Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با ایانا مطرح شد:

احتکار؛ دلیل کمبود کالا در بازار

ایانا- اقتصاد: به علت قطعی برق 10ساعته 2 روز فعالیت‌مان کاهش یافته است. با جایگزینی روزهای جمعه و تعطیلات رسمی سعی کرده‌ایم میزان فراوری و تولیدات کاهش نیابد. طی روزهای اولیه که قطعی برق اعلام نشده بود، بخش زیادی از محصولات که مواد اولیه کشاورزی و فسادپذیر داشتند، از بین رفتند.

احتکار؛ دلیل کمبود کالا در بازار

با افزایش دمای هوا طی هفته‌های گذشته، آنچه مهمان ناخوانده کشور بود، قطعی‌های برنامه‌ریزی شده و پراکنده برق بود. قطعی‌های هر روزه و نوسان برق در این مدت، خسارت‌هایی را بر لوازم برقی واحدهای مسکونی وارد کرده و هم تولیدکنندگان محصولات غذایی، مرغداری ها و ... را هم متضرر کرده است. در این میان، خبرهایی شنیده می‌شود مبنی بر وارد شدن خسارات جبران ناپذیر به کارخانجات تولید مواد غذایی به خصوص کارخانه‌هایی که در بخش تولید مواد غذایی فسادپذیر فعالیت می‌کنند. حتی خبرهایی هم در رابطه با کاهش تعداد روزهای تولید به گوش می‌رسد. در این باره احمد استیان معاون فنی و مهندسی شرکت نویدکاران (برتر) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا با بیان اینکه قطعی برق در روزهای اولیه که اعلام زمان خاموشی هنوز توسط اداره برق اراک صورت نگرفته بود، خسارت‌های زیادی را به ما  تحمیل کرد، گفت: در حال حاضر نیز به علت قطعی برق 10ساعته 2 روز فعالیت‌مان کاهش یافته است.

او با بیان اینکه با جایگزینی روزهای جمعه و تعطیلات رسمی سعی کرده‌ایم میزان فراوری و تولیدات کاهش نیابد، افزود: طی روزهای اولیه که قطعی برق اعلام نشده بود، بخش زیادی از محصولات که مواد اولیه کشاورزی و فسادپذیر داشتند، از بین رفتند.

استیان در بخشی دیگری از صحبت‌های خود به کمبود قوطی‌های کنسرو و کارتن‌های بسته‌بندی اشاره کرد و گفت: چندسالی است که در تولیدات داخل بعضی از کالاها مانند ورق‌های مورد نیاز در ساخت قوطی‌های کنسرو، شرکت فولاد مبارکه توانسته بخشی از نیاز بازار داخل را تامین کند اما این تولیدات جوابگوی کل نیاز کشور نیست.

او توضیح داد: برخی کالاها جز با واردات تامین نمی‌شوند و البته در برخی اقلام دیگر که تولید داخل است، موجودی بالایی در کشور وجود دارد و متاسفانه به بازار عرضه نمی‌شود.

معاون فنی و مهندسی این شرکت نویدکاران در پایان با بیان اینکه بخشی از نیازها  کمبود واقعی و بخش عمده از نظر تولیدکنندگان واقعی نیستد؛ افزود: باید انبارهایی که در آن احتکار شده شناسایی شود و نظارت بیشتری در این بخش صورت گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید