Iranian Agriculture News Agency

بررسی نقش قانون انسداد در سیاست‌های مقابله‌ای با ایالات متحده

اروپا بانک‌ها را زیر چتر حمایتی ببرد

دور جدید آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران داستان غیرقابل انکاری است که قطعاً اقتصاد ایران را به چالش خواهد کشید. سایر کشورها نیز به دلیل قدرت جهانی که آمریکا به ویژه در حوزه اقتصاد دارد، ترجیح می‌دهند روابط خود را با این کشور حفظ کنند. از این رو ایران تنها می‌تواند با به کارگیری برخی از روش‌ها تا حدودی تحریم‌ها را دور بزند. با توجه به اینکه در حال حاضر کشورهای اروپایی به دنبال خنثی کردن قدرت آمریکا هستند، ترجیح می‌دهند راه حل‌های مقابله‌ای در برابر تحریم آمریکا علیه ایران را به کار بگیرند.

اروپا بانک‌ها را زیر چتر حمایتی ببرد

با آغاز دور جدید تحریم‌ها علیه ایران، جنگ قدرت میان اتحادیه اروپا و آمریکا نیز شدت گرفته. به طوری‌که اروپایی‌ها این‌بار در تلاشند تا با ایجاد ترفندهای مختلف ارتباط خود را به شکل و شمایل موجهی با ایران حفظ و به عبارت دیگری اقدام به دور زدن تحریم‌ها کنند. از این رو کارشناسان مربوطه معتقدند که قانون انسداد یکی از گزینه‌های روی میز اتحادیه اروپا برای نمایش قدرت خود بر علیه آمریکا بوده. در حال حاضر حدود یک ماه است که این قانون در راستای تحریم‌های آمریکا علیه ایران اجرایی شده و شرکت‌های ایرانی امید دارند که با این داستان بتوانند مراودات تجاری خود را با اروپا حفظ کنند.

در این باره حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «دور جدید آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران داستان غیرقابل انکاری است که قطعاً اقتصاد ایران را به چالش خواهد کشید. سایر کشورها نیز به دلیل قدرت جهانی که آمریکا به ویژه در حوزه اقتصاد دارد، ترجیح می‌دهند روابط خود را با این کشور حفظ کنند. از این رو ایران تنها می‌تواند با به کارگیری برخی از روش‌ها تا حدودی تحریم‌ها را دور بزند. با توجه به اینکه در حال حاضر کشورهای اروپایی به دنبال خنثی کردن قدرت آمریکا هستند، ترجیح می‌دهند راه حل‌های مقابله‌ای در برابر تحریم آمریکا علیه ایران را به کار بگیرند.»

او با اشاره به اجرایی شدن قانون انسداد به دنبال تحریم‌های آمریکا، ادامه می‌دهد: «قانون انسداد راه حل نسبتاً خوبی برای بهبود وضعیت تحریم‌ها است که باعث می‌شود سایر شرکت‌های خارجی بتوانند راحت‌تر فعالیتشان را با ایران ادامه دهد. چرا که بحث تبادل بانکی، موضوع بسیار حائز اهمیتی بوده که شاهرگ همکاری بنگاه‌های اروپایی و ایرانی را تشکیل می‌دهد. اگر قانون انسداد به درستی اجرا شود و کشورهای اروپایی نیز به این قانون پایبند باشند، می‌توان امید داشت که اثر تحریم‌ها کمی کاهش پیدا کند.»

او با تاکید بر اینکه قانون انسداد تنها می‌تواند روابط را آسان‌تر کند، اما اثر تحریم‌ها را از بین نخواهد برد، ادامه می‌دهد: «اغلب بانک‌های اروپایی تمایل دارند که همکاری خود را با ایران حفظ کنند، اما بسیاری از آنها تجربه تلخی از در دوران تحریم‌های گذشته دارند؛ چرا که تعدادی از بانک‌های اروپایی به علت سرپیچی از تحریم‌های آمریکا، متحمل جریمه‌های سنگینی شدند. برای نمونه یکی از بانک‌های پاریس چیزی حدود هشت و نیم میلیارد یورو جریمه به آمریکایی‌ها پرداخت کرد و ارقام جریمه، واقعاً هنگف و سنگین بود. بنابراین تا حدود زیادی می‌توان به بانک‌های اروپایی حق داد که نخواهند با ایران همکاری کنند یا در این زمینه دست به عصا راه بروند.»

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌افزاید: «اگر اتحادیه اروپا تعدادی از بانک‌ها را مشخص کند تا در سایه قانون انسداد بتوانند همچنان همکاری خود را با ایران حفظ کنند و مطمئن باشند چتر سبز امنیتی مناسبی برای آنها وجود دارد، قطعاً وضعیت ایران در زمان تحریم‌ها قابل تحمل‌‌تر خواهد بود. البته در پناه چنین قانونی بسیاری از بانک‌های خارج از ایران نیز که با کشورهای زیادی مراوده نداشته‌اند، می‌توانند وارد همکاری با ایران شوند، در حالی که آسوده‌خاطر باشند از گزند جریمه‌های آمریکا در امان خواهند بود. این داستان قطعاً می‌تواند مراودات تجاری ایران را در دوران سنیگین تحریم‌ها رونق ببخشد.»

پدیدآورنده: علی طزرجانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید