Iranian Agriculture News Agency

معاون امور هنری ارشاد از نمایشگاه آثار واگنر – معمار اتریشی – دیدن کرد

معاون امور هنری می گوید واگنر و امثال او در هم به اشکال طبیعی و طبیعت توجه دارند و از طرفی به حضور انسانی قائل هستند و شهر را به مثابه یک کل یکپارچه در نظر می گیرند.

معاون امور هنری ارشاد از نمایشگاه آثار واگنر – معمار اتریشی – دیدن کرد

به گزراش ایانا به نقل از روابط عمومی وزارت ارشاد،سید محمد مجتبی حسینی صبح روز پنجشنبه 25 مردادماه ضمن بازدید از نمایشگاه «شهر بی انتها»؛ آثار اتو واگنر؛  معمار شاخص اروپایی  درباره این نمایشگاه گفت: نمایشگاه از نظر چیدمان آثار بسیار خوب بود و از نظر موضوعی از چند جهت قابل توجه است اول این که به مثابه یک هنر در کنار هنرهای تجسمی قابل بازدید شده است  و منظر دوم انتخاب معمار است.

او ادامه داد: واگنر، معماری از بزرگترین معماران اواخر قرن نوزدهم و اوایل بیستم در اتریش است و ویژگی های خاص خودش را در آثارش به نمایش گذاشته است و به نظرم واگنر و امثال او در معماری هم به اشکال طبیعی و طبیعت توجه دارند هم به حضور انسانی قائل هستند و شهر را به مثابه  یک کل یکپارچه در نظر می گیرند. در واقع یک عنصر را نمی سازند و از کنار سایر عناصر بگذرند بلکه هر بنایی را از نظر وضعی، کاربرد و نیازهایش می سنجند.

حسینی همچنین گفت:  این معماران کسانی هستند که تلاش می کنند به شهر یک جلوه به هم پیوسته بدهند؛ برخلاف کسانی که فقط به واحدهایی که در اختیارشان قرار می گیرد می پردازند به همین دلیل ممکن است واحدهای شهری هر کدام زیبایی خاصی را داشته باشند اما در نهایت و در مجموعه شهری کل یکپارچه و همگرا نداشته باشند. از این جهت توجه به این معماران باعث می شود که الگوی معماران جوان ما باشند و بیاموزند که به شهر ومعماری، باید به صورت کلیت به هم پیوسته نگاه کنند.

حسینی همچنین در خصوص معماری و شهرسازی ایران نیز عنوان کرد: ایراد معماری و شهرسازی امروزی از همه ما است و نباید بین مسئول و غیر مسئول تفاوتی قائل باشیم. ما در تربیت نسل جوان معمار و مدیران هنری هم اقدامی نکرده ایم. متاسفانه در بسیاری از حوزه های فرهنگی و هنری کشور دارای مشکل هستیم.

او تاکید کرد: شهرهای قدیم ایران دارای هویت شهرسازی هستند به طور مثال در معماری 100 سال گذشته یزد و تبریز  معماری با طبیعت و آداب و فرهنگ مردم و ارتباطات خانوادگی شان عجین است که با دیدن یک تصویر دور نما شهرها از یکدیگر قابل تشخیص بودند.ما معماران بزرگ و مهمی را داشته ایم؛ اما امروز از داشته هایمان چشم پوشی کرده ایم و از طرفی به تجربیات جدید هم به عنوان یک کل یکپارچه نپرداخته ایم. شاید معماران ما در گذشته در بسیاری از حوزه های علم و هنر تخصص داشتند؛ که در آثارشان هم بارز است. به عنوان مثال طراح فرهنگسرای نیاوران در دو رشته مردم شناسی و معماری تحصیل کرده است و این مسئله با توجه به دیدگاه مطالعاتی که به فرد می دهد او را غنی می کند. تحصیلات کارآمد طراح در این زمینه کمک شایانی به ایشان کرده است.

معاون هنری اضافه کرد: اما وقتی امروزه، صرف معماری و زیبا ساختن ساختمان برای ما مهم می شود همه چیز فدای زیبایی می شود، ساختن ساختمان برای ما ملاک می شود ویژگی های آن بنا فدای زیبایی می شود. اما وقتی یک معمار با جامعه شناسی، روانشناسی، فرهنگ و هنر  و...  پیوند های عمیق و گسترده تری دارد؛ معماری اصیل و با هویتی را ارائه می دهد.

حسینی در پایان نیز گفت: آنچه که امروز در معماری ما اتفاق افتاده است آن را تبدیل به یک کشکول کرده است. معماری ما یک سامان پیوسته ندارد و هویت مستقلی ندارد، کج سلیقه گی بوده است ما باید یادبگیریم تا سلیقه های مختلف را بپذیریم و رنگارنگ خوش جلوه هنر را در ذهن مجسم کنیم و برای یک هویت کلی گام برداریم.

او در پایان، در خصوص برگزاری چهارمین دوره جشنواره شعر نیاوران نیز گفت: جشنواره نیاوران در اولین سال های برگزاری خود به سر می برد؛ اما در این چند دوره به بالندگی رسیده و از نظر تعداد شرکت کنندگان  و مشخصه های داوری قابل تامل است. البته امتداد راه جشنواره ها مسیر متفاوتی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید