Iranian Agriculture News Agency

نیل سایمون طناز درگذشت

نیل سایمون نمایشنامه‌نویس مطرح آمریکایی در زادگاهش نیویورک درگذشت.

نیل سایمون طناز درگذشت

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر ایانا، نیل سایمون تهیه کننده،نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس سرشناس آمریکایی در ۹۱ سالگی بر اثر بیماری دستگاه تنفسی دارفانی را وداع گفت.

او چهار بار برای نگارش فیلمنامه فیلمهای «سوئیت کالیفرنیا»، «دختر خداحافظی»،«پسران آفتاب» هر سه ساخته هربرت راس و «زوج عجیب» ساخته جین ساکس، از تولیدات ده های 60  و70 میلادی نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود. او سال ۱۹۹۱ نیز برای نگارش نمایشنامه «گمشده در یانکرز» برنده جایزه پولیتزر شد. «زوج عجیب» با بازی والتر ماتائو و جک لمون از جمله آثاری بود که نیل سایمون را به عنوان یکی از طنزنویسان شاخص به اهالی سینما شناساند. فیلم محصول سال 1968 است و لمون در آن نقش خبرنگاری به نام فلیکس را دارد که پس از طلاق دادن همسر و ناکام ماندن در اقدام به خودکشی، به دیدن دوست و همکار ورزشی نویس خود اسکار (ماتو) می رود. اسکار از او می خواهد تا همخانه او شود تا اینکه اتفاقات جالبی برای هر دو می افتد. از این فیلمنامه سریالی هم در سال 2015 با بازی متیو پری و توماس لنون ساخته شد.

او را به عنوان یکی از طنازترین نویسندگان عرصه فیلم و نمایش می شناسند.

از نوشته های سایمون اقتباسهای متعددی در عرصه تئاتر و سینما صورت گرفته است.

در ایران همین اواخر نمایش «سرزمین تهی سران» به نوشته و کارگردانی روزبه اختری با اقتباسی آزاد از نمایشنامه «کله‌پوک‌ها» اثر نیل سایمون در خانه نمایش مهرگان روی صحنه رفت. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید