Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان فضایی ایران:

داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد هورالعظیم با عوامل انسانی سوخت

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه روزانه 60 گیگابایت داده از سوی ماهواره ها دریافت و ذخیره می شود، گفت: با استفاده از داده های ماهواره ای، پارامترهای مختلفی مانند پوشش گیاهی و تغییرات دما در منطقه هورالعظیم مورد بررسی قرار گرفت که در مجموع می توان گفت عوامل محیطی در کنار عوامل انسانی باعث وقوع این آتش سوزی ها شده است.

داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد هورالعظیم با عوامل انسانی سوخت

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات، در سال های اخیر ایران در حوزه علوم فضایی پیشرفت‌های زیادی داشته است به طوری که توانسته است با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای پیش‌بینی‌هایی در حوزه‌های مختلف زیست محیطی داشته باشد که تغییر دما و تغییر اقلیم نیز از جمله این پیش بینی هاست. مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به شرایط استفاده از امکانات فضایی برای کمک به شرایط بحرانی در ایران گفت: از فناوری فضایی در زمان وقوع زلزله سر پل ذهاب در 21 ابان ماه سال 1396 در حوزه مخابرات ماهواره‌ای استفاده کردیم و موفق شدیم بین شهر سرپل ذهاب و تهران یک ارتباط ماهواره‌ای برای جمعیت هلال احمر کشور ایجاد کنیم. گروه های امدادی از این ارتباط به منظور انتقال داده، صدا، تصویر و خدمات پزشکی از راه دور استفاده کردند. با استفاده از ماهواره‌های سنجش از دور موفق شدیم در شهرهای سرپل ذهاب و قصر شیرین و پیرامون آنها همچنین در بیش از 30 روستای اطراف کانون زلزله ساختمان های تخریب شده را با استفاده از داده های ماهواره ای اپتیک مشخص کنیم. همچنین با داده های ماهواره های رادار  میزان جا به جایی پوسته زمین در آن منطقه را تعیین کردیم. کلیه نقشه های تولیدی بلافاصله در اختیار سازمان مدیریت بحران و گروه های امدادی قرار گرفت و در سایت سازمان فضایی ایران نیز اطلاع رسانی شد.

به گفته او، با توجه به وجود ایستگاه های اخذ داده های ماهواره ای در سازمان فضایی ایران و نیز ارتباطات بین الملل با سایر سازمان های فضایی موضوع پایش مداوم حوادث غیرمترقبه مانند طوفان های گرد و غبار، سیل و آتش سوزی و مواردی از این دست را جزو فعالیت های جاری خود دارد.

تخصص و ردیابی حوادث طبیعی، بیش از زلزله هم مورد توجه است، به همین دلیل براری در مورد بررسی وضعیت تالاب هورالعظیم توضیح داد و با اشاره به وضعیت آتش‌سوزی اخیر در این منطقه گفت: با توجه به وجود سامانه ماهواره ای کشف و پایش حریق در سازمان فضایی ایران، آتش سوزی های هورالعظیم از خرداد ماه سال جاری روزانه با استفاده از داده های ماهواره ای به صورت هر پنج روز یکبار مورد تحلیل و پردازش قرار گرفت. 

به گفته رییس سازمان فضایی کشور، بررسی‌ها نشان می‌دهد ظرف حدود 3 ماه گذشته (از 20 خرداد ماه تا 3 شهریور ماه سال 1397) حدود شش هزار هکتار از اراضی تالاب واقع در بخش عراق به صورت کامل طعمه حریق و پوشش گیاهی آن دچار تخریب کامل شده است. این میزان از تخریب فقط ناشی از آتش سوزی های این مدت است و تخریب تالاب ناشی از کمبود منابع آب به ویژه در بخش غربی تالاب را شامل نمی شود، پیش از این نیز به واسطه کاهش ورود آب از سمت غربی تالاب یعنی از کشور عراق به داخل تالاب، شاهد کاهش پوشش سبز گیاهی در سمت غربی تالاب بودیم. 

براری ادامه داد: تحقیقات این مرکز نشان می‌دهد، آتش سوزی از بخش غربی و مرکزی هورالعظیم آغاز و به مرور به مناطق شرقی تالاب و مرزهای ایران نزدیک شده است. از 9 تیرماه شدت آتش سوزی ها در منطقه به شدت افزایش یافت. اما از 24 تیرماه1397، در جنوب شرقی منطقه و مرز ایران نیز شاهد آتش سوزی های گسترده بودیم. آتش سوزی در بخش های مختلف تالاب ادامه دارد و فقط در 6 روز مساحتی نزدیک به 750 هکتار از اراضی هور دچار آتش سوزی و تخریب شده است.

او همچنین در مورد شایعاتی مبنی بر عمدی بودن آتش‌سوزی در این منطقه پاسخ داد و گفت: با استفاده از داده های ماهواره ای پارامترهای مختلفی مانند پوشش گیاهی و تغییرات دما در منطقه تالاب مورد بررسی قرار گرفت، طی 3 ماه گذشته تغییرات دما تقریبا روند مشابهی داشته است، بنابراین در مجموع می توان گفت عوامل محیطی در کنار عوامل انسانی باعث وقوع این آتش سوزی ها شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید