Iranian Agriculture News Agency

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور:

پیش‌بینی تولید 2 میلیون و 220 هزار تن برنج در سالجاری

ایانا-کشاورزی: کشت دوم نیازمند بارندگی مناسب است و در تمامی نقاط گیلان، مازندران و سایر استان‌هایی که کشت برنج انجام می‌دهند باید با بارندگی‌های مناسب همراه باشد . این کشت، ارتباط چندانی با کم آبی ندارد و آب مورد نیاز آن با بارندگی تامین می‌شود، البته بارندگی بیش از اندازه نیز سبب نابودی خوشه‌های برنج خواهد شد.

پیش‌بینی تولید 2 میلیون و 220 هزار تن برنج در سالجاری

در سال‌های اخیر میزان کشت برنج تغییر چشمگیری نداشته است، البته در این سال‌ها علاوه بر کشت اول، برنجکاران اقدام به کشت دوم و سوم نیز می‌کنند که با نظر منفی کارشناسان همراه است، آنها عقیده دارند که کشت‌های دوم و سوم نباید انجام شود.

غلامرضا خانکشی پور عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا، در خصوص هشدارهایی که به برنجکاران مبنی بر اینکه ضرر و زیان‌های کشت دوم برنج داده می‌شود، گفت: بهتر است کشاورزان برداشت دوم (راتون) را جایگزین کشت دوم کنند.

او با تاکید بر اینکه کشت دوم 5 تا 10درصد از تولید کل برنج کشور را تامین می‌کند، افزود: طی 10سال اخیر در بعضی از مناطق شاهد کشت دوم بوده‌ایم.

خانکشی پور با بیان اینکه کشت دوم در برخی سال‌ها موفقیت‌آمیز  بوده، ادامه داد: کشت دوم نیازمند بارندگی مناسب است و در تمامی نقاط گیلان، مازندران و سایر استان‌هایی که کشت برنج انجام می‌دهند باید با بارندگی‌های مناسب همراه باشد . این کشت، ارتباط چندانی با کم آبی ندارد و آب مورد نیاز آن با بارندگی تامین می‌شود، البته بارندگی بیش از اندازه نیز سبب نابودی خوشه‌های برنج خواهد شد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور با تاکید بر اینکه  سازمان جهادکشاورزی گیلان و مازندران اعلام کرده‌اند که به دلیل وضعیت آب و هوایی، کشاورزان اقدام به کشت دوم نکنند، در باره میزان برداشت برنج در سال جاری گفت: به نظر می‌رسد میزان برداشت برنج امسال در حدود 2میلیون و 220هزار تن باشد که بخش زیادی از نیاز کشور را تامین می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید