Iranian Agriculture News Agency

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز:

برداشت 50هزار میوه زیتون در سال جاری

ایانا-کشاورزی: بسیاری از باغات استان‌های گلستان، سمنان، قم و یزد در این سرمازدگی‌ها آسیب دیدند و این آسیب باعث شد تا پیش‌بینی‌ها از کاهش تولید زیتون در کشور حکایت داشته باشد.

برداشت 50هزار میوه زیتون در سال جاری

سرمازدگی پیش‌بینی برداشت زیتون در کشور را کاهش داد. آنطور که رئیس سابق شورای ملی زیتون می‌گوید: «پیش‌بینی می‌شود که امسال 50 هزار تن زیتون در کشور برداشت شود.» این در شرایطی است که پاییز سال گذشته مجری طرح زیتون در وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده بود که سال 96 بیش از 85 هزار تن زیتون برداشت خواهد شد. حدود یک سال گذشته و به نظر می‌رسد سرما رمق باغات زیتون را گرفته تا تولید 85 هزار تنی زیتون به حدود 50 هزار تن کاهش پیدا کند.

در این باره، احمد بلندنظر عضو شورای مرکزی خانه کشاورز و رئیس سابق شورای ملی زیتون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا، دلیل کاهش میزان کشت این محصول را سرمازدگی در سال‌های 86 و 95 عنوان کرد و افزود:  بسیاری از باغات استان‌های گلستان، سمنان، قم و یزد در این سرمازدگی‌ها آسیب دیدند و این آسیب باعث شد تا پیش‌بینی‌ها از کاهش تولید زیتون در کشور حکایت داشته باشد.

او با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال جاری 50 هزار تن زیتون از باغات کشور برداشت شود، افزود: ترجیح کشاورزان بر فرآوری کنسرو زیتون است و روغن زیتون به دلیل زمان بر بودن کمتر فرآوری می‌شود.

بلندنظر با اشاره به اینکه تولیدات روغن زیتون داخلی برای کشور کافی نیست، گفت: روغن زیتون نباید جزو کالاهای لوکس صادراتی قرار گیرد و باید برای آن ارز دولتی تخصیص داده شود، زیرا با سلامت جامعه در ارتباط است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید