Iranian Agriculture News Agency

بررسی‌های سازمان فائو نشان می‌دهد:

زنبور بیشتر یعنی مواد غذایی بیشتر

گرده‌افشانی تاثیر مستقیمی بر شکل و میزان مواد مغذی محصولات کشاورزی دارد

وجه اشتراک خیار، خردل، بادام و یونجه در چیست؟ از لحاظ ظاهری به نظر نمی‌آید شباهتی به یکدیگر داشته باشند اما هر چهارتای آن‌ها در یک چیز مشترکند: خدمات زنبورها باعث بوجود آمدن این چهار محصول شده است. زنبورهای کارگر راه‌راه در کنار نیش دردناک و تولید عسل شیرین خواص بسیاری دارند.

زنبور بیشتر یعنی مواد غذایی بیشتر

در هزار سال اخیر،‌ خدمات زنبورها همیشه پشت پرده بوده است؛ بدون اینکه کسی خدمات آن‌ها را در تولید مواد غذایی به رسمیت بشناسد. زنبورها در تولید محصولات کشاورزی، جنگل‌ها و متعادل کردن شرایط آب و هوایی نقش بسیار مهمی بازی می‌کنند. اما امروزه خدمات گرده‌افشانی که تاثیر مستقیمی بر محصولات کشاورزی و مواد مغذی دارند در سراسر دنیا کاهش پیدا کرده است.

درباره اهمیت زنبورها باید به پنج مورد اشاره کرد:

  1. زنبورها میزان تولید محصولات را افزایش می‌دهند

زنبورها و دیگر حشرات گرده‌افشان تولید مواد غذایی 2 میلیارد مزارع کوچک را برعهده دارند و کمک می‌کنند تا امنیت مواد غذایی کره زمین برقرار شود. تحقیقات نشان می‌دهند وقتی که گرده‌افشانی در مزارع کوچک و متنوع به خوبی مدیریت شوند، اگر تمام فاکتورهای دیگر را مساوی در نظر بگیریم، تولید محصولات می‌تواند 24درصد افزایش یابد.

  1. زنبورها و گرده‌افشان‌ها کیفیت مواد غذایی را بالا می‌برند

بذرها و مواد غذایی مغذی مانند میوه و سبزیجات به گرده‌افشانی وابسته هستند. اگر گرده‌افشانی یک گیاه به میزان کافی باشد،‌ یعنی اگر میزان گرده بالایی دریافت کند،‌ میوه‌های بزرگتر و یکسان‌تری را تولید می‌کند. مثلا میزان مناسب گرده‌افشانی باعث می‌شود تا سیب‌ها گرد شوند. اما سیب کج و کوله نشان‌دهنده گرده‌افشانی کم یا نامتوازن است. به طور کلی،‌ گیاهان بیشتر منابع خود را به میوه‌های گرده‌افشانی‌شده می‌رسانند و کیفیت و مزه آن‌ها را ارتقاء می‌دهند.

  1. محیط‌زیست مطلوب باعث خوشحالی زنبورها و حشرات گرده‌افشان می‌شود

گرده‌افشان‌ها نیاز به منابع تغذیه‌ای مناسب دارند. مکان‌هایی که از گرده و شهد گل‌ها غنی باشد. آن‌ها نیاز به محیطی غیرسمی برای ساخت لانه و تامین غذای موردنیاز خود دارند. صد سال پیش، مزارع کوچک، حاوی محصولات متنوع و عاری از آفت‌های شیمیایی برای گرده‌افشان‌ها بسیار مناسب بودند. مزارعی از این دسته هنوز در کشورهای در حال توسعه مانند کنیا یافت می‌شوند.

  1. تهدید‌های بزرگ

نبود محیط زیست مناسب برای زندگی زنبورها منجر می‌شود تا گرده‌افشانی کم کم کاهش یابد. تک‌محصولی بودن مزارع، استفاده از آفت‌کش‌ها و تغییرات اقلیمی که منجر به بالاتر رفتن دمای هوا شده است برای زنبورها و درنتیجه کیفیت مواد غذایی مصرفی مشکلاتی به همراه دارد. کاهش گرده‌افشانی همچنین تهدیدی برای مواد مغذی به شمار می‌رود. اگر این رویه ادامه پیدا کند، محصولاتی مانند میوه، خشکبار و بسیاری از سبزیجات به زودی با برنج، ذرت، سیب‌زمینی و در نهایت مواد غذایی نامتعادل برای بدن انسان جایگزین می‌شوند.

  1. معیارهای نگه‌داری از زنبورها برای کشاورزان و دولت‌ها

برای کشاورزان: کشاورزان باید محیطی را برای زنبورها فراهم کنند تا آن‌ها به گرده‌افشانی ادامه دهند. روش‌های پیشنهادی شامل دست نخورده نگه‌داشتن برخی از منابع طبیعی،‌ ساخت پرچین، کاهش مصرف آفت‌کش‌ها و از بین نبردن محیط و محصولاتی که زنبورها در آنها لانه می‌سازند. کشاورزان در غنا محصولاتی مانند کاساوا را برای لانه کردن زنبورها برداشت نمی‌کنند و نتایج بهتری دریافت کرده‌اند.

برای قانون‌گذاران: بر اساس گزارش یک پلت‌فرم بین‌دولتی موسوم به «تنوع زیستی و خدمات اکوسیستم»، ‌دولت‌ها باید کشت محصولات متنوع را ترویج کنند و وابستگی به مواد شیمیایی سمی را کاهش دهند تا گرده‌افشانی افزایش پیدا کند. به همین ترتیب کیفیت مواد غذایی بالا می‌رود و جهشی در میزان تولید آن‌ها ایجاد می‌شود.

آموزش به کشاورزان برای درک ارزش گرده‌افشان‌ها و استفاده از روش‌هایی که زنبورها را در تمام طول سال در مزرعه نگه می‌دارد بسیار مهم است. آن‌ها باید به زنبورها به عنوان همکاران خود نگاه کنند تا دشمنان. با این حال،‌ این‌ها قسمتی کوچکی از تغییر رفتار و روش‌هایی است که به رویکردهای طبیعی مانند گرده‌افشانی ارزش می‌دهد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید