Iranian Agriculture News Agency

محصولی شیرین در روزگار تلخ آمریکا:

روایتی از نجات زنبورهای عسل در آمریکا

کرن پنس سعی دارد تا با تولید عسل به رشد جمعیت زنبورها و گرده‌افشان‌هایی کمک کند که رو به نابودی هست…

در زمین رصدخانه نیروی دریایی آمریکا شور و هیجانی برپا شده است. در ماه ژوئن سال گذشته، کرن پنس،‌ بانوی دوم آمریکا، در محل اقامت خود در واشنگتن دی‌سی اولین کندوی عسل را برپا کرد که امسال به مرحله برداشت رسیده است. با اینکه این روزها واشنگتن به نظر نمی‌رسد همراه مردم آمریکا باشد اما پنس همانطور که برای برداشت اولین محصول عسل آماده می‌شود به موفقیت شیرین هزاران زنبورش اشاره می‌کند.

روایتی از نجات زنبورهای عسل در آمریکا

به گزارش ایانا به نقل از سی‌ان‌ان،‌ پنس می‌گوید: «این‌ها زنبورهای بسیار خوبی هستند. ما با افتخار اعلام می‌کنیم که بعد از یک سال تعداد زنبورهایمان به 60هزارتا رسیده است».

وقتی که پنس کندو را در تابستان گذشته برپا کرد متوجه شد زنبورها به همراه دیگر حشرات گرده‌افشان در آمریکا از هر سه ماده خوراکی مصرفی انسان، مسئولیت تولید یکی را بر عهده دارند؛ از قهوه‌ای صبح می‌نوشید گرفته تا توت‌فرهنگی‌هایی که در درست کردن پای بکار می‌روند. پنس همچنین فهمید که جمعیت زنبورها رو به کاهش است که در نتیجه آن می‌تواند کشاورزی و تولید محصولات غذایی را در معرض خطر قرار دهد.

پنس با اشاره به یکی از بزرگترین چالش‌هایی که زنبورها با آن روبه‌رو هستند می‌گوید: «یکی از دلایلی که می‌خواستیم کندوی عسل را دراین مکان درست کنیم این بود که با بوجود آمدن پدیده اختلال سقوط کلونی‌ها به جمعیت زنبورها کمک کنیم».

اختلال سقوط کلونی پدیده‌ای ترسناک است که در طی آن اکثریت زنبورهای کارگر بدون هیچ ردپایی ناپدید می‌شوند و عسل، ملکه و چندین زنبور خدمتگزار ا به جای می‌گذارند. دانشمندان هنوز از علت وقوع این پدیده مطمئن نیستند اما چندین فاکتور از جمله آفت‌کش‌ها و مایت‌ها (موجودات میکروسکوپی از شاخه بندپایان) را موثر می‌دانند.

پنس می‌گوید: «مهم است که هر کاری از دستمان برمی‌آید انجام دهیم». آفت‌کش‌ها باعث شدند تا شماری از زنبورداران در سال‌های 2006 و 2007 نزدیک به 90درصد کندوهای خود را از دست دادند. با اینکه روند سقوط کلونی‌ها کاهش پیدا کرده اما این هنوز یک مشکل بزرگ است».

پنس مدت‌هاست که مهارتی در زنبورداری و گرده‌افشان‌ها دارد. او زمانی که همسرش فرماندار ایندیانا بود در محل سکونت خود کندوهای عسل پرورش می‌داد.

پنس با اشاره به میزان رشد کندوی خود می‌گوید: «کندوی ما نسبت به سال گذشته بزرگتر شده است». او به همراه یکی از زنبورداران محلی آماده برداشت عسل می‌شود.

پنس تاکید می‌کند که 18 آگوست روز ملی زنبور عسل است و روزی است که برای بالا بردن میزان آگاهی درباره زنبور و زنبورداری در نظر گرفته شده است.

او می‌گوید: «این بهترین هدیه برای افرادی است که به اینجا می‌آیند». بعد از برداشت عسل،‌ پنس این مایع طلایی‌رنگ را در دو بطری کوچک 29 میلی‌لیتری می‌ریزد و روی برچسب آن می‌نویسد «زنبورهای معاون رئیس‌جمهور» و به بازدید کنندگان هدیه می‌دهد.

پنس می‌گوید که تنها از مازاد عسلی استفاده می‌کند که زنبورها برای مصرف خود نیاز ندارند. او قصد دارد تا کندو سالم باشد و ملکه آن خوشحال.

پنس می‌گوید: «می‌خواهیم ملکه تا قبل از زمستان تا اندازه‌ای که می‌تواند تخم بگذارد».

بانوی دوم درباره مزیت‌های عسل با شور خاصی صحبت می‌کند و آن را «خوراکی سالم» می‌نامد. او اضافه می‌کند که عسل محلی می‌تواند برای درمان آلرژی موثر باشد که هیچ‌وقت هم خراب نمی‌شود.

بر اساس گزارش وزرات کشاورزی و خدمات مصرف‌کنندگان ویرجینیا، در زمستان 2017-2018 نزدیک به 60درصد جمعیت زنبورها در این ایالت از بین رفته‌اند.از سال 2000 که ویرجینیا سلامت زنبورها تحت نظر قرار گرفته این بزرگترین میزان نابودی زنبورها به شمار می‌رود.

پنس در آخر پیشنهاد می‌کند افرادی که نمی‌توانند کندو داشته باشند می‌توانند به روش‌های دیگری از زنبورها حمایت کنند. مثلا درست‌کردن یک باغ گرده‌افشان یا ساخت حوضچه کوچکی و انداختن چند تا سنگ در آن تا زنبورها بتوانند آب مورد نیاز خود را تامین کنند.  

پدید آورنده: مریم خدیوی بروجنی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید