Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران:

امنیت غذایی زیرساخت امنیت کل کشور است

ظرفیت تولیدات کشاورزی ۷هزارتن افزایش می‌یابد

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران با اشاره به افتتاح 63پروژه کشاورزی با سرمایه‌گذاری بیش از 95میلیارد تومانی درهفته دولت گفت: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها ظرفیت تولید محصولات کشاورزی 7هزارتن افزایش خواهد یافت و 1541 نفر به کار مشغول خواهند شد.

امنیت غذایی زیرساخت امنیت کل کشور است

به گزارش خبرنگار ایانا در تهران، کریم ذوالفقاری در نشست خبری خود با خبرنگاران، امنیت غذایی را زیرساخت امنیت کل کشور عنوان و افزود: کشاورزی استان تهران در اجرای اقتصاد مقاومتی که سال گذشته آغاز شده یکی از دستگاه‌های خوب و دارای رتبه نخست در شاخص‌های اقتصاد مقاومتی است و دربرخی شاخص‌ها تا دو ونیم برابرتعهدات ابلاغی دست یافته است.

ذوالفقاری وسعت اراضی کشاورزی این استان را یک میلیون و ۳۰۰هزار هکتار اعلام و افزود: از این میزان تنها ۱۸۷ هزار هکتار معادل 6/13 درصد اراضی کشاورزی دایر دارای آب داریم که از نظر وسعت اراضی کشاورزی این استان نسبت به سایر استان‌ها در رده پایین قرار دارد.

او ادامه داد: این استان با دارا بودن کمتر از یک و نیم درصد اراضی کشاورزی کشور،پنج ودو دهم درصد کل تولید محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

به گفته این مقام مسئول، سالانه 5میلیون و 700هزارتن انواع محصولات کشاورزی، زراعی و دامی در سطح استان تولید می‌شود که از این میزان 5/4 میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی، 575هزارتن در محیط گلخانه و 2/1 میلیون تن محصولات دامی و6200تن انواع آبزیان تولید می شود.

ذوالفقاری میانگین تولید محصولات کشاورزی به ازای هر متر مکعب آب مصرفی در کشور را حدود۵/۱ کیلوگرم اعلام و گفت: با توجه به توسعه گلخانه‌ها و سیستم نوین آبیاری در استان تهران میانگین تولید محصولات به ازای هر متر مکعب حدود ۲ کیلوگرم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تصریح کرد: ما در تولید 6محصول تخم مرغ، سبزی و صیفی، گل شاخه بریده، قارچ خوراکی، گیلاس و ظرفیت فرآوری محصولات لبنی رتبه نخست کشور، در تولید شیرخام، ماهیان زینتی و ذرت علوفه ای رتبه دوم و در تولید جوجه یک روزه و سیب درختی رتبه سوم کشور را داریم.

او با اشاره به افزایش صدهزارتنی ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی استان درسال جاری گفت: 50 درصد از کل تولیدات کشاورزی استان به ارزش 6/2 میلیون تن فرآوری می‌شود و هیچ استانی در کشور چنین ظرفیتی ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به 63پروژه کشاورزی آماده افتتاح در هفته دولت گفت: سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها 95 میلیارد و 400میلیون تومان است که از این میزان 57میلیارد تومان آورده افراد، 26میلیارد تومان تسهیلات از منابع بانکی و 8/12میلیارد تومان هزینه کرده دولت بوده است.

او ادامه داد: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها ظرفیت تولید محصولات کشاورزی 7هزارتن افزایش خواهد یافت و 1541 نفر به کار مشغول خواهند شد.

به گفته ذوالفقاری، چارت پرسنلی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران 960 نفر است که درحال حاضر با یک سوم چارت خالی و 700نفر پرسنل فعالیت می‌کند.

او با بیان اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز خط قرمز ماست، افزود: سال گذشته حدود 1900 مورد قلع و قمع و امسال نیز از ابتدای سال تاکنون 500مورد تبصره دو ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی در استان تهران به ویژه باغات دماوند و شهریار صورت گرفته است؛ متاسفیم اما با جدیت با هرنوع تغییرکاربری اراضی کشاورزی و باغات برخورد می کنیم.

ذوالفقاری با اشاره به تولید 2میلیون و 200هزارتنی مرغ و نیاز 2 میلیون تنی درکشور گفت: ظرفیت تولید 20درصد مازاد بر نیاز جامعه است و از این نظر مشکلی نداریم اما در تامین نهاده ها که بیشتر وارداتی است به دلیل افزایش 30 درصدی نرخ ارز نسبت به سال گذشته و جوجه ریزی واحدهای مرغداری با افزایش قیمت ناگهانی مواجه شدیم.

او با بیان اینکه توزیع گسترده مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام در میادین میوه و تره بار سطح شهرتهران صورت می گیرد، افزود: روزانه 300 تا 400تن مرغ منجمد و 110 تا 150تن مرغ گرم در میادین تره بار و فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران پیش بینی کرد با ماهانه 100میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته تا دوهفته آینده قیمت مرغ سیر نزولی در بازار پیدا کند.

او با اشاره به جلوگیری از کشت برنج در استان تهران گفت: الگوی کشت به سمت کشت دانه های روغنی مثل کلزا و آفتابگردان تغییر کرده است.

ذوالفقاری درمورد آبهای نامتعارف تهران نیز اظهار داشت: با همکاری وزارت بهداشت، محیط زیست، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی استان هرنوع کشت سبزی و صیفی در این مناطق ممنوع شده و طی هماهنگی‌ها کشت درخت صنوبر و سایر چوب‌های تجاری با هدف برداشت چوب  را جایگزین خواهیم کرد.

این مقام مسئول میزان آب مصرفی استان تهران در بخش کشاورزی را 45درصد عنوان کرد و گفت: 56هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده است که سالانه 5 تا 6 هزار هکتار به آن افزوده می شود.

او خاطرنشان کرد: به کشاورزان با دوشرط داشتن مجوز تخصیص آب از وزارت نیرو و اسناد مالکیت اراضی به ازای هرهکتار تجهیز اراضی کشاورزی شان به سامانه‌های آبیاری نوین 10میلیون نومان تسهیلات بلاعوض پرداخت خواهد شد که باتوجه به افزایش کارآیی حداقل 10برابری مصرف آب به حل بحران کم آبی کمک خواهد کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید