Iranian Agriculture News Agency

پرداخت خسارت به کشاورزان زیر سایه یک شرط؛

کشاورز باید تعهد مدیریت ریسک بدهد

تعرفه پرداخت خسارت بیمه محصولات کشاورزی شهرستانی می‌شود

ایانا-کشاورزی: امسال تصمیم بر آن بود که در صنعت طیور این کار را انجام دهیم، خیلی از مرغداران متقاضی بودند. اما به دلیل اینکه در دو سال گذشته آنفلوآنزا اتفاق افتاد، و به شدت خسارت انقدر بالا بود امکان تخمین دقیق ریسک یا مدیریت ریسک توسط کشاورز امکان نداشت.

کشاورز باید تعهد مدیریت ریسک بدهد

برای محاسبات دقیق بیمه‌ای و پرداخت خسارت مناسب باید ریسک بیمه به دقت محاسبه شود و بیمه‌گذار (کشاورز) ریسک فنی و مدیریتی کار را بپذیرد، با این شیوه می‌توان قدم‌های مثبتی برای توسعه برداشت و از سال جدید زراعی با این شیوه بیمه محصولات کشاورزی انجام می‌شود.  

محمدابراهیم حسن‌نژاد قائم‌ مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی در مورد تغییر ضریب ریسک بیمه و تغییرات جدید در نحوه بیمه شدن محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا گفت: از سال زراعی 97-96 مبنای محاسبه پرداخت حق بیمه و میزان خسارت پرداختی تغییر می‌کند. در واقع حق بیمه و تعرفه بیمه‌گری در شهرستان‌های مختلف تخصصی شده و میزان آن متفاوت است. البته این در همه بخش‌ها هنوز انجام نمی‌شود.

او اضافه کرد: تصمیم بر این است که در اولین فرصت تمام بخش‌های کشاورزی (زراعت، دام و طیور و...) این شیوه را اجرایی کنیم. امسال تصمیم بر آن بود که در صنعت طیور این کار را انجام دهیم، خیلی از مرغداران متقاضی بودند، اما به دلیل اینکه در دو سال گذشته آنفلوآنزا اتفاق افتاد و به شدت خسارت انقدر بالا بود امکان تخمین دقیق ریسک یا مدیریت ریسک توسط کشاورز امکان نداشت.

حسن‌نژاد در توضیح اینکه چرا در سال‌جاری زراعی حق ‌بیمه بر اساس مدیریت کشاورزان تنظیم نشد، گفت: اگر می‌خواستیم براساس خسارت سال گذشته، حق بیمه دریافت کنیم، تعداد زیادی از مرغداران به جهت اینکه آسیب دیده بودند، حق بیمه‌هایشان بالا بود و امکان‌پذیر نبود این حق بیمه را مطالبه کنیم. آنفلوآنزا طی پنج سال گذشته دو بار اتفاق افتاده، باید این دریافت اطلاعات از کشاورزان مدت طولانی اطلاعات جمع‌آوری شود تا ضریب ریسک بلندمدت ارائه شود.

او توضیح داد: تعرفه‌های خسارت سال زراعی 96-97 به‌جای استانی (32 تعرفه) بر اساس شهرستان‌ها و ریزتر شده است برای مثال برای کشاورزان کلزا در شهرستان‌های مختلف یک هزار و 700 تعرفه تعریف شده که تا پیش از این 32 تا تعریف می‌شد.

حسن‌نژاد با اشاره به اینکه امسال اطلاعات ما از کشاورزان و نحوه کشت آنها (مدیریت ریسک) در حدی بود که بتوانیم آنالیز کنیم و بین آنها تمایز قائل شویم، گفت: امسال برای هر شهرستان بر اساس وضعیت و نحوه کشت یک ضریب ریسک و تعرفه تعریف کردیم. البته این تعرفه‌ها در حال حاضر مقطعی است هرچند که تا پیش از این برای یک استان یک ضریب تعریف می‌شد. ما زیرساخت‌ها و رده‌بندی اطلاعات را به نحوی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که به زودی بتوانیم برای هر کشاورز ریسک خاص خودش را تعریف کرده و حق‌ بیمه خاص خودش (متناسب با مدیریت ریسکش) دریافت کنیم. ممکن است تا یکی دو سال آینده بتوان این کار را اجرا کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید