Iranian Agriculture News Agency

سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری خبر داد:

روحانی در اجلاس خبرگان شرکت نمی کند

آیت الله سید احمد خاتمی، سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری از برگزاری پنجمین اجلاس خبرگان رهبری در 13 و 14 شهریور خبر داد و گفت: رسیدگی به وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم دستور کار این اجلاس خواهد بود.

روحانی در اجلاس خبرگان شرکت نمی کند

به گزارش ایانا و به نقل از خبرگزاری‌ها؛  وی در نشستی خبری گفت : پنجمین اجلاس خبرگان رهبری روزهای سه شنبه و چهارشنبه 13 و 14 شهریور ماه جاری برگزار می شود. 

آیت الله سید احمد خاتمی، رسیدگی به وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم را از جمله دستور کار این اجلاس دانست و افزود: بعضی‌ها می‌گویند این موضوع ربطی به خبرگان ندارد اما بر اساس ماده 52 آیین‌نامه داخلی مجلس خبرگان به منظور آگاهی اعضا، این مجلس می تواند به تحولات داخلی و جهانی به ویژه مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و مدیریتی بپردازد.

نماینده مردم کرمان در خبرگان رهبری در ادامه گفت: از روسای سه قوه برای شرکت در این اجلاسیه دعوت کردیم تا درباره اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات مردم گزارش خود را ارائه کنند.

وی ادامه داد: از رئیس محترم جمهور دو هفته پیش دعوت کردیم که ایشان عذرخواهی کردند ولی دلیل عذر رییس جمهور را نمی دانیم.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: شخصیت هایی که در این اجلاس حضور پیدا می‌کنند شخصیت‌های برجسته کشور هستند و ما همچنان معتقدیم که آقای رئیس جمهور اگر بتوانند عذر خود را برطرف کنند و تشریف بیاورند برای ایشان یک فرصتی است. 

خطیب نماز جمعه تهران با بیان این که آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی قول دادند که در این اجلاس حضور پیدا کنند، تاکید کرد: پیش‌بینی ما این است که جلسه پرشوری از سوی اعضای محترم با هدف روشن شدن واقعیت شکل بگیرد

سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: به نظر نمی رسد هیچ کس در مجلس خبرگان رهبری به دنبال مچ‌گیری باشد.در این اجلاس افراد مشکلات و راه حل ها را خواهند شنید و پیشنهاد های خود را هم می توانند عرضه کنند. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس خبرگان برای مکلف کردن قوا جهت پیگیری فرمایشات رهبری برای معیشت مردم چه برنامه ای دارد گفت: همانطور که می‌دانید وظیفه قانونی خبرگان دو چیز است یکی انتخاب رهبر در مواقع مورد نیاز و دیگری مراقبت از رهبر برای اینکه واجد شرایط باقی بماند. 

خاتمی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب فراتر از این وظیفه خبرگان را دیدند و مطالبه گری را هم جزء وظایف این مجلس قرار دادند و فرمودند علاوه بر بیانیه، قطعنامه هم صادر کنید.

وی افزود: مجلس خبرگان، راهکار قانونی برای الزام سران سه قوه را ندارد اما مجلسی با این عظمت، می تواند زمینه ساز برطرف شدن برخی از مشکلات باشد. 

خاتمی گفت: مجلس خبرگان حداقل می‌تواند این مطالبات را به عنوان خواست مردم مطرح کند چون اعضای خبرگان نماینده مردم هستند. خبرگان رهبری می‌تواند گفتمان سازی کند چرا که گفتمان سازی می تواند، زمینه اجرا باشد.

وی درباره جلسه سوال از رییس جمهور که قرار است فردا در مجلس برگزار شود گفت: پیش‌بینی خاصی ندارم اما انتظار متانت می‌رود. نمایندگان مجلس با متانت و مستند صحبت کنند و رییس جمهور هم بدون اینکه عصبانی شوند، با متانت و منطقی جواب بدهند. 

خاتمی تاکید کرد: باید تا امروز پذیرفته باشیم که همگی سوار یک کشتی هستیم ونباید قوه ای در این میان ضایع شود. هر سه قوه، نهادهای مشروع این نظام هستند. 

وی گفت :جلسه فردا مانور دموکراسی است. امیدواریم این جلسه تمرین مردم سالاری باشد که هر دو قوه یعنی مجریه و مقننه تکالیف خود را به خوبی انجام دهند.

وی درباره حواشی اخیر در مدرسه فیضیه گفت: پاسخ به این سوال ربطی به خبرگان ندارد اما حوزه ها طی قرن ها با زعامت مراجع اداره شده اند و امروز هم با زعامت مراجع اداره میشوند؛ یعنی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 9 را نفر را به مراجع عظام تقلید از جمله حضرت آیت الله خامنه ای پیشنهاد می دهند و آن ها کتبی یا شفاهی این جمع را به عنوان شورای عالی حوزه نصب می کنند. 

خاتمی افزود: حرفی، حرف حوزه محسوب می‌شود که مستقیم از سوی مراجع مطرح شود یا شورای عالی حوزه موضع بگیرد. درباره حواشی که به وجود آمد، موضع شخصی من همان موضع مراجع است اما ای کاش این حواشی نبود. 

وی افزود: ای کاش در آنجا درباره مساله اقتصادی حرف زده می شد و این حواشی ایجاد نمی شد؛ امروز مساله اصلی مشکلات اقتصادی است و نباید حاشیه سازی ها ما را از ساماندهی اقتصادی و معیشت مردم غافل کند. 

سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری گفت: ریز شدن در این موضوع و نقد و جرح و تعدیل این سخنان باز یک موج جدیدی در کشور ایجاد می کند که مسایل اصلی کشور نیست؛ رهبر معظم انقلاب به ما آموخته اند که مسایل را اصلی و فرعی کنید؛ در شرایط این چنینی، پرداختن به این مسایل را فرعی می دانم اگرچه سکوت نکردم. 

وی یادآور شد: من اعلام موضع کردم اما وارد شدن به ریز ماجرا را مناسب نمی دانم. باید باورمان شود که آمریکا در پی براندازی نظام جمهوری اسلامی است؛ باید باورمان شود که چالش معیشتی، چالش قابل توجهی است که نمی شود از نظر دور داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید