Iranian Agriculture News Agency

قیمت‌های نجومی، مشتریان را فراری داد

خودروسازان متهمان اصلی پراید 40 میلیونی

ایانا- اقتصاد: ماشین‌هایی که در حال حاضر در بازار خرید و فروش می‌شود یک سال و نیم پیش و با دلار 3هزار و 300 تومان تولید شده ‌است و بهانه‌های بی‌موردی چون افزایش نرخ ارز و تحریم و ... صحیح نیست.

خودروسازان متهمان اصلی پراید 40 میلیونی

خودروسازان وطنی با در دست گرفتن بازار خودرو تنها کسانی هستند که در این آب گل‌آلود ماهیگیری می‌کنند و با خودروهایی که بسیاری از آن‌ها به لحاظ کیفیتی چنان در سطح پایینی قرار دارند که نباید به دست مشتری داده شود، در بازار به  یکه‌تازی مشغول هستند. این خودروهای صفر وطنی که به کرات دیده می‌شود با ترخیص از کارخانه‌ روانه تعمیرگاه می‌شوند، حالا به گل سرسبد بازار تبدیل شده‌ و مردم مجبورند که این آش کشک خاله را با قیمت‌های چندین برابری خریداری کنند.

در چنین شرایطی با وجود اینکه قیمت خودروها افزایش غیرقابل باوری کرده است و خبرها از بازار آزاد خودروها از رسیدن قیمت پراید به 40 میلیون حکایت می‌کنند اما از کنترل و نظارت سازمان‌هایی چون حمایت از مصرف‌کنندگان و وزارت صنعت بر قیمت نجومی خودروها خبری نیست.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو در ارتباط با افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «با توجه به  افزایش نجومی قیمت خودرو باید گفت تقاضا برای خرید وجود ندارد و بازار در حال حاضر بازار واسطه‌گری است به عنوان مثال در شرایط حاضر برخی نمایندگی‌های خودروسازان که محصولات را به شکل عمده خریداری کرده‌اند و برخی دفاتر که عوامل فروش این کارخانه‌ها محسوب می‌شوند، خودرو را به بازار عرضه می‌کنند؛ اما در نمایشگاه‌ها بازار خودرو دچار چنان رکودی است که حتی یک معامله هم در روز انجام نمی‌شود.»

او در باره افزایش قیمت چند میلیون تومانی پراید اعلام کرد: «پراید حدود 20 روز پیش 25میلیون تومان بود اما امروز به38میلیون تومان رسیده‌ است علت افزایش قیمت این است که کارخانه‌های ایران خودرو و سایپا و حتی شرکت‌های چینی برای فروش ماشین ثبت‌نام انجام نمی‌دهند. این اتفاق به علت این است که در هفته‌های گذشته بحث آزادسازی قیمت‌ها باعث شده که خودروسازان، خودرو را به بازار عرضه نکنند، تا یک روز پیش از بحث آزادسازی قیمت‌ها پراید  در حدود 24 میلیون و 500هزار تومان بود و امروز به 38میلیون تومان رسیده است. پژو206 هم از قیمت 38 میلیون تومان به  66 میلیون رسیده، کارخانه‌ها با محدود کردن ورود محصولات به بازار و متوقف کردن عرضه خودرو باعث افزایش قیمت‌ها شده‌اند.»

موتمنی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها علت افزایش قیمت است پاسخ داد: «ما خودمان تولیدکننده این خودروها هستیم اما چگونه تحریم‌ها می‌تواند بر قیمت این محصولات تاثیرگذارباشد؟ چگونه امکان دارد مدیریت به حدی ضعیف باشد که برای قطعات یدکی به مدت چند ماه ذخیره وجود نداشته باشد و هنوز تحریم‌ها شروع نشده این کارخانه‌ها، تحت تاثیر قرار بگیرند. سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر سازمان‌های مربوطه باید پاسخگو باشند و علت افزایش قیمت این چنینی را توضیح دهند. قیمت‌های نجومی به علت وارد نکردن خودرو به بازار پدید آمده‌ این در حالی است که هنوز 10 روز از شروع تحریم‌ها نگذشته و دوره جدید تحریم‌ها هنوز آغاز نشده، اما صنعت خودرو به شدت دچار مشکلات شده است.»

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه با اشاره به این نکته که خودروهای موجود در بازار، سال گذشته تولید شده‌اند و هرگونه بهانه‌ای بر پایه افزایش قیمت و تحریم و نوسانات ارز بی‌مورد است و اعلام کرد: «ماشین‌هایی که در حال حاضر در بازار خرید و فروش می‌شود یک سال و نیم پیش و با دلار 3هزار و 300 تومان تولید شده ‌است و بهانه‌های بی‌موردی چون افزایش نرخ ارز و تحریم و ... صحیح نیست.»

موتمنی ادامه داد: «به خودروهای زیر70میلیون تومان باید ارز دولتی تعلق بگیرد و دولت موظف است قیمت‌ها را کنترل کند، واقعا منصفانه نیست که قیمت خودرویی مانند پراید که کیفیتش در حد 10میلیون تومان هم نیست به 40میلیون برسد.»

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو به عدم استاندارد بودن پراید اشاره کرد و گفت: «پراید یک خودروی تک‌ستاره است و از نظر سازمان بازرسی استاندارد، قابل تحویل به مشتری نیست و استاندارد لازم و کافی را  برای استفاده مشتری ندارد.»

پراید تک ستاره‌ای که از پنج ستاره تعیین استاندارد؛ توانسته فقط یکی را به چنگ بیاورد در حال حاضر با قیمت40میلیون تومانی خود در بازار کساد خودرو می درخشد.

این نمایشگاه دار در ارتباط با رکود بازار هم گفت: «رکود عجیبی بر بازار حاکم شده است. در نمایشگاه‌ها خودرویی به فروش نمی‌رسد و علت هم این است که تقاضا برای خودروهایی چون پراید با قیمت40میلیون وجود ندارد و نخواهد داشت؛ در حال حاضر خودروسازان داخلی خود را یکه تاز میدان می‌بینند و بالطبع می‌تازانند.»

موتمنی گفت: «هفته گذشته سایت کارخانه ایران‌خودرو برای پیش فروش خودرو باز شد در حالی که یک هفته قبل از آن خودروها را به طور عمده به نمایندگی‎ها فروختند، این در حالی است که مشتریان با باز شدن نیم ساعته سایت با کدملی خود تلاش کردند که خودرو بخرند، اما نتوانستد و نکته جالب این‌که اگر شخصی موفق به ثبت نام می‌شد 15 درصد سود می‌گرفت، ولی نمایندگان 20 درصد سود می‌بردند که این سود بالاتر از قیمت مصوبه بانک مرکزی است.»

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌داران ادامه داد: «مگر می‌شود در عرض3 روز قیمت یک خودرو 20 تا 30 میلیون تومان افزایش یابد و هیچ کس پاسخگو نباشد و علت را توضیح ندهد، پس سازمان‌هایی چون حمایت از مصرف کنندگان کجا هستند؟! چرا به این افزایش قیمت‌های نجومی واکنشی نشان نمی‌دهد؟»

او در ارتباط با تاثیر پول‌های سرگردان بر بازار خودرو اعلام کرد: «هیچ گونه پول سرگردانی وجود ندارد، کارخانه‌های خودروسازی در پیش فروش‌ها تا سال 98 خودرو فروخته‌اند. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که کارخانه‌های خودروسازی هنگام پیش فروش با ترفند بستن ورودی بازار و کم کردن عرضه، باعث می‌شوند قیمت‌ها بالا برود و بازار آماده افزایش قیمت باشد، به طور مثال در فروردین ماه امسال خودروسازان خواهان افزایش قیمت 20 درصدی شدند که با مخالت شورای رقابت مواجه شد و این شورا افزایش قیمت را 7درصد اعلام کرد که باعث اعتراض خودروسازان و به وجود آمدن قیمت‌های عجیب و غریب این چنینی شد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید