Iranian Agriculture News Agency

وزیر خارجه ترکیه:

تسلیم آمریکا نمی شویم

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: تنش میان آنکارا و واشنگتن فقط با مذاکره رفع می شود ولی به هیچ وجه تسلیم تهدید و تحریم آمریکا نخواهیم شد.

 تسلیم آمریکا نمی شویم

 

به گزارش ایانا چاووش اوغلو طی سخنرانی در جمع شورای صادرکنندگان ترکیه که در جریان دهمین کنفرانس سفرای ترکیه برگزار شد، به موضوع افزایش تنش میان آنکارا و واشنگتن اشاره کرد و افزود: روابط آمریکایی ها نه فقط با ترکیه بلکه با اروپایی ها و بسیاری از کشورهای جهان دچار چالش شده است چرا که اساس سیاست خارجی دولت کنونی آمریکا بر پایه فشار و تهدید بنا شده است و فقط منافع خویش را در نظر می گیرد.

او بیان کرد: ترکیه برای رفع تنش به وجود آمده با آمریکا تلاش می کند تا از طریق مذاکره و دیپلماسی به نتیجه برسد اما این رفتار را از سوی طرف مقابل مشاهده نمی کند.

چاووش اوغلو تاکید کرد: به رغم همه رفتارهای تهدیدآمیز و تحریمی آمریکا با ترکیه در چند روز اخیر، آنکارا آمادگی دارد تا در فضایی برابر و بدون استفاده از زبان تهدید و ابزار تحمیل، با نمایندگان واشنگتن بر سر میز مذاکره نشسته و مشکلات موجود را حل کند.

به گزارش ایرنا، آندرو برونسون کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه در حال طی کردن دوران بازداشت موقت خود بود ولی دادگاه شهر ازمیر ترکیه دو هفته پیش با توجه به وضعیت جسمانی، حکم زندان وی را به حبس خانگی تبدیل کرد.

در پی تبدیل حکم بازداشت موقت در زندان به حبس خانگی این کشیش، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری تهدید کرد که به دلیل بازداشت طولانی مدت این کشیش، ترکیه را هدف تحریم های سنگین قرار می دهد.

واشنگتن به علت آزاد نشدن کشیش آمریکایی بازداشت شده در ترکیه، عبدالحمید گل وزیر دادگستری و سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه را که نقش محوری در بازداشت و محاکمه این کشیش داشتند، تحریم کرد و دولت آنکارا نیز به طور متقابل وزرای کشور و دادگستری آمریکا را تحت تحریم قرار داد.

رایزنی و مذاکره مقامات ترکیه و آمریکا برای حل اختلاف به وجود آمده در پی زندانی شدن این کیشش آمریکایی و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر ادامه یافت ولی با رد درخواست آمریکا برای آزادی وی از سوی دادگاه ترکیه، رییس جمهوری آمریکا در اقدامی دیگر، تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را دو برابر کرده و بر شدت تنش ها افزود.

دو روز پیش جفری هونیر کاردار سفارت آمریکا در آنکارا با این کشیش در محل زندان خانگی وی دیدار ملاقات کرده و خواستار آزادی وی شده بود.

دیروز برای دومین بار، دادگاه رسیدگی کننده به پرونده این کشیش، درخواست آزادی وی را رد کرد ولی طبق قانون، رسیدگی به پرونده وی به شعبه سوم دادگاه جرائم سنگین ازمیر سپرده می شود.

آندرو برونسون کشیش آمریکایی در شهر ازمیر ترکیه تحت محاکمه‌ بوده، به اتهام همکاری با کودتاگران ترکیه، همدستی با گروه های تروریستی، همکاری با گروه گولن و پ.ک.ک و نیز جاسوسی به نفع آمریکا به 35 سال زندان محکوم شده و از نهم دسامبر 2016 (19 آذرماه 1395) در بازداشت موقت به سر می برد.

برونسون در حال طی دوران بازداشت موقت خود بود ولی دادگاه ازمیر دو هفته پیش با توجه به وضعیت جسمانی، حکم زندان وی را به حبس خانگی تبدیل کرد.

جلسه بعدی دادگاه برونسون 50 ساله اهل کارولینای شمالی که از دو دهه پیش در ترکیه زندگی می کند، قرار است 12 اکتبر سال جاری(20 مهر ماه 97) برگزار شود و ممکن است به تحمل حداکثر 35 سال زندان محکوم شود.

دولت آمریکا در یک سال و نیم سال گذشته همواره خواهان آزادی این کشیش بوده و محاکمه وی در این مدت جزو اختلافات آنکارا و واشینگتن بوده است.

به گزارش ایرنا مقامات واشنگتن معتقدند که این کشیش به علت خودداری آمریکا از استرداد فتح الله گولن متهم کودتای دو سال پیش، گرو گرفته و با هدف فشار بر دولت آمریکا زندانی شده است ادعایی که مقامات آنکارا آن را رد کرده و پرونده ان را یک پرونده حقوقی عادی و قضایی اعلام می کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید