Iranian Agriculture News Agency

بررسی وضعیت کشاورزی استان زنجان/بخش پنجم

سرمایه 27 میلیاردی صندوق حمایت از توسعه کشاورزی استان زنجان

تکمیل زنجیره‌تولید، دستاورد تسهیلات صندوق حمایت از کشاورزی است

ایانا؛ به عنوان تنها رسانه تخصصی کشاورزی ایران در گفت‌وگو با مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان، طرح‌ها و پروژه‌های آنها را موردبررسی و ارزیابی قرار داده است.

سرمایه 27 میلیاردی صندوق حمایت از توسعه کشاورزی استان زنجان

در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز؛ همان‌جایی که کرانه‌های خزر از دیگر مناطق ایران به‌وسیله همین کوه‌ها جدا می‌شود، سرزمین سرسبز با ویژگی‌های خاص  وجود دارد؛ استان البرز، استانی  که عمدتاً  کشاورزی در آن نقش ویژه‌ای در زندگی مردمان دارد.

ارتفاع از سطح دریا، خنک بودن نسبی هوا و تابش مناسب آفتاب در کنار ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان طبیعی، جغرافیای، صنعتی، لجستیکی، حمل‌ونقل، انرژی ، سرمایه انسانی و عزم جدی مسئولان برای توسعه اقتصادی، خصوصاً در بخش کشاورزی استان زنجان را به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم و اقتصادی در حوزه کشاورزی تبدیل کرده است.

این استان ازنظر شکل ظاهری زمین، دارای دو منطقه کوهستانی و جلگه‌ای( دشت) است که اکثر شهرهای آن در دامنه کوه‌ها و دشت‌های بین رشته‌کوه‌ها و مناطق کوهستانی قرارگرفته‌اند، این استان به‌طور متوسط حدود 1500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

ایانا؛ به عنوان تنها رسانه تخصصی کشاورزی ایران  در گفت‌وگو با مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان، طرح‌ها و پروژه‌های آنها را موردبررسی و ارزیابی قرار داده است.

حمایت از تکمیل زنجیره‌های تولید

صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان زنجان حاصل مشارکت راهبردی و هدف‌مند تولیدکنندگان بخش کشاورزی و دولت برای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است. این صندوق به عنوان یک موسسه مالی- اعتباری می‌خواهد از طریق جذب مستمر منابع مالی تولیدکنندگان و دولت، فعالیت‌های تولیدی سهامداران خود و دیگر تولیدکنندگان در استان زنجان را پشتیبانی کند.

رییس هیئت مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان زنجان گفت: این صندوق با 88 سهام‌دار و سرمایه بیش از 27 میلیارد تومانی درجهت توسعه کشاورزی استان فعال است.

عنایت الله معصومی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره صندوق حمایت از بخش کشاورزی زنجان توضیح داد و گفت: این صندوق در استان زنجان در سال 86با سرمایه 444 میلیون تومان آغاز به کار کرد که سرمایه فعلی صندوق 27 میلیارد و 700 میلیون تومان است.

معصومی ادامه داد: این صندوق باید 49 درصد سهم دولت و 51 درصد سهم بخش خصوصی را داشته باشد که سهم دولت از محل فروش اموال مازاد وزارتخانه و ردیف‌های بودجه سنواتی تامین شود که در استان فعلا 44 درصد است.

معصومی تصریح کرد: طبق قانون ششم توسعه 5 درصد اعتبارات استان با تصویب شورای برنامه‌ریزی استان به صندوق توسعه بخش کشاورزی به عنوان سرمایه بخش دولتی تخصیص می‌یابد که سال گذشته از این محل 4 میلیارد تومان به صندوق استان تخصیص یافته که 2میلیارد و 500 میلیون تومان آن تاکنون وصول شده است.

رییس هیئت مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: 88 سهام‌دار در صندوق داریم که تسهیلات پرداختی با نرخ 4 درصد و در 24 ساعت صورت می‌گیرد که ایجاد و تکمیل زنجیره‌های تولید از دستاوردهای این تسهیلات است.

 برنامه‌های آینده صندوق

افزایش سرمایه تا مبلغ 500 میلیارد ریال در 2 سال آینده- جلب مشارکت در راستای افزایش تعداد تشکل‌های عضو- جلب اعتماد و رضایت‌مندی اعا با نظارت و ارزیابی و پایش موثر در راستای افزایش بهره‌وری- تلاش برای ایجاد صندوق‌های شهرستانی در استان- کمک به بازاریابی محصولات کشاورزی و ایجاد زمینه صادرات تولیدات مازاد- تهیه به هنگام نهاده‌های کشاورزی از طریق تشکل‌های عضو صندوق وایجاد تشکل‌های بخش کشاورزی به خصوص در زیر بخش زراعت و باغبانی با همکاری سازمان جهادکشاورزی و سازمان تعاون روستایی استان.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید