Iranian Agriculture News Agency

در شصت و نهمین اجلاس بین‌المللی آبیاری (ICID) در کانادا

ایران برنده جایزه صرفه‌جویی آب کشاورزی شد

فاطمه سادات مرتضوی زاده و امیرعلی فتاحی برنده جایزه ۲۰۰۰ دلاری

ایانا-کشاورزی: شست و نهمین اجلاس بین‌المللی صرفه‌جویی آب کشاورزی در حالی برگزار شد که در حاشیه آن، زوج ایرانی، موفق به اخذ لوح تقدیر و جایزه نقدی 2000 دلاری شدند. از ایران سه طرح، برای شرکت در جایزه بین‌المللی صرفه‌جویی آب کشاورزی به دبیرخانه کمیسیون بین المللی ارسال شده بود که طرح ایده‌های کارشناسان جوان در صرفه جویی آب از ایران حائز بیشترین امتیاز از سوی داوران بین‌المللی شده است.

ایران برنده جایزه صرفه‌جویی آب کشاورزی شد

 افزایش تولید مواد غذایی با استفاده از آب کمتر در هر واحد محصول بزرگترین چالش مصرف آب در کشاورزی است؛ چه آبیاری به دست انسان باشد چه با آب باران یا هر روش و شیوه دیگر. تنها راه رسیدن به این هدف با استفاده از تکنولوژی‌های مناسب صرفه‌جویی در آب، ابزار مدیریتی مناسب و اجرای قوانین امکان‌پذیر است. با ایجاد انگیزه و راهنمایی تمام افرادی که در زمینه مدیریت آبیاری –مدیران،‌ کشاورزان، کارمندان- همکاری می‌کنند می‌توان در مصرف آب صرفه‌جویی کرد تا تاثیرات منفی آن بر محیط زیست هم کاهش پیدا کند.

به گزارش ایانا، کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی از سال 1997 جایزه سالانه صرفه‌جویی در آب را به منظور ترویج نوآوری  در این زمینه، راه‌اندازی کرده است. این جایزه که به‌صورت فردی یا تیمی اهدا می‌شود به افرادی تعلق می‌گیرد که راه‌های واقعی صرفه‌جویی را پیدا کرده باشند، نه اینکه فقط برنامه،‌ایده خوب یا نتایج تحقیقات خود در صرفه‌جویی در آب را ارائه دهند.

در این راستا، جایزه بین‌المللی صرفه‌جویی آب کشاورزی در بخش ایده‌های کارشناسان جوان برای سال ۲۰۱8، به فاطمه سادات مرتضوی زاده و امیرعلی فتاحی برای طرح «صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف آب آبیاری با افزودن خاکستر حاصل از سوزاندن فضولات دام در اراضی کشاورزی» تعلق گرفت.

در ادامه آنچه از سال 1997 اجرا می‌شود، کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی هر ساله اقدام به برگزاری مسابقه بین‌المللی صرفه‌جویی آب در کشاورزی با هدف انتخاب برترین طرح‌ها یا اقدامات اجرایی و مدیریتی در زمینه کاهش برداشت آب برای مصارف کشاورزی در چهار محور «فناوری صرفه‌جویی آب»، «مدیریت در صرفه‌جویی آب»، «ایده‌های کارشناسان جوان در صرفه جویی آب» و «اقدامات اجرایی کشاورزان پیشرو» می‌کند.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۲۰۰۰ دلار در مراسم ویژه‌ای در حاشیه شصت و نهمین اجلاس سالانه کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی (ICID) که روزهای اخیر در کشور کانادا برگزار شد به این زوج خلاق تعلق گرفت.

از ایران سه طرح، ذیل محورهای فوق برای شرکت در جایزه بین‌المللی صرفه‌جویی آب کشاورزی به دبیرخانه کمیسیون بین المللی ارسال شده بود که طرح ایده‌های کارشناسان جوان در صرفه جویی آب از ایران حائز بیشترین امتیاز از سوی داوران بین‌المللی شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید