Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با ایانا:

قرار است از همه‌ی زندان‌ها بازدید کنیم

هفته گذشته بود که یک فعال اجتماعی پس از آزادی از زندان فشافویه در حساب توئیتری‌اش وضعیت این زندان را شرح داد. روایت او از زندان بزرگ تهران آنقدر هولناک بود که به سرعت واکنش فعالان مدنی و اجتماعی را به همراه داشت. حالا پس از گذشت یک هفته از این اظهارات ناهید تاج الدین عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به ایانا می‌گوید این کمیسیون پیشنهاد بازدید از زندان‌های تهران را به قوه قضاییه داده ارائه کرده اما تاکنون با این درخواست موافقت نشده است.

قرار است از همه‌ی زندان‌ها بازدید کنیم

به گزارش گروه اجتماعی ایانا آخرین بار پس از خودکشی یکی از فعالان محیط زیست در زندان اوین بود که نمایندگان مجلس تصمیم به بازدید از زندان‌ها گرفتند. پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام نمایندگانی که به صورت انتخابی برای بازدید از اوین رفته بودند گزارش مبهم و نه چندان یک دست از وضعیت این زندان ارائه کردند.

حالا پس از گذشت چند ماه بار دیگر گزارشی که نادر فتوره‌چی از وضعیت زندان فشافویه ارائه کرده و این زندان را «جهنم» توصیف کرده نشان می‌دهد اوضاع در این زندان در شرایط بحرانی قرار دارد. ناهید تاج الدین عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: پس از واکنشی که بسیاری از فعالان اجتماعی در فضای مجازی و پس از آن در رسانه‌های رسمی اتفاق افتاد کمیسیون اجتماعی مجلس تصمیم گرفت بازدیدی از زندان فشافویه و دیگر زندان‌های تهران داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: در درخواستی که کمیسیون اجتماعی به قوه قضاییه داده‌ محدودیتی برای حضور نمایندگان مجلس مطرح نشده. مثلا قرار نیست که بازدید کنندگان از یک کمیسیون خاص انتخاب شوند یا اینکه تعدادی از آنها حق حضور نداشته باشند. اینکه برای بازدید از زندان‌ها محدودیت اعمال شود بستگی به تصمیم قوه قضاییه دارد.

به گفته تاج الدین قوه قضاییه با وجود درخواست‌های پیاپی تاکنون پاسخی نداده و در صورت اعلام موافقت معلوم نیست کدام زندان برای بازدید انتخاب می‌شوند: امیدواریم بتوانیم از زندان‌هایی که اخیرا اوضاع آنها اسفبار توصیف شده بازدید داشته باشیم. اگر ادعا می‌شود که تصویر ارائه شده از زندان‌ها واقعی نیست باید اجازه بازدید داده شود تا نمایندگان مجلس صحت این موضع را بررسی کنند.

روز گذشته اما شکور پورحسین شقلان، دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، به رسانه های گفته که مطمئن نیست شرایطی که از زندان فشافویه توصیف شده صحت داشته باشد. او البته تاکید کرده که: «کسی که زندانی است، نباید در رنج و زحمت قرار گیرد، چرا که زندانی هم انسان است و به دلایلی با توجه به کاری که کرده باید مدتی در زندان بماند، ضمن توجه به اینکه این افراد نیز حقوق شهروندی دارند»

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید