Iranian Agriculture News Agency

برای نخستین بار در کشور؛

شاخص تخمین خسارت کشاورزان تنظیم شد

ایانا-کشاورزی: امسال قرار است برای پرداخت خسارت به کشاورزان، «شاخص عملکرد» را اجرا ‌کنیم. برای به دست آوردن «شاخص عملکرد» مناطق مختلف کشور را به پهنه‌های همگن تبدیل شده است، البته مقیاس ما شهرستان و استان نیست.

شاخص تخمین خسارت کشاورزان تنظیم شد

سال زراعی جدید برای نخستین بار نحوه و شیوه محاسبه خسارت محصولات کشاورزی و پرداخت خسارت تغییر کرده و دقیق‌تر می‌شود.

محمدابراهیم حسن نژاد قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی در جریان بازدید از ایانا با اشاره به اینکه بخش زیادی از گلایه کشاورزان نسبت به میزان پرداخت خسارت بیمه به‌جاست گفت: اصلی‌ترین گلایه کشاورزان میزان خسارت پرداختی است. بخشی از این گلایه درست است چون این موضوع به غیرشفاف بودن روش‌های ما برای محاسبه خسارت برمی‌گردد. به این معنا که بیمه‌گذار نمی‌داند برچه اساسی خسارت تخمین زده شده و پرداخت می‌شود.

او اضافه کرد: روش محاسبه باید انقدر شفاف، روشن و ساده باشد که کشاورز متوجه شود در ازای حق بیمه پرداختی در چه زمانی، چطور و از همه مهمتر به چه میزان خسارت دریافت می‌کند. به همین منظور باید شاخص وجود داشته باشد و کشاورز بداند که آن شاخص چیست و چه معنایی دارد.

حسن‌نژاد در توضیح شاخص و اهمیت وجود آن توضیح داد: در برخی کشورها بیمه شاخص آب و هوا اجرا می‌شود. یعنی به اندازه کافی اطلاعات در مورد اقلیم مناطق مختلف وجود دارد و اگر چنانچه درجه حرارت به عدد مشخصی رسید، هرچه در مزارع آنجا باشد از بین می‌رود. ملاک بیمه‌گر و صندوق بیمه محصولات کشاورزی، یا به عبارت بهتر شاخص بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار شاخص درجه حرارت و اعلام سازمان هواشناسی است.

او اضافه کرد: در واقع سازمان هواشناسی درجه حرارت، سرعت باد، میزان بارندگی، و... را تبدیل به یک شاخص کرده است. این شاخص اگر از این حد پایین‌تر آمد به شما خسارت می‌دهد. اما در دنیا فقط شاخص آب و هوا نیست.

قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی در توضیح اینکه چنین شاخصی در کشور ما وجود دارد یا خیر، گفت: ما نمی‌توانیم شاخص آب و هوا اجرا کنیم، چون ریز شاخص را نداریم. امسال قرار است برای پرداخت خسارت به کشاورزان، شاخص عملکرد را اجرا ‌کنیم.

حسن‌نژاد در توضیح نحوه بیمه و شیوه «بیمه شاخص عملکرد» گفت: برای به دست آوردن «شاخص عملکرد» مناطق مختلف کشور به پهنه‌های همگن تبدیل شده است، البته مقیاس ما شهرستان و استان نیست.

او اضافه کرد: ممکن است یک شهرستان به 10 پهنه مناسب و همگن تقسیم شود و این محدودیتی ندارد. این شاخص عملکرد براساس میانگین تولید پنج سال این منطقه را محاسبه می‌شود، این میزان تولید را شاخص قرار می‌دهیم. اگر میزان محصول تولید شده از این مقدار پایین‌تر آمد، خسارت به او می‌دهیم.

قائم‌مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه در بخش زراعت بیش از 90 درصد محصولات گندم بوده و بیمه محصول گندم است، گفت: شاخص عملکرد در سال زراعی 96- 97 برای محصول گندم اجرا می‌شود. البته در بخش زیادی از استان‌های کشور حداقل در 20 استان کشور این شاخص اجرا می‌شود‌. صندوق بیمه محصولات به سمت شفافیت قدم برمی‌دارد، به سمتی که خود کشاورزان به‌راحتی بتوانند تشخیص دهند خسارتشان چقدر است و چطور پرداخت می‌شود، تا نارضایتی‌ها و عدم شفافیت‌ها را کاهش دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید