Iranian Agriculture News Agency

آلبرت بغوزیان در گفت‌وگو با ایانا

قبل از بحران باید از اقتصاددانان کمک گرفت

تیم اقتصادی دولت بهتر می‌تواند مشکلات را حل کند / راه حل‌های اقتصادی باب طبع سیاسیون نیست

آلبرت بغوزیان اقتصاددانان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا گفت: دولت قبل از وقوع بحران و اعمال هر گونه سیاست از نظر اقتصاددانان بهره گرفته شود.

قبل از بحران باید از اقتصاددانان کمک گرفت

او دراین گفت‌وگو تاکید کرد: انتظارما از دولت این است که اگر تیمش او را همراهی نمی‌کند، قبل از اجرای سیاست‌ها حداقل از تیم‌های دانشگاهی نظرخواهی کند. نه اینکه بعد از اجرا نظر اقتصاددانان را بخواهد.  

بغوزیان با گله‌مندی از سازمان مدیریت ، تیم اقتصادی دولت و معاونت اقتصادی رئیس‌جمهورگفت: اینکه تیم اقتصادی دولت به مشکلات و راه‌حل‌ها نرسیده باشد و بعد  این مشکلات از سوی جمعی از اقتصاددانان مطرح شود، چهره مطلوبی ندارد. این درحالی است که تیم اقتصادی دولت که خود درگیر مشکلات است، به آمار دسترسی دارند و اطلاعاتشان بیشتر از من و 38 نفر از اقتصاددانان است، بهتر می‌توانند راه حل‌ها را برای رفع مشکلات اقتصادی ارائه کنند.

او با بیا‌ن‌اینکه نوشتن چنین نامه‌‌هایی شق‌القمر نیست،اضافه کرد: در گذشته به ویژه در دوران احمدی نژاد شاهد ارسال نامه‌های مختلف از سوی اقتصاددانان بوده‌ایم و فقط امضاء‌کنندگان این نامه‌ها فرق می‌کند. مساله مهم این است که هم مشکلات و هم راه‌حل‌های آنها مشخص است فقط باید عزم جدی برای رفع آنها صورت گیرد.

این اقتصاددان این توضیح را هم داد که پیشنهادهای همه اقتصاددانان قابل قبول است اما آنچه دراین میان اهمیت دارد، این است که دولت در مرحله اقدام چه خواهد کرد.

بغوزیان با بیان‌اینکه خلاء‌های موجود منتج به نگارش چنین نامه‌هایی از سوی اقتصاددانان می‌شود، گفت: حال که این نامه‌نگاری‌ها انجام شده  باید دید نتیجه نشست اقتصاددانان با مسئولان اقتصادی چه می‌شود؟ آیا اقدامی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور انجام خواهد شد یا خیر؟

او اضافه کرد: امیدواریم تیم‌های مورد نظر جز تیم‌هایی نباشند که در انتظار گزارشی برای شش ماه آینده باشند بلکه پس از ارائه راه‌حل‌ها اقدامات سریعا آغاز شود.   

این اقتصاددان در پاسخ به این سئوال که چه موانع سیاسی برای اجرایی نشدن راهکارها برای حل مشکلات اقتصادی وجود دارد، تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد مشکل اصلی این است که راه حل‌های اقتصادی باب طبع سیاسیون نیست و سیاست‌ها بیشتر اهداف سیاسی و نه اقتصادی دارند برای همین هم تصمیمات در جهت منافع سیاسی اتخاذ می‌شود.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید