Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح گندم کشور در گفت و گو با ایانا:

از نظر امنیت غذایی در وضع مطلوبی قرار داریم

گندم در حد نیاز داخلی تولید شده است

مشاور وزیر و مجری طرح گندم کشور، اعلام کرد: تا کنون بیش از 9 میلیون تن گنم خریداری شده است.

از نظر امنیت غذایی در وضع مطلوبی قرار داریم

اسماعیل اسفندیاری‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در شیراز گفت: این میزان بیش از خرید تضمینی سال گذشته بوده، این در حالی است که به گزارش وزارت نیرو و سازمان هواشناسی در سال گذشته به خصوص در شش ماهه دوم که مصادف با شش ماهه اول سال زراعی 97-96 بود با کاهش نزولات جوی بی‌سابقه‌ای  نسبت به شصت سال گذشته مواجه بودیم.

اسفندیاری‌پور با بیان این‌که از نظر امنیت غذایی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار داریم، خاطرنشان کرد: پایداری تولید گندم کشور در شرایط اقلیمی حاکم بر جامعه و شرایط سخت و ظالمانه تحریم استکبار، مبین سیاست‌ها، برنامه‌ریزی‌های فنی و اقدامات خوب و فنی کشاورزان بوده، که لازم است دولت و مردم از کشاورزان به صورت ویژه تشکر کنند.

مجری طرح گندم کشور با اشاره به این‌که برای سومین سال متوالی در سال 97 نیازی به واردات گندم نداریم، افزود: از دهه سوم شهریور کشت جدید آغاز شده، بیش از 515 هزار تن بذر از 90 لاین و رقم تهیه شد و در مرحله فرآوری،  بوجاری و حتی غنی سازی با عنصر روی قرار دارد.

اسفندیاری‌پور با اشاره به این‌که تولید بذر کشور نیز بر اساس اقتصاد مقاومتی و مطابق با برنامه‌ای که از پیش تهیه شده، به خوبی پیش می‌رود و به صورت کامل و صد درصد نیاز بذری گندم کشور از داخل تامین می‌شود، گفت: امسال هم عدد 515 هزار تن جز رکوردهای تولید بذر گندم در کشور است، همچنین  از نظر تدراک کود هم شرکت خدمات حمایتی به جد دنبال تامین و تدراک کود است .

او اظهار کرد: گندم در حد نیاز داخلی تولید شده و  با رویکرد صادراتی تولید نمی‌کنیم، چرا که از نظر اقتصادی منابع موجود اعم از آب، خاک و زمین، باید به کشت محصولات مورد نیاز کشور مانند دانه های روغنی از جمله کلزا و یا محصولات دیگر مانند جو، حبوبات و... اختصاص داده شود.

اسفندیاری پور با بیان این‌که استان فارس از نظر تولید گندم جز استان های برتر کشور بوده و علاوه بر تولید نیاز استان مازاد تولید را به سایر استان‌ها صادر می‌کند، افزود: همه ارقام گندم کشور به دلیل دارا بودن  اقلیم چهار فصل فارس، در این استان قابلیت کشت دارد و امروز در کمیته فنی بذر مقرر شد در ادامه کار سنوات قبل ارقام جدید کشت و کار شود و ارقامی که با شرایط کم آبی انطباق بیشتری دارند، جهت انتخاب رقم مناسب  در معرض دید کشاورزان قرار بگیرد.

او گفت: ارقام مهرگان و حیدری از ارقامی است که در سال جدید جهت تکثیر در اختیار شرکت‌های تولیدکننده بذر استان قرار می‌گیرد، رقم مهرگان رقمی زودرس و با پروتیین نزدیک به 14درصد، از گندم‌های ممتاز دنیاست و رقم حیدری نیز مناسب مناطق سرد است .

واگذاری مشارکتی تولید بذر به شرکت‌های خصوصی

مجری طرح گندم کشور گفت: در دنیا اگر توسعه‌ایی در مسیر بذر صورت گرفت با مشارکت بخش خصوصی در جریان ایجاد و معرفی رقم بود، در کشور ما نیز در چهارسال گذشته در دولت تدبیر و امید به شرکت‌های بخش خصوصی کمک کردیم و تاکنون ده رقم گندم توسط  شرکت‌های بخش خصوصی تولید و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

اسفندیاری‌پور با اشاره به این‌که  برای استفاده از قابلیت شرکت‌های رتبه‌بندی شده در تولید سریع و تکثیر بذر از روش واگذاری مشارکتی تولید بذر استفاده می‌شود، گفت: در این روش ارقام جدیدی که معرفی و نامگذاری می‌شوند، در اختیار  شرکت‌های دارای رتبه ممتاز، یک و دو، قرار داده می‌شود.

او تصریح کرد: در این روش یک رقم جدید، جهت تکثیر  به سه تا چهار استان محوری به صورت مشارکتی واگذار می شود، که اثرات بسیار خوبی هم دارد، البته نقایص جزیی در این روش مطرح شده که در حال بررسی و موانع رفع می شود و افزود: به عنوان مثال درسیستم جاری ما برنامه‌ریزی جهت صد تن تولید بذر شده که  عملا وقتی به یک شرکت بخش خصوصی با انعطاف بالا واگذار می شود این تولید دو برابر می شود.

افزایش قیمت گندم دوروم با نان

اسفندیاری‌پور با اشاره به این‌که  امکان تولید گندم دوروم در استان‌های مناطق جنوبی یک مزیت برای کشور ما است، افزود: مزیت اکولوژی حاکم بر کشور حکم می کند که سطح برنج به جز در استان‌های گلستان، گیلان و مازندران کم و حتی به صفر برسد و کشت گندم دوروم یا ماکارونی ،به عنوان غذای مکمل در کنار برنج، توسعه یابد.

او تاکید کرد:  گندم دوروم به عنوان مواد اولیه واحدهای صنعتی باید به میزان کافی تولید شود، بنابراین جهت ترغیب دوروم کاران به کاشت بیشتر، پیشنهاد شده که تفاوت قیمت گندم دوروم با نان به نسبت سنوات گذشته بین 2 تا 3 برابر افزایش یابد.

انتخاب مشارکتی ارقام دیم توسط کشاورزان

مجری طرح گندم کشور گفت: موسسه تحقیقات ارقام جدید دیم معرفی کرده، که در جلسه امروز مقرر شد، در مزارع تحقیقاتی"  PVS "در اختیار استان قرار گیرد و کشاورزان در مزارع تحقیقاتی با همکاری با بخش تحقیقاتی و اجرا به کشاورزان  ارقام مناسب با شرایط اقلیمی انتخاب کنند.

خرید تضمینی تریتیکاله با قیمتی بین گندم و جو

مشاور وزیر و مجری طرح گندم کشور در پایان گفت: تریتیکاله از غلات سازگار با شرایط کم‌آبی و خشکی بوده، که با توجه به تولید علوفه خوب و نیاز کشور از طرف معاون وزیر در امور زراعت پیشنهاد شد، تریتیکاله با قیمتی بین گندم و جو خرید تضمینی داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید