Iranian Agriculture News Agency

با هدف دستیابی به امنیت غذایی با تکنولوژی‌های مدرن صورت گرفت

احداث بزرگترین گلخانه هیدروپونیک کشور در استان مرکزی

ایانا-کشاورزی: این گلخانه از برنامه‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با تاکید بر امنیت غذایی با همکاری یک شرکت اسپانیایی به منظور دستیابی به تکنولوژی نصب و راه‌اندازی گلخانه‌های مدرن هیدروپونیک صورت گرفته است.

احداث بزرگترین گلخانه هیدروپونیک کشور در استان مرکزی

گلخانه‌ها با مصرف کمتر آب نسبت به کشت سنتی، در صرفه‌جویی مصرف آب تاثیر بسزایی دارند و همچنین امنیت غذایی را در کشور دنبال می‌کنند. با توجه به محدودیت‌های آبی حال حاضر کشورمان مدیریت در مصرف آب و به حداقل رساندن آن، در بستر کشت هیدروپونیک امکان پذیر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایانا از استان مرکزی، بزرگترین گلخانه هیدروپونیک کشور در شهرستان زرندیه در نزدیکی جاده شهر مامونیه مرکز شهرستان زرندیه به شهر خشکرود، در اراضی کشاورزی این شهرستان احداث شده است.

این گلخانه ۱۵ هکتار وسعت دارد که ۵ هکتار آن در فاز نخست در بهمن ماه سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است. 2 فاز بعدی این گلخانه نیز طی چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و عملیات زیرساخت آن بدون وقفه در حال انجام است.

این گلخانه از برنامه‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با تاکید بر امنیت غذایی با همکاری یک شرکت اسپانیایی به منظور دستیابی به تکنولوژی نصب و راه‌اندازی گلخانه‌های مدرن هیدروپونیک صورت گرفته است.

این مجموعه به دلیل تامین نیاز داخل با کشت جالیزی؛ محصولات خود را به بازارهای روسیه و حوزه خلیج فارس صادر می‌کند.

بزرگترین گلخانه هیدروپونیک کشور در کشت نخست به تولید انواع صیفی‌جات و سبزیجات نظیر فلفل، گوجه و خیار  پرداخته و در کشت‌های بعدی قرار است انواع سبزی، بادمجان، توت فرنگی و سایر محصولات گلخانه‌ای را تولید کند.

از بزرگترین مشکلات موجود در این مجموعه عدم ثبات در قیمت‌گذاری و تعیین نرخ توسط دلالان بازار میوه و تره‌بار است.

فاز اول این مجموعه  برای بیش از 80 نفر، به صورت مستقیم اشتغال‌زایی کرده که در صورت بهره‌برداری فازهای 2 و 3 این مجموعه در مجموع 240نفر مشغول به کار خواهند شد.

از مهمترین نکاتی که در عملیات ساخت گلخانه هیدروپونیک زرندیه رعایت شده به حداقل رساندن مصرف آب است که این مساله سبب شده تا تولید محصول بیش از ۱۰ برابر گلخانه‌های سنتی باشد.

در این مجموعه تاکنون یک دوره کشت به اتمام رسیده و در حال حاضر کشت‌های دوم و سوم محصولات در حال انجام است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید