متر مکعب برسیم.
به گفته او، مساله مهم دیگر در این روند اولویت بندی در مصرف آب است که به آن توجه نمی شود، به عنوان مثال در 5 سال گذشته 850 میلیون دلار در زابل سرمایه گذاری صورت گرفت تا 46 هزار هکتار زمین به لوله آبرسانی تجهیز شود، در واقع سرانه هر کشاورز حدود 200 میلیون تومان می شود، این سرمایه گذاری با وجود آب محدودی که حتی می توان گفت وجود ندارد، صورت گرفت. امسال در این قسمت از کشور ورودی آب به بخش ایرانی کمتر از 7 میلیون متر مکعب بوده به طوری که در 20 سال گذشته 1.7 میلیارد متر مکعب ورودی آب بوده است. دریاچه هامون در این منطقه واقع شده و آب آن از رودخانه هیرمند از کشور افغانستان سرچشمه می گیرد که ورودی آن بسیار کاهش یافته است.
کلانتری اظهار داشت: بنابراین 850 میلیون دلار برای انتقال لوله و توزیع آبی که وجود ندارد، هزینه کردیم در حالی که امروز مردم زابل گرفتار گرد و خاک هستند، این یعنی اینکه اولویت‌بندی در مصرف آب صورت نگرفته است. با توجه به وضعیت منابع آبی باید اولویت ها را رعایت کنیم و چون آب کم است باید بدانیم که اول کجا خرج کنیم، ابتدا گرد و خاک را تثبیت کنیم و اگر باقی ماند کشاورزی کنیم، اگر برای تثبیت گرد و خاک هزینه نکنیم و صبر کنیم تا توفان خاک دو متر خانه ها را بپوشاند بعد از آن به فکر کشاورزی باشیم، قطعا کار نادرستی است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: قطعا اگر اولویت ها در سراسر کشور رعایت شود بخش عمده ای از مشکلات فعلی حل می شود.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید