Iranian Agriculture News Agency

عراق، ایتالیا و فرانسه، مقصد قطعات و لوازم یدکی ایرانی

صدور 196 میلیون دلاری محصولات نیرو محرکه

ایانا- اقتصاد: طی مدت 4 ماهه سال‌جاری محصولات خودرو و نیرو محرکه شامل بخش‌های قطعات و لوازم یدکی انواع خودرو به وزن 7.7 هزار تن و به ارزش 28 میلیون دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 40 درصد رشد داشته است و همچنین موتورسیکلت، قطعات و تجهیزات متعلقه نیز به وزن 700 هزارتن و ارزش 2.3 میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده که در مقایسه با چهار ماهه نخست سال گذشته نشان‌گر رشد 53 درصدی است.

صدور 196 میلیون دلاری محصولات نیرو محرکه

آمار صادرات چهارماهه نخست سال جاری در گروه خودرو و نیرو محرکه با ارزشی بالغ بر 196 میلیون دلار، به وزن 13.5 هزار تن، نشان‌دهنده رشد ارزشی 571 درصدی و 80 درصدی وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

به گزارش ایانا به نقل از شاتا امیرنانی، دبیر میز خودرو و نیرو محرکه سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: عمده صادرات این گروه مربوط به بخش سایر نیرو محرکه مشتمل بر صنایع ریلی، دریایی، هوایی و قطعات و تجهیزات وابسته است که با صادراتی بالغ بر 161 میلیون دلار از نظر ارزشی و 4.3 هزار تن از نظر وزنی، بیشترین رشد صادرات در این گروه را نیز بخود اختصاص داده است.

او ادامه داد: بر اساس آمار کمی، طی مدت 4 ماهه سال‌جاری محصولات خودرو و نیرو محرکه شامل بخش‌های قطعات و لوازم یدکی انواع خودرو به وزن 7.7 هزار تن و به ارزش 28 میلیون دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 40 درصد رشد داشته است و همچنین موتورسیکلت، قطعات و تجهیزات متعلقه نیز به وزن 700 هزارتن و ارزش 2.3 میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده که در مقایسه با چهار ماهه نخست سال گذشته نشان‌گر رشد 53 درصدی است.

دبیر میز خودرو و نیرو محرکه همچنین افزود: بیشترین حجم صادرات قطعات و لوازم یدکی خودرو کشور با رقمی به ارزش 20 میلیون دلار مربوط به کشور عراق بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد 48 درصدی را نشان می‌دهد.

امیرنانی در خاتمه اشاره کرد: وجود موانعی همچون کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش صاحبان صنایع در بخش انواع خودرو، کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان در بازارهای هدف بدلیل شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم، عدم رقابت با محصولات مشابه خارجی، مشکلات نقل و انتقال ارزی، بحران‌های ناشی از روابط سیاسی با برخی از کشورها، هزینه بالای حمل و نیز اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات محصولات ایرانی در برخی از کشورها مانع از رشد قابل انتظار حجم صادرات در این بخش بوده که امید است با بهبود شرایط و اتخاذ راهکارهای مناسب، شاهد رشد منطقی صادرات در این بخش از صنعت نیز باشیم.

گفتنی است، از بازارهای عمده هدف صادراتی در بخش قطعات و لوازم یدکی می‌توان به کشورهایی چون عراق، ایتالیا و فرانسه و کشورهای عمده هدف صادرات در گروه خودرو و نیرو محرکه نیز می‌توان از آذربایجان، روسیه، امارات نام برد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید