Iranian Agriculture News Agency

به منظور جبران کمبود تولید مواد غذایی در هلند:

مزرعه شناور روی امواج بندر روتردام

این مزراع می‌توانند راه‌حلی برای رشد شهرنشینی و تغییرات اقلیمی باشند

اولین دامداری شناور با هدف کمک به افزایش تولید مواد غذایی پایدار در بندر روتردام تاسیس شده است. اما آیا اینگونه مزارع می‌توانند برای جمعیت رو به رشد شهری مواد غذایی کافی تولید کنند؟

مزرعه شناور روی امواج بندر روتردام

بلادون٬‌ یک شرکت هلندی است که اولین «مزرعه شناور» را در یکی از سواحل این کشور تاسیس کرده است. این مزرعه که وسط بندر مروی‌هیون در رتردام ساخته شده دارای ۴۰ گاو از نژادهای هلندی و آلمانی است که دوشیدن شیر آن‌ها بوسیله ربات‌ها انجام خواهد شد.

ساخت مزارع در مناطق شهری منطقی به نظر نمی‌آید اما هر چقدر مسافتی که مواد غذاییتولید شده در مزارع برای رسیدن به دست مشتری طی می‌کنند کمتر باشد علاوه بر کاهش آلودگی ناشی از حمل و نقل آسیب کمتری به محیط زیست وارد خواهد شد.

‍پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند چنانچه جمعیت جهان در سال ۲۰۵۰ به ۹میلیارد و هشتصد میلیون نفر برسد٬ ‍۷۰درصد آن‌ها در مناطق شهری زندگی خواهند کرد.

به همین ترتیب٬ نیاز به مزارع فضای بسته شهری که مواد غذایی را در قفسه‌های عمودی زیر نور ماورابنفش تولید می‌کنند بیشتر خواهد شد.

مزرعه سه طبقه بلادون که به کف اقیانوس متصل شده تا پایان سال ۲۰۱۸ بازگشایی خواهد شد و روزانه نزدیک به ۸۰۰ لیتر شیر تولید خواهد کرد.

در سال ۲۰۱۲ پیتر ون وینگردن٬‌ مهندس مزرعه بلادون٬ وقتی که روی پروژه خانه‌های شناور در رودخانه هادسون نیویورک کار می‌کرد ایده ساخت این مزرعه را مطرح کرد.

وقوع طوفان سندی در همان زمان باعث شد تا تمام خیابان‌های شهر از آب پر شود  و سیستم حمل و نقل از کار بیافتد. در نتیجه آن٬ امکان انتقال بار وجود نداشت و در عرض دو روز مواد غذایی تازه در فروشگاه‌ها یافت نمی‌شد.

ون وینگردن می‌گوید: «مشاهده فاجعه طوفان سندی و خرابی‌های به بار آمده و نیاز به تولید مواد غذایی در نزدیک‌ترین فاصله به مصرف‌کنندگان مرا تحت تاثیر قرار داد. پس به این ایده رسیدم که مواد غذایی را روی آب بسازیم که با شرایط آب و هوایی مختلف سازگار باشد».

او اضافه می‌کند که این سازه دربرابر طوفان هم مقاوم است.

ون وینگردن می‌گوید در ابتدا همه فکر کردند که این ایده «عجیب٬ بامزه و غیرقابل باور» است اما کم کم آن را باور کردند: «با افزایش تقاضا برای مواد غذایی سالم٬ رشد شهرنشینی و تغییرات اقلیمی٬ نمی‌توانیم به سیستم‌های قدیمی تولید مواد غذایی تکیه کنیم».

بعدها در سال ۲۰۱۲ تیم ون وینگردن برای طراحی و هماهنگی با مسئولان بندر در روتردام دست به کار شدند. با وجود شک و تردیدهای اولیه درباره سر و صدا و بوی متصاعد از این مزرعه٬ مسئولان بندر٬ فضایی را برای ساخت نمونه اولیه در نظر گرفتند.

حالا این مزرعه برپا شده و سطح شناور آن بوسیله قایق بارکش از شمال هلند به رتردام منتقل شده است.

مینکه ون وینگردن٬ همسر و شریک این پروژه می‌گوید که این مزرعه کار خود را با ۴۰ گاو شروع خواهد کرد که هزینه‌های این مزرعه را پوشش خواهند داد. اما او خاطر نشان می‌کند که ظرفیت این مزرعه را به راحتی می‌توان افزایش داد. این مزرعه همچنین با هدف استفاده مجدد از منابع و بازیافت آن‌ها ساخته شده است.

آلبرت بورسن٬ مدیرکل این مزرعه می‌گوید: « ضایعات صنایع غذایی روتردام ۸۰ درصد خوراک دام را تشکیل می‌دهند».

 این خوراک شامل غلات دورریز کارخانجات محلی٬ مازاد غذای رستوران‌ها و کافه‌ها٬ محصولات جانبی آسیاب‌های گندم محلی و حتی چمن‌های اضافی است که بوسیله کامیون‌های برقی به این مزرعه آورده می‌شوند.

ون وینگردن می‌گوید: «عدسک آبی را به منظور خوراک دام پرورش خواهیم داد. این گیاه دارای پروتئین فراوانی است و سرعت رشد بالایی دارد. چهار یا پنج قفسه عمودی برای پرورش این گیاه بوسیله چراغ‌های ال‌ای‌دی نصب کرده‌ایم».

این پروژه همچنین بخشی از انرژی مورد نیاز خود را بوسیله پنل‌های خورشیدی با تولید هیدروژن از طریق الکترولیز تامین می‌کند.

این مزرعه شیر و ماست را تولید و پاستوریزه می‌کند و در روتردام به فروش می‌رساند.

فنتون برید٬ رئیس یکی از تیم‌های سازمان فائو معتقد است که مزارع شهری مفید هستند چون میزان آب٬ کود و آفت‌کش کمتری نسبت به سیستم‌های معمول دیگر مصرف می‌کنند. برید در عین حال به محدودیت‌های فضای شهری برای تولید مواد غذایی به میزان کافی اشاره می‌کند که پاسخگوی نیاز جمعیت رو به افزایش جهان نخواهد بود.

برید می‌گوید: «محدودیت‌های تولید مواد غذایی در محیط‌های کنترل‌شده شامل هزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری اولیه٬ چراغ‌های ال‌ای‌دی و تهیه انرژی مورد نیاز می‌باشد».

 پیتر و مینکه ون وینگردن قصد دارند تا مزارع شناور بیشتری در هلند و آسیا بسازند. ون وینگردن می‌گوید: «امیدواریم بتوانیم مزارع شناور بیشتری بسازیم. ما همچنین از دیگران دعوت می‌کنیم تا این پروژ را عینا اجرا کنند یا روش‌هایی را پیدا کنند که به این اهداف کمک می‌کند. تولید مواد غذایی سالم و کافی کلید دنیای بهتر٬ تمیزتر و امن‌تر است».  

  

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید