Iranian Agriculture News Agency

پاپی زاده در موافقت با استیضاح کرباسیان خبر داد:

ظلمی که شورای اقتصاد به بخش کشاورزی کرد

عضو کمیسیون کشاورزی گفت: «چرا شورای اقتصاد برخلاف قانون از افزایش قیمت تضمینی گندم کشاورزان جلوگیری کرد درحالی‌که قیمت‌های خودروهای بی‌کیفیت داخلی که قاتل جان مردم شده‌اند به‌راحتی افزایش می‌دهید.»

ظلمی که شورای اقتصاد به بخش کشاورزی کرد

به گزارش ایانا، عباس پاپی زاده در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار داشت: برنامه اقتصادی اعلامی دولت اقتصاد اجتماعی و مردم محور بود درحالی‌که عملکرد واقعی دولت کاملاً برخلاف برنامه اعلامی است، به‌طوری‌که سیاست‌های پولی و مالی دولت و وزیر اقتصاد موجب کاهش ثروت عمومی، کاهش بی‌سابقه ارزش پول ملی و دارایی‌های مردم، کاهش تولید، افزایش بیکاری تورم و افزایش رکود بی‌سابقه شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: باوجود تصویب قانون بهبود محیط کسب‌وکار از سوی مجلس، دولت به‌جای جهت‌گیری نقدینگی به‌سوی تولید، آن را به سمت پیش‌فروش سکه و ارز و التهاب آفرینی در بازار سوق داد و همین تصمیم اشتباه دولت موجب شد عده‌ای معدود به قیمت ویرانی اقتصاد کشور به ثروت‌های نجومی بادآورده دست پیدا کنند.

نماینده مردم دزفول در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: کانون زلزله اقتصادی اخیر سیاست‌های پولی و مالی دولت بوده است، افزایش 3.3 دهم برابری نقدینگی، افزایش دو برابری پایه پولی کشور، شکستن رکود، افزایش چندین برابری بدهی دولت به بانک مرکزی و استقراض مداوم از اتفاقات ناگوار اقتصادی سال‌های اخیر است.

او بیان داشت: کدام‌یک از تغییرات چندین برابری وخانمان سوز شاخص‌های اقتصادی ذکرشده ناشی از تحریم‌ها بوده است، متأسفانه ناکارآمدی و بی‌برنامگی متولیان اقتصادی در سایه و تاریکی تحریم‌ها پنهان می‌شود، درحالی‌که می‌دانیم خسارت اقتصادی واردشده به مردم به‌خصوص محرومین، کارمندان، کارگران و کشاورزان تماماً ناشی از تصمیمات اقتصادی دولت است.

این نماینده مجلس دهم عنوان کرد: این اقدامات اشتباه باعث ایجاد شرایط غبارآلود و مسموم در فضای اقتصادی کشور شده است تا افراد رانت‌خوار و فرصت‌طلب از اشتباهات مهلک تیم اقتصادی جهت غارت اموال و دارایی‌های مردم استفاده کند به‌طوری‌که افراد خاص یک‌شبه به ثروت نجومی دست پیدا می‌کند اما میلیون‌ها نفر از آحاد مردم ایران به خاک سیاه نشسته‌اند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم افزود: جناب آقای کرباسیان، بی‌ثباتی در سیاست‌های مالی و پولی شما و تیم اقتصادی دولت موجب شده شاخص درجه اعتبار بانک مرکزی کاهش بی‌سابقه و تاریخی داشته باشد که علاوه بر ایجاد بی‌اعتمادی موجب عدم اطمینان مردم و بنگاه‌های اقتصادی شده است.

پاپی زاده در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد گفت: چرا وزارت اقتصاد، بانک مرکزی را با تصمیم ناصحیح خود بانک‌های غیردولتی به مسابقه افزایش نرخ سود ترغیب کرد که درنهایت باعث رشد بی‌سابقه نقدینگی به حدود هزار و 600 هزار میلیارد تومان رسید و سونامی نقدینگی حوزه مختلف اقتصاد را یکی پس از دیگری نابود کرد.

او خطاب به وزیر ادامه داد: انحراف مسیر توسعه کشور از اقتصاد تولید محور به اقتصاد رانت محور، تضعیف بخش خصوصی مولد، غیر مردمی شدن اقتصاد و تشدید رکورد، کاهش سطح درآمد و معیشت مردم به‌خصوص جامعه زحمت‌کش کارگران، کشاورزان و معلمان، کاهش بی‌سابقه ارزش پول ملی و تسلط به چیرگی سه‌ضلعی اقتصادی نامولد سفته‌بازی، دلالی، رباخواری بر اقتصاد ایران حاصل وزارت جنابعالی است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: نه‌تنها رویکرد علمی در تصمیمات دولت وجود ندارد، بلکه پایداری و هماهنگی سیاست‌های اقتصادی در دولت ازجمله در وزارت اقتصاد وجود ندارد، متأسفانه دولت از همان ابتدا نیز به توصیه‌های مکرر متخصصان کارشناسان اقتصادی کشور بی‌توجه بود، همه می‌دانیم برآیند سیاست‌های وزارت اقتصاد در مسیر اولویت‌های کشور نیست، عملکرد اقتصادی دولت در جهت بهبود معیشت و رفاه و محرومان و گسترش فعالیت و فرصت‌های شغلی نیست.

پاپی زاده بیان داشت: متأسفانه در دوران وزارت کرباسیان، برای اجرایی شدن مهم‌ترین دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر بهبود وضعیت معیشت مردم و رفع بیکاری با تکیه‌بر توان و ظرفیت داخلی در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هیچ اقدام عملی صورت نگرفت، وزیر اقتصاد مردم انتظار داشتند در جهت امنیت اقتصادی و دفاع از حقوق مردم و برخورد قاطع با اخلال گران اقتصادی و بازگشت ثروت‌های نجومی نامشروع ناشی از نوسانات ارز، سکه و واردات به نفع مردم و قشر کم‌درآمد جامعه گام بردارید ولی متأسفانه تیم اقتصادی دولت اسناد مالی و بازرگانی خریدوفروش واردات کالا، خودروهای خارجی و نهادهای کشاورزی که به ارز دولتی دست‌یافته بودند را در اختیار دستگاه قضایی نداده است که بزرگ‌ترین مانع با متخلفین و احقاق حق مردم و شفافیت اقتصادی است.

او گفت: آقای وزیر شما عضو شورای اقتصاد کشور هستید، ظلمی که این شورا به بخش کشاورزی زد هیچ‌کس نزد، چرا شورای اقتصاد برخلاف قانون از افزایش قیمت تضمینی گندم کشاورزان جلوگیری کرد درحالی‌که قیمت‌های خودروهای بی‌کیفیت داخلی که قاتل جان مردم شده‌اند به‌راحتی افزایش می‌دهید، امروز مردم ناچارند خودروی بی‌کیفیت پراید را به قیمت 35 میلیون تومان خریداری کنند، آیا این بی‌عدالتی نیست؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تأکید کرد: چرا صدای کشاورزان زحمت‌کش که ستون فقرات اقتصاد مقاومتی کشور هستند را نمی‌شنوید درحالی‌که ندای گوش‌خراش لابی خودروسازان بی‌کیفیت را به‌سرعت اجابت می‌کنید، آقای کرباسیان درحالی‌که در چند ماه گذشته قیمت مسکن بیش از 40 درصد افزایش داشته، خودرو تا 300 درصد و مواد غذایی تا 100 افزایش قیمت داشته است چگونه است که نرخ تورم کشور را 8.7 درصد اعلام می‌کنید صداقت شما و تیم اقتصادی دولت در مقابل مردم کجاست؟

او ادامه داد: در بحث جذب سرمایه‌گذاری خارجی برخلاف وعده‌های داده‌شده اتفاقات تحقیرکننده‌ای برای ملت ایران افتاد، به دلیل قراردادهای غیراصولی و یک‌طرفه و عدم دریافت تضامنی لازم از کشورهای خارجی در روزهای اخیر متأسفانه شاهد خروج یک‌طرفه آن‌ها از کشور به سخره گرفتن دولت و قوانین کشور توسط کشورهای خارجی بوده‌ایم.

این نماینده مجلس خطاب به وزیر گفت: آقای وزیر چرا در دوران جنابعالی شفافیت اقتصادی و کسب‌وکارهای ارزی و ریالی و مبارزه فراگیر با فساد و رانت‌خواری صورت نگرفت، فقط در یک فقره قاچاق از کم رگ بیش از هزار کانتینر ظروف شیشه‌ای قاچاق شده است چرا شما با به‌کارگیری افراد دو تابعیت که خانواده آن‌ها در خارج از کشور به سر می‌برند اعتراض نکرده‌اید، مگر در جنگ اقتصادی نیستیم؟ چرا افرادی که تابعیت آمریکا، کانادا و اروپا دارند و دل درگرو تأمین منافع کشورهای مذکور را دارند به‌عنوان فرماندهان اقتصادی کشور منسوب کرده‌اید؟ چرا با بی‌تدبیری تمام حدود 20 میلیارد دلار ارز و حدود 60 تن طلای کشور به حراج گذاشته شد؟ مسئول حراست از ذخایر کشور چه کسی است؟

پاپی زاده در ادامه موافقت خود را استیضاح کرباسیان عنوان کرد: کدام‌یک از 20 پروژه اقتصادی بزرگ شما که به مجلس وعده دادید عملیاتی شد؟ سرنوشت قانون بهبود کسب‌وکار چه شد؟ احیا و اصلاح نظام بانکی کشور چه شد؟ اصلاح صندوق بازنشستگی کشور به کجا رسید؟ وعده اقتصاد در اتاق شیشه‌ای به کجا رسید؟ و سرنوشت مدیریت بدهی‌های دولت چه شد؟

او بیان داشت: هرکجای دنیا این تورم افسارگسیخته و زلزله اقتصادی رخ می‌داد مدیران اقتصادی آن قبول مسئولیت می‌کردند و استعفا می‌دادند اما ظاهراً فرهنگ پذیرش مسئولیت و عذرخواهی از مردم در مسئولان کشور وجود ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: همکاران هزینه سنگین ویرانی اقتصادی ایران و خسارت مردم مظلوم ناشی از تصمیمات و راهبردهای ناصحیح و نادرست اقتصادی دولت است، مردم انتظار دارند مجلس با استفاده از ابزار نظارتی و وظیفه شرعی و قانونی خود در جهت اصلاح امور و معیشت مردم عمل و امروز بر تصمیم عادلانه خود فضا برای اصلاح تیم اقتصادی دولت فراهم کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید