Iranian Agriculture News Agency

آیا تحریم‌ها می‌تواند بوی نفت را از اقتصاد ایران دور کند؟

تحریم؛ عدوی سبب خیر یا شر

ایانا- اقتصاد: کاهش صادرات نفتی ایران می‌تواند یک توفیق اجباری برای اقتصاد کشور به شمار رود. اگر سعی شود در این شرایط به سمت اقتصاد بدون نفت پیش برویم، به نفع اقتصاد ما خواهد بود و باعث می‌شود اقتصاد کشور در تمامی زمینه‌ها رشد کند.

تحریم؛ عدوی سبب خیر یا شر

ایالات متحده در ماه‌های اخیر بر روی به صفر رساندن صادرات نفت ایران تمرکز کرده و با اعمال تحریم‌ها و قفل کردن درهای جهانی به روی اقتصاد کشور، تلاش می‌کند تا صادرات نفتی کشور را تحت تاثیر قرار دهد. هر چند احتمال این‌که زور تحریم‌ها بتواند به زور نفت ایران بچربد، کم است اما بی‌شک تحریم‌ها بی‌تاثیر نخواهد بود، چرا که هنوز چیزی از آغاز تحریم‌ها نگذشته، گفته می‌شود که برخی مشتریان نفتی ایران، از خرید نفت کشور پا پس ‌کشیده‌ و خرید نفت از ایران را کاهش داده‌اند.

در این میان بسیاری کاهش صادرات نفتی کشور را یک توفیق اجباری جهت خارج شدن اقتصاد ایران از حالت تک بعدی نفتی بودن، می‌دانند و تحریم‌ها را عدوی سبب خیر به شمار می‌آورند، ولی در شرایط فعلی اقتصادی که فضای بسته جهانی گریبان روابط تجاری کشور را گرفته است، آیا تحریم نفت ما عدوی خیر است یا شر؟

علی قنبری اقتصاددان درباره کاهش صادرات نفت ایران به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا گفت: «فشارها برای کاهش صادرات نفت ایران واقعیت است و آمریکا کشورهایی را که با آن مراودات تجاری دارد به شدت تحت فشار قرار داده تا خرید نفت ایران را متوقف کنند، کشورهایی مانند چین، هند و کشورهای اروپایی، آمریکا در تلاش برای توقف خرید نفت ایران از طریق این کشورهاست.»

این اقتصاددان عقیده دارد، «کاهش صادرات نفتی ایران می‌تواند یک توفیق اجباری برای اقتصاد کشور به شمار رود. اگر سعی شود در این شرایط به سمت اقتصاد بدون نفت پیش برویم، به نفع اقتصاد ما خواهد بود و باعث می‌شود اقتصاد کشور در تمامی زمینه‌ها رشد کند.»

قنبری در پاسخ به این سوال که در حال حاضر اقتصاد کشور قطع صادرات نفتی چه عواقبی به دنبال خواهد داشت، گفت: «در حال حاضر متکی نبودن به صادرات نفتی کار دشواری است و با توجه به شرایط موجود باید راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌ها بیابیم و حداقلی از نیاز اقتصاد کشور را از فروش نفت تامین کنیم.»

قنبری در پاسخ به این سوال که تصویب شدن و یا نشدن FATF بر فروش نفت ایران چه تاثیری خواهد داشت، گفت: «در حال حاضر مسئله FATF برای اروپا و امریکا بسیار حساس است و ما باید بتوانیم از زیر فشار این حساسیت‌ها خارج شویم، درست است که ما باید برنامه‌های اقتصادی خودمان را اجرا کنیم و برای پرهیز از وابستگی‌ به قدرت‌های جهانی روی پای خودمان بیاستیم اما در عین حال تصویب نشدن این لایحه نیز عواقبی برای ما خواهد داشت و تاثیر فراوانی بر صادرات ما از جمله صادرات نفتی‌مان خواهد داشت.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید