Iranian Agriculture News Agency

فوریت کمک به مراسم اربعین در شورای شهر تهران تصویب شد

یک میلیون زائر از تهران به کربلا و نجف مشرف شوند

اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز یک فوریت لایحه ارائه مجوز به شهرداری تهران برای کمک به مراسم اربعین را تصویب کردند.

فوریت کمک به مراسم اربعین در شورای شهر تهران تصویب شد

به گزارش ایانا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر تهران، اعضای شورا در هشتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران یک فوریت لایحه «مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی» را در دستور کار قرار دادند.

محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درجریان بررسی این لایحه اظهار داشت: مراسم اربعین به عنوان یک برنامه ملی به ریاست وزیر کشور در سال‌های گذشته انجام و در همین زمینه ستادی شامل 13 کمیته شکل گرفته است. در این کمیته برای هر یک از دستگاه‌ها وظایفی مشخص شده و شهرداری تهران نیز مسئولیت کمیته خدمات شهری را در ستاد اربعین برعهده دارد. شهرداری تهران در مراسم اربعین حسینی مسئولیت هماهنگی کلانشهرها را هم برعهده دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران پیش بینی کرد بیش از سه میلیون زائر به کربلا و نجف مشرف شوند که حدود یک میلیون نفر از آنان تهرانی خواهند بود.

حق شناس با اشاره به مصوبات سال های گذشته شورای شهر تهران درباره مراسم اربعین خاطرنشان کرد: در سال های گذشته با مصوبه شورای شهر مبلغ پنج میلیارد تومان به این مراسم اختصاص می یافت اما بالغ بر ده‌ها میلیارد تومان در این بخش هزینه می‌شد.

وی ادامه داد: با آغاز به کار شورای شهر تهران در دوره جدید و اقدامات موثر در این حوزه شاهد کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در این بخش‌ها بودیم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه سال گذشته شهرداری تهران در مرزهای مهران و خسروی مستقر شد و به ماموران هیچ حق ماموریتی پرداخت نشد اظهارداشت: شاهد کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در برگزاری مراسم اربعین حسینی طی سال گذشته بودیم.

مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در بررسی لایحه یاد شده به عنوان مخالف گفت: بنده مخالف یک فوریت لایحه هستم؛ در صورتی که این لایحه به صورت عادی به تصویب برسد کمیسیون برنامه و بودجه ظرف 10 روز گزارش خود را در این خصوص آماده خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به شرایط شهرداری تهران و میزان بدهی‌های این مجموعه به پیمانکاران به نظر می‌رسد هزینه کرد در مراسم اربعین به این شکل در خارج از شهر تهران جای تامل دارد و مناسب نیست.

احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم به عنوان موافق یک فوریت لایحه اظهارداشت: در سال‌های گذشته شورای شهر مصوباتی را در برگزاری مراسم اربعین داشته که البته نحوه هزینه کرد مورد انتقاد بود.

وی گفت: با توجه به حضور نیکوکاران و نذرکنندگان در مراسم اربعین دیگر نیازی به سفره نذری از سوی شهرداری تهران نیست و غذا زیاد است و باید در امر حمل و نقل و جابه جایی زائران تسهیلاتی را فراهم کنیم.

مسجد جامعی اظهارداشت: تعداد قابل توجهی از زائرانی که به کربلا و نجف مشرف می‌شوند تهرانی هستند و شهرداری تهران وظیفه خدمت رسانی به این افراد را دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه در سال های گذشته بسیاری از فعالیت ها موجب تفرقه افکنی بود خاطر نشان کرد: به گفته عراقی ها این راه راهی است که سال ها باز است و اینکه بزرگ بر روی بنرها نوشته شوند بلدیه تهران کار مناسبی نیست.

وی استفاده از بلندگوها برای امر تبلیغات را یکی از مشکلات مراسم اربعین در سال های گذشته عنوان و بیان کرد: مراسم اربعین یک آیین روحانی است و این نوع فعالیت ها مناسب این مراسم نیست.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با 12 رای موافق و 7 رای مخالف فوریت لایحه ارائه مجوز انجام هزینه در مراسم اربعین به شهرداری تهران را تصویب کردند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید